کد خبر : 267976
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
-

غوغای مجازی لاریجانی

غوغای مجازی لاریجانی

ثبت‌نام بزرگان در آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰، تمدید بررسی صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان، اجماع اصولگرایان روی رئیسی و غوغای لاریجانی در فضای مجازی مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بودند.

به گزارش عصرقائم، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته به شرح زیر است:

شنبه ۲۵ اردیبهشت آخرین روز ثبت‌نام داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود و بسیاری از نامزدهای سرشناس در این روز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت‌نام کردند. علی لاریجانی، محسن هاشمی‌رفسنجانی، سید شمس‌الدین حسینی، مسعود پزشکیان، عباس آخوندی، علیرضا زاکانی، مصطفی کواکبیان، مسعود پزشکیان، ابوالحسن فیروزآبادی، عباس آخوندی، عزت‌الله ضرغامی، سید ابراهیم رئیسی، اسحاق جهانگیری، محمد خوش‌چهره، محسن رهامی، محمد شریعتمداری، محسن رضایی، زهرا شجاعی، رسول منتجب‌نیا، محمد جواد حق‌شناس و سعید جلیلی از جمله شخصیت‌های سرشناسی بودند که در روز پایانی برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ نام‌نویسی کردند.

پس از پایان فرآیند ثبت‌نام‌ها، شورای نگهبان بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدی را آغاز کرد اما به جمع‌بندی نرسیدن اعضای این شورا در پنج روز مهلت قانونی باعث شد تا این شورا از مهلت قانونی پنج روزه دیگر خود هم استفاده کند و بر این مبنا اسامی کاندیداهای نهایی احراز صلاحیت شده، پنجم خرداد اعلام خواهد شد.

درخواست رئیس‌جمهور از شورای نگهبان

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح ۲۹ اردیبهشت در جلسه هیات دولت با اشاره به آغاز روند بررسی صلاحیت نامزدهای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان اظهار کرد: روزهای آینده ایام اعلام کاندیداهای نهایی از سوی شورای نگهبان است که بسیار مهم است، چرا که آن اعلام می‌تواند تشویق‌کننده جامعه برای حضور در انتخابات و یا خدای نکرده کندکننده حرکت باشد. امیدواریم این قدم هم به خوبی در چهارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود و شاهد ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.

پاسخ سپاه به برخی ادعاهای انتخاباتی در مورد دخالت در انتخابات

در پی انتشار اخباری در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه در محل شورای نگهبان برای اطمینان از عدم احراز صلاحیت یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری، سردار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه ۳۱ اردیبهشت با تکذیب این موضوع گفت: اینگونه اخبار صرف نظر از کذب و بی‌اساس بودن، پیگرد قانونی و قضایی را در پی خواهد داشت.

تاکید بر بی‌طرفی دولت در انتخابات

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور ۳۰ اردیبهشت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:«دولت در ‎انتخابات بی‌طرف است و رقیب هیچ‌کدام از نامزدها یا جریان‌های سیاسی نیست. نامزدهای محترم به جای سیاه‌نمایی و تهمت و فضاسازی‌های غیرواقعی علیه دولت، برنامه‌های خود را برای اداره کشور ارائه دهند. به نفع همه است که انتخابات کاملا رقابتی و با مشارکت حداکثری برگزار شود.

تاکید اصولگرایان بر اجماع روی رئیسی

با ثبت‌نام سید ابراهیم رئیسی در روز پایانی نام‌نویسی نامزدها، تقریبا تکلیف اصولگرایان مشخص شد و بسیاری از شخصیت‌ها و تشکل‌های جناح راست در هفته گذشته بر حمایت از رئیس قوه قضائیه در انتخابات ۱۴۰۰ تاکید کردند. ثبت‌نام رئیسی و حمایت اصولگرایان از وی، مهم‌ترین خبر انتخاباتی هفته گذشته در جناح راست بود. از طرفی علی لاریجانی هم با برخی اقدامات رسانه‌ای از جمله انتشار چند کلیپ و حضوری چهارساعته در کلاب‌هاوس بیشترین توجهات رسانه‌ای را در هفته گذشته به خود اختصاص داد و موج جدیدی در انتخابات ۱۴۰۰ به راه انداخت.

حضور کلاب‌هاوسی لاریجانی

علی لاریجانی شامگاه ۳۰ اردیبهشت در کلاب‌هاوس گفت: گناه کبیره نکردم که کاندیدا شدم. این همه توهین و تحقیر درست نیست. انتخابات باید با اخلاق همراه باشد. به نظر می‌رسد به جای نشاط و اخلاق انواع تهمت‌ها باعث کسالت مردم شده است. این منش باعث می‌شود که برنامه کاندیداها دیده نشود و فقط وقت صرف این بگومگوها شود. به دلیل شرایط معیشتی امروز مردم، باید این وقت صرف گفت‌وگو و سوالات درست شود. با خاک پاشیدن بر صحنه، انتخابات را تباه می‌کنند.

تکذیب کابینه منتسب به لاریجانی

همچنین به دنبال انتشار لیستی از کابینه احتمالی علی لاریجانی در فضای مجازی، منصور حقیقت‌پور فعال سیاسی نزدیک به لاریجانی، ۲۸ اردیبهشت اعلام کرد که لاریجانی هیچ لیست کابینه‌ای را منتشر نکرده است.

شاید برخی آرزو کنند هر چند ماه یکبار ⁧‫انتخابات‬⁩ داشته باشیم

از طرفی علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که قرار است رئیس ستاد انتخابات سید ابراهیم رئیسی باشد در واکنش به پاسخگویی لاریجانی به مردم در شبکه‌های اجتماعی، ۳۱ اردیبهشت در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: انتخابات‬⁩ حسن‌های زیادی دارد. مثلا برخی‌ها که حتی با خود قهر بودند مردمی می‌شوند و بین آنها می‌آیند یا برخی‌ها که کوچک‌ترین نقدها را برنمی‌تافتند انتقادپذیر شده و پاسخگویی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. با دیدن این‌ها شاید برخی آرزو کنند که هر چند ماه یک بار ⁧‫انتخابات‬⁩ داشته باشیم.

جلیلی: مهم‌ترین کار ویژه رییس جمهور،  کارآمدسازی «ماشین دولت» است

سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگویی تصویری با موضوع بررسی ماشین دولت اظهار کرد: مهم‌ترین کارویژه رئیس‌جمهور این است که بتواند ماشین بزرگ دولت که حجم عظیمی از سرمایه‌های انسانی، امکانات و بودجه کشور را در اختیار دارد، کارآمد کند.

حمایت جمعیت ایثارگران انقلاب از کاندیداتوری رئیسی

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ۲۹ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای از حضور سید ابراهیم رئیسی در انتخابات حمایت کرد.

کناره‌گیری زریبافان به نفع رئیسی

مسعود زریبافان داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۸ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای کناره‌گیری خود را به نفع سید ابراهیم رئیسی اعلام کرد.

جلسه مشترک نمایندگان شورای وحدت و ائتلاف اصولگرایان

نمایندگان شورای وحدت و شورای ائتلاف اصولگرایان، ۲۸ اردیبهشت در محل دفتر مرکزی جامعه روحانیت مبارز جلسه مشترکی برگزار کردند. در این نشست که مهدی چمران و پرویز سروری از اعضای شورای مرکزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و محمد حسین موسی‌پور مسئول امور اجرایی انتخابات شوراها و منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت حضور داشتند، در خصوص راهکارهای نزدیک شدن اقدامات عملیاتی برای برگزاری دو انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در روز ۲۸ خرداد بحث و بررسی به عمل آمد و بر حمایت از رئیسی تاکید شد.

هشدار حدادعادل به نیروهای انقلاب درباره لزوم حمایت از رئیسی

از طرفی غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، ۲۶ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای از اصولگرایان خواست تا حداکثر توان خود را برای پشتیبانی از سید ابراهیم رئیسی به کار بگیرند تا میدان گسترده‌تری برای تحقق ارزش‌های انقلاب گشوده شود.

تلاش اصولگرایان برای رسیدن به لیست واحد در انتخابات شوراها

همچنین مهدی چمران عضو ارشد شورای ائتلاف، در نشست خبری ۲۶ اردیبهشت خود درباره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم و تصمیمات این شورا درباره انتخابات شورا و ریاست‌جمهوری گفت: تلاش می‌کنیم برای شورای شهر تهران به یک لیست واحد برسیم.

ضرغامی: آمده‌ام تا بمانم

عزت‌الله ضرغامی داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری، ۲۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا به نفع ابراهیم رئیسی دیگر داوطلب اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری از صحنه رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند؟ اظهار کرد: ضرغامی آمده است تا بماند و دیگران باید خود را با ضرغامی تطبیق بدهند.

فیروزآبادی: سطح فساد غیرطبیعی از دلایل ناکارآمدی در جمهوری اسلامی است

سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی که داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است، ۲۸ اردیبهشت در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا اظهار کرد: یکی از دلایل ناکارآمدی در جمهوری اسلامی سطح فساد غیرطبیعی است که با مبانی انقلاب هم‌خوانی ندارد لذا نباید در مقابله با آن کوتاهی و اغماض کرد و استثناء قائل شد.

درخواست رئیسی از صداوسیما

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه و داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در جلسه ۲۷ اردیبهشت شورای عالی قضایی از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور او تشکیل می‌شود، از صداوسیما پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد.

قاضی‌زاده: دوران چپ و راست گذشته است

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی  اوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، ۲۷ اردیبهشت در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با بیان اینکه به عنوان کاندیدای سیاسی جریانی گروه خاصی نیامده‌ است، عنوان کرد: دوران چپ و راست گذشته و ما نیاز به دولت‌های ملی داریم که متعلق به کل ملت ایران باشند.

نظامیان دارای سابقه خوبی در حکومت هستند

رستم قاسمی به عنوان یکی از نظامیانی که برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده، ۲۶ اردیبهشت در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، اظهار کرد: نظامیان دارای سابقه خوبی در حکومت هستند. برای مردم خیلی مهم نیست که کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری نظامی باشند یا غیرنظامی، بلکه آنچه برای مردم مهم است برنامه کاندیداها و کارنامه گذشته آنهاست؛ با این وجود مشکل کشور اصلاً برنامه نیست؛ چراکه سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه چندساله وجود دارد و این برنامه‌ها نیز توسط متخصصین نوشته شده‌اند.

اصلاح‌طلبان در انتظار شورای نگهبان

مشخص شدن اعضای ستاد اسحاق جهانگیری و انتظار اصلاح‌طلبان برای مشخص شدن نتایج احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی جناح چپ در هفته گذشته بود.

مرعشی؛ رئیس شورای راهبردی ستاد انتخاباتی جهانگیری

فاطمه پهلوانی سخنگوی ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری، ۲۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تشکیل ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری اظهار کرد: این ستاد دارای یک شورای سیاستگذاری هفت‌نفره است که رئیس هیات رئیسه آن آقای حسین مرعشی است. نایب‌رئیس خانم شهیندخت مولاوردی و دبیر و سخنگوی ستاد هم من هستم. رضا ویسه به عنوان مدیر اجرایی و محمد نعیمی‌پور به عنوان مسئول کمیته استان‌ها و محمدرضا جلایی‌پور نیز به عنوان رئیس کمیته انتخابات مشغول فعالیت هستند.

مشخص شدن روسای ۲۱ ستاد استانی جهانگیری

پهلوانی همچنین ۳۰ اردیبهشت از انتخاب روسای ۲۱ ستاد استانی این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و در توییتر نوشت: ‏در جلسه امروز شورای سیاستگذاری ستاد آقای دکتر جهانگیری، روسای ستاد ۲۱ استان کشور تعیین شدند. رایزنی برای تعیین روسای ستاد در سایر استان‌ها ادامه دارد.

محسن هاشمی: ناکارآمدی مشکلی فراجناحی و فرادستگاهی است

محسن هاشمی‌رفسنجانی داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری، ۳۱ اردیبهشت در گفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا اظهار کرد: مشکل ناکارآمدی در کشور، یک مشکل فراجناحی و فرادستگاهی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که فقط دولت ناکارآمد است بلکه کلیه دستگاه‌ها با چالش ناکارآمدی مواجه هستند.

حمایت ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب از کاندیداتوری‌ زهرا شجاعی

اعضای ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب، ۲۹ اردیبهشت در جلسه هفتادم خود با حمایت از نام‌نویسی زهرا شجاعی معاون امور زنان دولت اصلاحات و دبیر کل مجمع زنان اصلاح‌طلب، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰  را نقطه عطفی برای تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی و اطلاق آن به تمامی زنان و مردان واجد شرایط خواندند و بر استفاده از ظرفیت‌های حقیقی و مجازی موجود در احزاب  برای همراهی با وی تاکید کردند.

توضیحات کواکبیان درباره برنامه انتخاباتی‌اش

مراسم رونمایی از ۵۰ برنامه حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برای دولت آینده، ۲۹ اردیبهشت با حضور مصطفی کواکبیان دبیر کل حزب و علی ابراهیمی رئیس ستاد انتخاباتی حزب و جمعی از خبرنگاران و اعضای شورای مرکزی برگزار شد.

مشخص شدن فرآیند انتخاب و معرفی کاندیدای مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه

به گفته فریدون رضوی، سخنگوی کمیته انتخابات ریاست‌جمهوری حزب اعتدال و توسعه، کاندیدای مورد حمایت این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ پس از اعلام فهرست نهایی نامزدها از سوی شورای نگهبان، انتخاب و معرفی خواهد شد.

بیانیه انتخاباتی منتجب‌نیا

رسول منتجب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی و کاندیدای دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری، ۲۷ اردیبهشت در بیانیه‌ای انتخاباتی، به بیان برخی دیدگاه‌های خود درباره مسائل مهم کشور پرداخت.

اخبار نهادهای مرتبط با انتخابات

تمدید زمان بررسی صلاحیت کاندیداها

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگویی اظهار کرد: ما امروز صبح و بعدازظهر جلسه بررسی صلاحیت داوطلبان را داشتیم و با توجه به گزارش‌های کارشناسی و دقت اعضای محترم، بررسی‌ها ادامه دارد و ما به جمع بندی نهایی نرسیدیم و باید از پنج روز دوم مهلت قانونی خود برای بررسی‌ها استفاده کنیم.

جلسه بعدی شورای نگهبان روز شنبه برگزار می‌شود و اسامی کاندیداهای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، چهارشنبه پنجم خرداد از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به انتشار اخبار جعلی درباره بررسی صلاحیت‌ها

کدخدایی همان روز در توییتر نوشت: این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می شود. برخی با گمانه‌زنی،  برخی با خبر محرمانه و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق! به این شایعات دامن می زنند.  در این میان عده‌ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می کنند دمی خوش باشند!

شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی را که انتخاب می‌شود، تضمین کند

سخنگوی شورای نگهبان ۳۰ اردیبهشت هم با بیان اینکه این شورا در بررسی صلاحیت‌ها حداقل‌هایی را به موجب قانون دارد و به موجب آن می‌تواند صلاحیت‌ها را بررسی و اعلام کند، گفت: طبیعتا شورای نگهبان نمی‌تواند آینده کسی را که انتخاب می‌شود، تضمین کند.

فقط ۴۰ داوطلب مدارک لازم را ارائه کرده‌اند

کدخدایی همچنین ۲۶ اردیبهشت بیان کرد: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

احراز صلاحیت منوط به رای ۷ عضو شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان در همان روز هم عنوان کرد: احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری منوط به رای ۷ عضو از ۱۲ عضو شورای نگهبان است.

جنتی: مردم بدانند بار سنگینی بر دوش داریم

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، ۲۸ اردیبهشت درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست‌جمهوری تاکید کرد: مردم شریف بدانند بار سنگینی را بر دوش داریم، بررسی فردی که صلاحیت آن تایید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.

آماده باش ناجا برای انتخابات

سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده ناجا، ۳۰ اردیبهشت در حاشیه بازدید از نمایشگاه عملکرد پلیس تهران بزرگ درباره آماده‌باش نیروی انتظامی برای انتخابات اظهار کرد: ناجا مسئولیت حفظ آرامش و امنیت انتخابات را بر عهده دارد. قطع به یقین خود را بیشتر از قبل برای برخورد با افرادی که سعی در برهم زدن آرامش انتخابات را دارند، آماده می‌کنیم البته ما دغدغه‌ای در حوزه آرامش مردم نداریم اما باید همیشه برنامه‌های خود را مرور کنیم.

