کد خبر : 268181
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
-

چرا کمردرد می گیرید؟+ روش درمان هر یک از انواع آن

چرا کمردرد می گیرید؟+ روش درمان هر یک از انواع آن

درد کمر، دردی بسیار شایع است که تا ۸۰ ٪ افراد را در طول زندگی درگیر می‌کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از بیزنس اینسایدر، کمر درد می‌تواند ناتوان کننده باشد و بر توانایی بیمار در کار، ورزش یا لذت بردن از اوقات خود در کنار دوستان و خانواده تأثیر بگذارد.

 

با این وجود، اگر دلیل آن را بفهمید، می‌توانید این درد را تسکین دهید. اگرچه بهتر است برای تعیین علت دقیق درد با پزشک مشورت کنید، اما در این گزارش ده دلیل شایع درد کمر آورده شده است:

 

۱. خستگی عضلات

 

کشیدگی عضلات شایع‌ترین علت کمردرد است. علائم کمردرد شما ممکن است به دلیل کشیدگی عضلات، از جمله سفتی، گرفتگی عضلات کمر، دردی که از قسمت تحتانی کمر به عقب تابش می‌کند، مشکل در ایستادن صحیح و درد بیش از ده روز باشد.

 

خستگی عضلات از کوفتگی عضلات، استفاده بیش از حد از عضلات، مانند بلند کردن اجسام سنگین، برخورد بد، ورزش‌های نامناسب و خم شدن یا چرخاندن زیاد پا ناشی می‌شود.

 

از یخ می‌توان برای آسیب‌های شدید اسکلتی – عضلانی استفاده کرد، زیرا باعث کاهش درد، اسپاسم عضلات و التهاب می‌شود. فیزیوتراپی، ماساژ سبک، کشش و تحریک الکتریکی عضله نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

 

۲. تروما یا ضربه ناگهانی

 

برخلاف دلایل دیگر که با گذشت زمان ایجاد می‌شوند، کمر درد ناشی ازضربه، به صورت ناگهانی و دفعتا رخ می‌دهد. ضربه‌هایی که می‌توانند باعث کمردرد شوند عبارتند از: سقوط، تصادفات رانندگی، آسیب‌های ورزشی مکرر و بلند کردن چیزی بسیار سنگین.

 

یخ، کشش ملایم و ماساژ می‌تواند درد ناشی از ضربه را تسکین دهد. بسته به میزان آسیب دیدگی، پزشک می‌تواند گزینه‌های درمانی خاص تری را ارائه دهد.

 

۳. پوکی استخوان

 

استخوان‌های ضعیف و شکننده، وضعیتی به نام پوکی استخوان-، می‌تواند منجر به شکستگی یا فرو ریختن مهره‌ها و در نتیجه باعث کمردرد شود.

 

درمان به شدت و پیشرفت پوکی استخوان بستگی دارد. گزینه‌ها شامل استروژن درمانی است که معمولاً در زنان جوانتر استفاده می‌شود.

 

۴. آرتروز

 

آرتروز متداول‌ترین شکل آرتروز است و هنگامی اتفاق می‌افتد که غضروف مفاصل از جمله غضروف‌های ستون فقرات شروع به فروپاشی می‌کند که ممکن است باعث کمردرد شود.

 

اگر علائم دیگری مانند سفتی، تورم و دامنه حرکتی محدود در دست‌ها، لگن یا زانو‌ها داشته باشید، ممکن است آرتروزباشد.

 

دارو‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند به کنترل کمردرد ناشی از آرتروز کمک کنند. فیزیوتراپی و کاردرمانی طولانی مدت نیز می‌تواند ناراحتی را تسکین دهد.

 

۱۰ دلیل شایع برای درد کمر و نکاتی در مورد چگونگی تسکین آن///منتشر نشود

 

۵. دیسک فتق

 

دیسک فتق زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرکز ژله مانند دیسک بین مهره‌ای از خارج‌ترین سطح پوسته عبور کند. این می‌تواند باعث درد نه تنها در ناحیه کمر، بلکه در باسن، ران‌ها یا پا‌ها شود. علائم دیگر شامل بی حسی در بدن و ضعف عضلانی است.

