کد خبر : 268284
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم خرداد

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز دوم خرداد

تعیین تکلیف مالکیت اموال و تاسیسات آب و فاضلاب/ اصلاح لایحه مالیات بر ارزش افزوده/ انتقاد از قطعی برق در کشور و… از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) دوم خرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش عصرقائم، جلسه علنی مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بررسی گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه نحوه واگذاری اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه ضمن تبریک پیروزی جریان مقاومت در سرزمین اشغالی و غزه افزود: در حقیقت این مقاومت نشان داد که اگر امت اسلامی در سایه وحدت، یگانگی، همبستگی و مبتنی بر سنت های الهی گام بردارند و بر مردم تکیه داشته باشند در مقابل یک رژیم اشغالگر نسل کش و جنایتکار با وجود تمام تجهیزات و امکانات و همچنین حمایت غرب در راس آن امریکا با وجود حضور در یک منطقه محاصره شده چنین پیروزی عظیمی را به دست می آورند و این جنایتکاران را بر سر جای خود می نشانند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی هم با اشاره به سالگرد سوم خرداد گفت: از طرف مجمع نمایندگان استان خوزستان، فرا رسیدن سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر را به عموم مردم و به خصوص مردم خرمشهر تبریک می گویم.

ناطقین مجلس

دلخوش: با سختگیری زیاد در بررسی صلاحیت چگونه مردم را به پای صندوق رای بیاوریم؟

رضوانی: مقصران وضع موجود، ژست طلبکاری نگیرند

نیک بین: تحقیق و تفحص در شرکت‌های حوزه دخانیات به صورت جدی پیگیری شود

راستینه: فیلم دولت دوازدهم سکانس‌های تکان دهنده‌ای دارد

آزاد: گرفتار دو قطبی تحریم و رفاه نشویم

***

در ادامه جلسه امروز، رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان ماده (۵۷) آن را اصلاح کردند.

نمایندگان کلیات لایحه نحوه واگذاری اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مالکیت مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب را تصویب کردند.

بر این اساس مصوب شد که مالکیت اموال، تأسیسات، ماشین‌آلات و هرگونه مایملک مربوط به تأسیسات آب و فاضلاب را که از متولیان قبلی تأمین و توزیع آب در اختیار و تصرف شرکتهای آب و فاضلاب استانی بوده، به این شرکتها واگذار کند.

نماینده اهواز با اشاره به مشکلات حوزه آب و فاضلاب گفت که فقط ۳۰۰ شهر دارای شبکه آب و فاضلاب است و بسیاری از شهرها شبکه فاضلاب ندارند نتیجه آن می شود که با یک بارندگی ناچیز دچار مشکل فاضلاب می شویم.

در خلال بررسی جزییات این لایحه،‌ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از مسئولان دولتی حاضر در پارلمان خواست که روی صندلی نمایندگان ننشینند.

علی نیکزاد تاکید کرد: طبق آیین نامه داخلی مجلس، غیر از نماینده کسی نمی تواند بر روی صندلی او بنشیند لذا از مسئولان دولتی و کسانی که در صندلی نمایندگان به جای آن ها نشسته اند خواهش می کنم که صندلی نمایندگان را ترک کنند.

رییس مجلس در پاسخ به تذکر بیگی نژاد درباره قطعی برق در کشور گفت: کمبود برق و مصارف غیر قانونی یک بحث است، ولی بی نظمی در قطع شدن برق غیرقابل پذیرش بوده که باید به آن رسیدگی شود.

علی اصغر خانی، عضو کمیسیون عمران مجلس  هم در تذکری خطاب به وزیر نیرو، خواستار رفع مشکل قطعی برق در کشور شد.

در تذکری دیگر در همین رابطه، جواد نیک بین گفت: اگر جلوی ماینرها، مراکز پرمصرف و کولر گازی های مسئولین را بگیریم قطعا می‌توان برق را مدیریت کرد، وزیر نیرو نسبت به تامین برق چاه موتورهای کشاورزی اقدام کند.

نماینده شهریار هم با بیان این که سوءمدیریت مصرف انرژی در غرب استان تهران و قطع مکرر آب و برق در حال تبدیل شدن به مساله حاد امنیتی است، افزود: در چند روز گذشته قطع مکرر برق در بخش هایی از کشور به ویژه استان تهران و به ویژه در شهرستان های غرب استان در شهریار، ملارد و قدش و همچنین پاکدشت مشکلات متعددی را ایجاد کرده است اما یک نفر هم نیست که به مردم توضیح‌ دهد علت قطعی برق و عدم مدیریت صحیح برق مصرفی کشور چیست؟ 

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

قالیباف در پاسخ به سلیمی: آژانس حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی را ندارد

قالیباف در پاسخ به محمدیاری: باید هرگونه رد صلاحیت داوطلبان شوراها بر اساس اسناد و مدارک قطعی باشد

ویس کرمی خطاب به هیات رییسه: به چه حقی در بودجه دست بردید

نماینده مردم قائمشهر: اجازه پایمال شدن حق تیم فوتبال نساجی را نمی‌دهیم

پژمانفر: اگر مجلس مفاد مذاکرات را تایید نکند، توافق رسمیت ندارد

انتقاد مقتدایی از وزرای آموزش و پرورش و کشاورزی

آصفری: تفحص از نهاد ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و اتاق صنایع و معادن در دستورکار مجلس قرار گیرد

زنگنه: برخی طرح‌ها در مجلس ماه‌ها در نوبت می‌ماند

خسروی: گرانی در آستانه انتخابات برای تشویق مردم به حضور است یا ناامیدی از حضور؟

موحد: وزارت نیرو به داد مردم در فصل گرما برسد

حاتمی: خسارت خانه‌ها، اموال و احشام آسیب دیده در جنگ قره باغ تاکنون جبران نشده است

***

نمایندگان مجلس مقرر کردند طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی با اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی هم طرح الزام دولت به تعیین سرفصل جنایات استکبار جهانی در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها را اعلام وصول کرد.

امروز همچنین گروهی از معلمان پیش دبستانی ورودی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ و همچنین گروهی از معلمان خدمات آموزشی با تجمع مقابل مجلس خواستار تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × دو =