کد خبر : 268390
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۵۰
-

صفر تا صد تغذیه ورزشی

صفر تا صد تغذیه ورزشی

تامین غذای راهبردی انرژی در بدن، پیشگیری از کم آبی در ورزشکاران و تامین پروتئین کافی برای بازسازی و نگه داری عضلات را می توان به عنوان سه گانه اصول تغذیه ورزشکاران نام برد.

به گزارش عصرقائم، اصول تغذیه ورزشکاران قبل، حین و بعد از مسابقه بسیار مهم است و به صورت کلی افزایش عملکرد و حفظ سلامت را که شامل مواردی نظیر افزایش فاکتورهای آمادگی جسمانی و اجرای ورزشی، پیشگیری از آسیب های ورزشی، کاهش زمان ریکاورری و بازتوانی سریع آن، کمک به کنترل وزن، کمک به روند خواب و ملاحظات روانشناختی، روحی و روانی است را به دنبال دارد.

بهره وری از تنوع گسترده غذاهای مغذی، مصرف مقادیر کافی نان ها و غلات مکمل نظیر سبزیجات و میوه ها، حفظ مناسب وزن به وسیله دریافت غذای متعادل و فعالیت فیزیکی منظم، محدود کردن دریافت الکل، مصرف متوسط مقادیر قند، شکر و غذاهای حاوی شکرد افزودنی، غذای کم نمک، نوشیدنی کافی آب و مایعات، مصرف غذاهای حاوی کلسیم و حاوی آهن به ویژه برای زنان از نکات کلی است که باید از سوی ورزشکاران مدنظر قرار گیرد.

بر اساس این مطلب که از سوی هادی عطارد، متخصص تغذیه ورزشی و مسئول دپارتمان تغذیه ورزشی آکادمی ملی المپیک تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته به تغذیه ورزشکاران به شب قبل از مسابقه، صبح روز مسابقه، وعده اصلی قبل از مسابقه، پیش از مسابقه، در طول مسابقه و پس از مسابقه اشاره شده است. از جمله نکات مهمی که باید به آن توجه داشت اینکه مصرف غذاهای جامد و شیرین از یک ساعت پیش تا شروع مسابقه ممنوع است و در طوب مسابقه باید به تامین آب و کربوهیدرات توجه جدی داشت.

مصرف بارهای ورزشی (منابع فشرده ای از کربوهیدرات و پروتئین در قالب و فرم های شمش مانند که فاقد میزان بالایی چربی و فیبر بوده و بسیاری از آن ها از ریزمغذی ها غنی شده اند) از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشت. همچنین در این مطلب آمده است، ۳۰ تا ۴۵ دقیقه پس از مسابقه به عنوان زمان طلایی تلقی می شود و مهم ترین، حیاتی ترین و مغفول ترین وعده غذایی در تغذیه ورزشی به شمار می آید.

 برای مشاهده کامل این مطلب اینجا کلید کنید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − هشت =