کد خبر : 267951
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

وقتی تقوای سیاسی غایب انتخابات باشد

وقتی تقوای سیاسی غایب انتخابات باشد

عده‌ای با علم به عدم احراز کفایت، بازهم اقدام به ثبت نام برای انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند تا نامی بهم زنند و یا هزینه سیاسی و اعتباری برای نظام ایجاد کنند و یا می‌خواهند به هر قیمتی دیده شوند و مطرح گردند.

به گزارش عصرقائم، همواره این پرسش برای اذهان عمومی مطرح بوده و هست، که چرا افراد فاقد صلاحیت، اقدام به ثبت نام در بزرگ‌ترین و پراهمیت ترین انتخابات کشور یعنی انتخابات ریاست جمهوری می‌کنند و حال آنکه بخوبی می‌دانند که رد صلاحیت می‌شوند.

تیپ‌شناسی سیاسی کاندیداها
جواد رونقی، پژوهشگر سیاسی، برخورداری از تحلیل واقع‌بینانه از کاندیداها را لازمه شناخت و دادن رأی آگاهانه می‌داند و می‌گوید: با نگاهی به اسامی کاندیداها، می‌توان این افراد را در چند گروه تقسیم و طبقه‌بندی کرد. تعدادی فاقد شاخص‌های تصریح شده در قانون هستند. مثلاً مدرک تحصیلی‌شان و یا سن و سال‌شان و یا یکی از شرائط مصرح در قانون را ندارند، که نام‌نویسی‌شان برای آنها دستاورد عملکرد (رزومه) دارد و بخوبی نیز می‌دانند که رد صلاحیت می‌شوند، اما دل‌شان خوش است که کاندیدای ریاست جمهوری بوده‌اند.

وی در ادامه می‌افزاید: زیان این اقدام، کاهش سطح و شأن بزرگ‌ترین جایگاه اجرایی کشور و تحقیر و تضعیف آن است، که آن را قانون باید اصلاح کند، همچنانکه در ابلاغیه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور این تدبیر شده بود و آقای رئیس جمهور با آن به مخالفت پرداخت و به وزیر کشور دستور داد که ابلاغیه شورای نگهبان را اجراء نکند و از همه داوطلبان ثبت نام بعمل آورد تا این افراد نیز به نوای خود برسند حتی به بهاء چوب حراج زدن به حیثیت و اعتبار جایگاه ریاست جمهوری به بهانه “آزادی” و “دموکراسی”!.

همراهی با دشمنان انقلاب، نتیجه خودمحوری
این محقق در ترسیم رویکرد برخی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری، اظهار می‌دارد: گروهی نیز با علم به مسئله‌دار بودن خود و رد صلاحیت در دوره‌های قبلی، باز هم می‌آیند تا مجدد نیز حذف شوند و بعد بتوانند بلوا ایجاد کنند و هم سوژه رسانه‌های خارجی و عقده‌گشایی‌های داخلی شوند. برای مردم این پرسش جدی مطرح است که این افراد پی چه چیزی می‌گردند و برای تضعیف نظام اسلامی، که خود مدت طولانی عهده‌دار مسئولیت در آن بوده‌اند، چرا حال درصدد ضربه‌زدن به این نظام و همراهی با بیگانگان و دشمنان این کشور و انقلاب برآمده‌اند؟!. شاید این گروه فکر می‌کنند می‌توانند با جلب نظر حامیان خارجی، که بدون کوچک‌ترین تردید از مستکبران و دشمنان اسلام و انقلاب هستند، در این کشور روزی، روزگاری به قدرت برسند!. ممکن است تصویر کنونی آنها با آنچه که در گذشته بوده‌اند، صددرصد تعارض داشته باشد، اما این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که خوب ماندن برای این افراد؛ سخت‌تر و نیازمند هوشیاری فوق‌العاده است که بعلت دوری از تقوا و انحراف فکری و گرفتار آمدن در دام خودبینی و غرور، دچار وضعیت کنونی شد‌ه‌اند.

وقتی دشمن برای کسی کف و سوت می‌زند
رفیعه بزرگ‌زاده، دانشجوی دکتری علوم انسانی، در تبیین یکی از شاحص‌های تشخیص رفتاری کنش‌گران سیاسی، عنوان می‌کند: خداوند به درجات امام راحل(ره) بیافزاید که می‌فرمود: هرگاه دشمنان از شما تعریف کردند، بدانید که از مسیر خارج شده‌اید و فورآً برگردید و استغفار کنید. رفتار این افراد، ایجاد چالش برای نظام اسلامی و شادی دشمنان انقلاب می‌شود که متاسفانه با تداوم این موضع‌گیری‌های دشمن‌شادکن و اصرارشان بر ادامه و استمرار این رفتار، احتمال بازگشت آنان به آغوش انقلاب قدری دور از ذهن است. بطور قطع، این افراد از نمونه‌های ریزش و در مسیر انقلاب، از تجربه‌های آموزنده‌ای هستند که اگر مراقبت دائم از خود و ارتباط مستمر با کانون اقتدار شیعه (امامت و ولایت) را خالصانه حفظ می‌کردند و یا هم‌اکنون نیز با توبه به راه ثواب برگردند، دشمن موفق به ایجاد نفاق و تفرقه و وارد آوردن ضربات سنگین به نظام اسلامی از طریق این عناصر نخواهد شد.

چرا برخی از انقلاب به خیمه ضدانقلاب می‌پیوندند؟!
وی با اشاره به مدح آمریکا از برخی کاندیداها، به شاخص امام توجه می‌دهد و می‌گوید: امام خمینی(ره) فرمودند: اگر چنانچه امریکا از ما تعریف کند و روزنامه‌های آمریکا از ما تعریف کنند، آن‌وقت است که باید مردم بگویند این چه است قضیه؟. یک قضیه‌ای است که دارند تعریف می‌کنند.

ما هم نباید توقع داشته‌باشیم که این‌ها برای ما خوب بگویند، اگر خوب بگویند معلوم می‌شود ما خیانتکاریم.

وی در همین زمینه به مصداقی از فرمایش امام اشاره می‌کند و اضافه می‌کند: در این میان می‌شود از آقای احمدی نژاد نام برد که با حضور خود در صحنه انتخابات و اظهاراتی در تعریض به اصولی که اصل صلاحیت و کفایت کاندیدای ریاست جمهوری اسلامی را زیر سئوال جدی می‌برد، بیش از آنکه دوستان و دوستداران انقلاب را شاد کند، موجب خوشنودی و شادی دشمنان انقلاب شده است. او که در دوره قبل بدلیل اظهاراتی مشابه و موضع‌گیری‌های هنجارشکنانه، خود را از نصاب‌های لازم و اساسی ریاست جمهوری خارج کرده بود و صلاحیتش مورد احراز قرار نگرفته بود، در این دوره با تندروی‌ها و نقض بیشتراصول، مطمئن است که رد صلاحیت خواهد شد و برای کاهش سطح مشارکت مردم در انتخابات، نظام اسلامی را تهدید به تحریم و عدم شرکت خود و طرفدارانش کرده است.