 

دیسک فتق می‌تواند ناشی از کاهش انعطاف پذیری به دلیل افزایش سن و کشیدگی عضلات پشت باشد.

 

برای غلبه بر این درد، می‌توان تمرین خم شدن را تکرار کرد و می‌توان از درمان‌های درد و التهاب مانند مصرف ضد التهاب استفاده کرد.

 

۶. درد فیبرومیالژیا

 

فیبرومیالژیا حالتی است که در آن فرد حداقل به مدت سه ماه در چندین قسمت از بدن درد عضلانی را تجربه می‌کند. محققان معتقدند این امر به دلیل افزایش حسگر‌های درد در مغز است. علاوه بر کمردرد، می‌تواند باعث درد خفیف در باسن، شانه‌ها و پا‌ها نیز شود.

 

دارو‌های مسکن و دارو‌های ضد افسردگی بدون نسخه، همراه با درمان فیزیکی و شغلی، ممکن است به تسکین درد فیبرومیالژیا کمک کنند.

 

۷. اسپوندیلیت آنکیلوزان

 

اسپوندیلیت آنکیلوزان نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب مهره‌های پشت و احتمالاً سایر مفاصل و موجب درد و سفتی شدید در ناحیه کمر و گاهی اوقات سایر قسمت‌های بدن مانند لگن، دنده‌ها و دست‌ها می‌شود.

 

اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد، اما فیزیوتراپی، یخ درمانی، گرما، تسکین دهنده‌های درد و تمرینات بدنی ممکن است درد را تسکین دهند.

 

۸. تنگی ستون فقرات

 

تنگی ستون فقرات زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا چند فاصله در کانال نخاع باریک شود. این باریک شدن منجر به تحریک یا فشرده سازی نخاع و اعصاب و باعث کمردرد از خفیف تا سیاتیک می‌شود. تنگی ستون فقرات معمولاً در اثر پوکی استخوان در ناحیه گردن یا کمر ایجاد می‌شود.

 

مسکن‌ها مانند ایبوپروفن و فیزیوتراپی از روش‌های معمول تسکین درد تنگی ستون فقرات هستند. موارد شدیدتر ممکن است به تزریق استروئید نیاز داشته باشد.

 

۱۰ دلیل شایع برای درد کمر و نکاتی در مورد چگونگی تسکین آن///منتشر نشود

 

۹. مولتیپل میلوما یا تورم نخاعی چندجانبه

 

مولتیپل میلوما نوعی سرطان سلول‌های خونی در استخوان هاست که تجزیه استخوان‌ها، به ویژه در ستون فقرات را تسریع می‌کند. این می‌تواند باعث کمر درد به دلیل شکستگی شود. علائم مولتیپل میلوما نیز شامل خستگی، افزایش ادرار و عفونت‌های مکرر است.

 

دارو‌های ضد درد، پرتودرمانی و جراحی برای حمایت از استخوان‌ها می‌توانند به تسکین کمر درد ناشی از مولتیپل میلوما کمک کنند.

 

۱۰. تغییر شکل ستون فقرات

 

تغییر شکل ستون فقرات از عملکرد صحیح آن جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث کمردرد شود. انواع تغییر شکل ستون فقرات عبارتند از:

 

اسکولیوز، وقتی ستون فقرات به پهلو خم شود.

 

کیفوز، هنگامی که قسمت فوقانی پشت بیش از حد بچرخد.

 

اسپوندیلولیز، هنگامی که مهره‌ها بیش از حد حرکت می‌کنند.

 

لوردوز، وقتی که ستون فقرات پایین‌تر از حد معمول خم شود.

 

درمان ناهنجاری‌های ستون فقرات شامل فیزیوتراپی، تمرینات قدرتی و بستن پشت کمر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =