کد خبر : 268408
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

راهکارهای یک عضو کمیسیون انرژی مجلس برای جلوگیری از قطعی برق

راهکارهای یک عضو کمیسیون انرژی مجلس برای جلوگیری از قطعی برق

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خاموشی های امروز میوه تلخ ناشی از عملکرد گذشته بوده و امیدواریم با مدیریت بتوانیم این تلخی را به حداقل برسانیم.

به گزارش عصرقائم، مالک شریعتی نیاسر در گفت وگو ، با اشاره به اقدامات کمیسیون انرژی مجلس برای نظارت بر نحوه مدیریت و تامین برق در کشور بیان کرد: مشکل قطعی برق که با آن مواجه هستیم ناشی از کم کاری بلند مدت است که هم در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق کوتاهی شده و هم در بهینه سازی مصرف اقدامات جدی صورت نگرفته است. گرچه در یک سال اخیر  اقداماتی را در دستور قرار داده اند اما متاسفانه دیر است و باعث این خاموشی های گسترده در سطح کشور شده است‌.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت بخش خصوصی در کشور برای تولید برق به کار گرفته نشده است، اظهار کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که ضریب بار در کشور ما پایین است. ضریب بار یعنی میزان مصرف در فصول مختلف سال نزدیک به هم باشد به نحوی که برای سرمایه گذار بخش خصوصی و دولتی صرف کند که نیروگاه جدید تاسیس کند. ما به ۵۸ هزار مگاوات برق در زمان پیک مصرف نیاز داریم و در زمان های دیگر سال نیاز کمتر است، برای سرمایه گذار باید ورود به صرفه باشد و ما صرفا برای دوران پیک سال از سرمایه گذار توقع تاسیس نیروگاه نداشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجموعه این اتفاق ها که هم در حوزه بهینه سازی مصرف کم کاری شده و هم در حوزه تاسیس نیروگاه های جدید به ویژه نیروگاه های با راندمان بالاتر و سیکل ترکیبی، ما را به شرایط امروز رسانده است. راهکار بلند مدت افزایش منابع تولید و بهسازی نیروگاه ها می باشد و راهکار کوتاه مدت توجه به حوزه انرژی های تجدید پذیر و تولید پراکنده در مناطق مختلف کشور است که نیاز نباشد همه منابع برق را از شبکه سراسری تامین کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر قرار است خاموشی اتفاق افتد باید حتما به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم برنامه ریزی کنند و زندگی مردم مختل نشود. از سوی دیکر راه اندازی بازار خاموشی می تواند یک گزینه راهگشا باشد. یعنی افرادی که به هر دلیلی تمایل دارند که برق خود را مصرف نکنند بتوانند خاموشی خود را به کسانی که نیاز دارند بفروشند تا تعادل در بازار ایجاد شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: یکی از مصارفی که بحث تامین برق را مختل کرده استخراج رمزارزها و استفاده از ماینرهایی است که بسیار بیشتر از مجوزهای صادر شده به صورت غیر قانونی استفاده می شود که باید حتما با آنها برخورد شود.

شریعتی در پایان با بیان اینکه کمیسیون انرژی هفته گذشته جلسه ای با حضور وزیر نیرو داشت و ایشان گزارش مفصلی ارائه کردند و ما هم مطالبات مردم را منتقل کردیم، تاکید کرد: آنچه که امروز حائز اهمیت است مدیریت خاموشی ها است. هم باید جلوی مصارف غیرقانونی به خصوص در حوزه رمز ارزها گرفته شود و هم بحث تولید پراکنده برق یک کار ضربتی است که می تواند راهگشا باشد. وضع موجود یک میوه تلخ ناشی از عملکرد گذشته است‌. امیدواریم با مدیریت بتوانیم این تلخی را به حداقل رسانده و ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک − یک =