چرا جسارت به مردم؟!
خانم رفیعه بزرگ‌زاده، در همین ارتباط، جسارت فرد یادشده به مردم و حتی هواداران خود را خلاف ادب سیاسی و ظرفیت انتخاباتی ذکر می‌کند و می‌گوید: طبیعی است که کسی خود را در معرض انتخابات قرار می‌دهد باید اقتضائات این عرصه را بپذیرد. از شرائط قطعی انتخابات، یکی تائید صلاحیت است. اگر قرار باشد که نهاد نظارتی خود را با خواسته و نظرات نامزدها تطبیق دهد، این دیگر نمی‌شود انتخابات، که می‌شود دیکتاتوری و هرج و مرج. از سوی دیگر، همین که فردی بمجرد عرضه خود و ثبت نام، انتط=ظار داشته باشد که نهاد مربوطه او را تائید کند، در غیر این‌صورت او انتخابات را تحریم می‌کند؛ همین برخورد نشانه خوی دیکتاتوری و علامت خطرنامی برای زمانی است که چنین فردی به قدرت برسد، آنگاه به هیچ نظری غیر از نظر خود توجه نمی‌کند و وقتی به قدرت رسید، استبداد محض را حاکم خواهد کردو از سوی دیگر، اینکه می‌گوید اگر تائید نشدم، هم خود و هم طرفدارانم نیز انتخابات را تحریم می‌کنیم، او به شعور طرفداران خود نیز جسارت و توهین می‌کند؛ چراکه برای آنها در انتخاب راه و تصمیم خود، ارزش قائل نیست و آنها را بمانند یک ربات می‌داند که باید تنها اطاعت‌کننده باشند و از خودشان نباید اراده‌ای داشته باشند.

نامزد هنجارشکن و انتظاری هنجارمآبانه
حامد زالی، استادیار دانشگاه، نیز درتوصیف گروهی از کاندیداهای ریاست جمهوری، معتقد است: معدود کاندیداهایی هستند که با علم کامل به ردصلاحیت خود، ثبت نام انجام داده و حتی برای بالابردن ضریب ردصلاحیت خود، در همان محل ستاد انتخابات و پس از ثبت نام در مصاحبه با اصحاب رسانه، اظهارات صریح در رد نظام و اقدامات براندازانه پس از انتخاب خود را بیان کرده‌اند. در رأس این اندک افراد، آقای تاج‌زاده قرار دارد. او که در جریان فتنه ۸۸ یک مجرم و محکوم به زندان بود، با بیان اینکه این نظام را قبول ندارد و پس از انتخاب، اقدام به تغییر برخی از مواد قانون اساسی از طریق رفراندوم خواهد کرد، سند رد صلاحیت خود را ششدانگ کرد تا او هم گزک به دست مخالفان نظام اسلامی دهد و هنجارشکنی را در ذیل قالب‌های رسمی جمهوری اسلامی (انتخابات) شیوع و ترویج دهد.

نامزدهای ضربه‌گیرو حامی
وی در تشریح وضعیت گروهی دیگر از کاندیداها گفت: تعدادی از کاندیداها نیز با رویکرد منتسب به دو جریان موجود وارد صحنه انتخابات می‌شوند تا با کمک به کاندیدای اصلی خود، در نهایت به نفع کاندیدای اصلی کناره‌گیری خواهند کرد که در این انتخابات، کاندیداهایی از جبهه انقلاب و جریان اصلاحات، وجود دارند که به نفع کاندیدای خود انصراف خواهند داد. در این میان، چند کاندیدا تحت عنوان کاندیدای مستقل باقی می‌مانند که به نوعی در تعریف سلایق سیاسی به یکی از دو جریان اصلی اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان منسوب هستند.
جنس نظام اسلامی از جنس و رنگ شهداء و آرمان خونین پیروان و عاشقان سیدالشهداء است و نوع جنس کنشگران آن بویژه در صحنه انتخابات اگر همزاد با این جنس نباشد، انتخابات در ریل اصلی خود قرار نگرفته و به ناکجاآباد خواهد رسید که چه بسا با آرمان و غایات نظام اسلامی صدها کیلومتر فاصبه خواهد داشت. بدین جهت، شورای محترم نگهبان با صیانت انتخابات، موظف است مسیر حرکت انتخابات را در ریل انقلاب و آرمان ملی ایرانیان قرار دهد و از حضور آنانی که قادر به هدایت قطار کشور بسوی ارمان ملی را ندارند، باید جلوگیری بعمل آورد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

18 − 15 =