کد خبر : 268161
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۲۰
-

جبران باسیل: اولویت ما ترغیب حریری به تشکیل دولت است نه سلب ماموریت تشکیل دولت

جبران باسیل: اولویت ما ترغیب حریری به تشکیل دولت است نه سلب ماموریت تشکیل دولت

جبران باسیل داماد میشل عون، رئیس‌جمهوری و رئیس جریان آزاد ملی لبنان گفت، رئیس‌جمهوری قصد پایان دادن به ماموریت سعد حریری در جریان پیامش به پارلمان نداشت.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، جبران باسیل، رهبر جریان آزاد ملی در جریان جلسه کابینه اظهار کرد: اولویت من در سخنرانی‌ام ترغیب سعد حریری به تشکیل دولت است نه اینکه ماموریت تشکیل دولت را از او بگیریم. هدف تسریع در تشکیل دولت برای اجرای اصلاحات است.

باسیل افزود: ما نمی‌توانیم اگر دولتی نباشد برنامه اصلاحاتی کامل اجرا کنیم. اگر دولت تشکیل نشود نه ثبات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در این کشور وجود نخواهد داشت. این الان مساله را بررسی نمی‌کنیم. ما بحثی نداریم که حریری نخست‌وزیر مکلف است. از ابتدا صرف نظر از موضع‌مان در قبال او ماموریت را به حریری داده‌ایم. همچنین ما مشکل منشوری را به دلیل شرایط استثنایی مطرح نکردیم.

او تاکید کرد: هدف ترغیب حریری به تشکیل دولت است نه چیز دیگر. مساله طایفه‌ای نیست و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را به این سمت بکشد. ما می‌توانیم دولت را در چارچوب منشور قانون اساسی تشکیل دهیم. مشکل تشکیل دولت را حریری یا رئیس‌جمهوری به تنهایی نمی‌توانند حل کنند. بحران نیاز به اجماع پارلمان به دستور رئیس‌جمهوری دارد و او می‌تواند این کار را انجام دهد.

باسیل ادامه داد: هدف از سخنرانی من و رئیس‌جمهوری برای سلب ماموریت حریری از سوی پارلمان هدف ما نیست زیرا این تفسیر و تعدیل قانون اساسی است که جایش این جلسه پارلمان نیست و مهمترین مساله این است که اکثریت پارلمانی تمایلی به این مساله ندارد.

سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان در اکتبر بعد از استعفای حسان دیاب در پی انفجار بندر بیروت مامور تشکیل دولت لبنان شد که ۲۰۰ کشته داشت و خساراتی هنگفت به شهر وارد کرد.

اختلاف حریری و عون درباره تشکیل دولت از ماه‌ها پیش در جریان است و دیاب همچنان نخست‌وزیر موقت است و سرمایه‌گذاران نسبت به عدم اصلاحات لازم برای پایان دادن به بحران‌های مالی در سایه نبود دولت نگران هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + یازده =