برخورد با تجمعات و تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم ۲۸ اردیبهشت در حاشیه اجرای طرح رعد با حضور در جمع خبرنگاران درباره اقدامات پلیس برای انتخابات تاکید کرد: پلیس با هر گونه تجمعات و تبلیغات غیرمجاز انتخاباتی برخورد خواهد کرد.

اعلام موارد مجرمانه انتخاباتی در فضای مجازی

همچنین سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا، ۲۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، برخی از اقدامات مجرمانه فضای مجازی در ایام انتخابات را تشریح کرد.

وزارت کشور از عاملان تولید اخبار جعلی اخلال کننده در امر انتخابات شکایت می کند

روابط عمومی وزارت کشور، ۲۹ اردیبهشت با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه ساحت اصحاب شریف رسانه و فعالان پیشرو رسانه‌های نوین در فضای مجازی مبرا از رفتارهای افراطی و خبرسازی‌های جعلی است، از پیگیری قضایی عاملین تولید خبرهای جعلی که موجب اخلال در امر انتخابات می‌شوند، خبر داد.

برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات عمومی یک الزام قانونی است

نخستین جلسه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۹ اردیبهشت با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما، سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده شورای نظارت بر صداوسیما  و سید اسماعیل موسوی دبیر هیات اجرایی مرکزی در محل وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی‌فضلی در این جلسه اظهار کرد: نامزدهای ریاست‌جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تایید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام می‌شود، هر یک حق دارند به طور مساوی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده کنند و ‌ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صداوسیما بر عهده این کمیسیون خواهد بود.

هیات نظارت پرونده کاندیداهای شوراها را به دقت بررسی کند

حسین محمدصالحی‌دارانی نماینده مردم فریدن در مجلس در تذکری شفاهی در جلسه علنی ۲۹ اردیبهشت مجلس تاکید کرد: اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراها پرونده‌های کاندیداهای شوراها را به دقت بررسی کنند تا خدای نکرده حقوق افراد تضییع نشده و خدشه‌ای بر مشارکت مردم عزیز وارد نشود.

نظارت بر کاندیداهای شوراها استصوابی نیست

سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور، ۲۷ اردیبهشت در نشستی مطبوعاتی همزمان با شروع مدت قانونی رسیدگی به شکایات افراد ردصلاحیت‌شده در استان‌ها توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: ما مثل قاضی هستیم و مراجع قضایی مثل ضابط عمل می‌کنند. نظارت ما استصوابی نیست، کیفی و قانونی است. به همین خاطر، نظر مراجع قانونی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انتخاب نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات

سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما ۲۸ اردیبهشت از سوی مجلس شورای اسلامی در جلسه اخیر این شورا به عنوان نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد.

بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند

احمد نادری رئیس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای شهر تهران ۲۷ اردیبهشت در نشست خبری در تبیین روند بررسی صلاحیت‌ها از هیات اجرایی تا هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با بیان این‌که اسامی نهایی کاندیداهای انتخابات شوراها، ۱۶ خرداد اعلام می‌شود، گفت: بخش زیادی از اعضای شوراهای فعلی در کل کشور به دلیل مسائل مالی ردصلاحیت شدند.

هرگونه تبلیغات پیش از اعلام صلاحیت‌ها خلاف قانون است

جمال عرف رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور ۲۷ اردیبهشت اظهار کرد: هرگونه تبلیغات داوطلبان انتخابات پیش از اعلام صلاحیت‌ها از طرف شورای نگهبان، خلاف قانون است.

توضیح وزیر ارتباطات درباره ارائه اینترنت رایگان به کاندیداها

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۲۷ اردیبهشت پس از حضور در نشست کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: ارائه اینترنت رایگان به کاندیداهای ریاست‌جمهوری به معنای تخصیص بسته اینترنت رایگان مصرفی نیست، بلکه منظور فراهم کردن امکانات تبلیغاتی در فضای مجازی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 2 =