کد خبر : 268128
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
-

رتبه ۱۴ ایران در پژوهش علمی در دنیا

رتبه ۱۴ ایران در پژوهش علمی در دنیا

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: کیفیت مقالات چاپ شده توسط پژوهشگران هر سال در حال افزایش است و این به میزان استناد پژوهشگران دنیا به مقالات ما ارزیابی می شود، که هم اکنون رتبه ۱۴ در دنیا را داریم.

به گزارش عصرقائم، غلامحسین رحیمی شعرباف حاشیه بازدید از دانشگاه فناوری نوین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اعتبارات پژوهشی که در سال ۱۴۰۰ پیش بینی شده بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان، هشت دهم بودجه ملی کشور را تشکیل می دهد که در مجموع اعتبار خوبی است.

وی با بیان اینکه افزایش یک تا یک و دوم بودجه تحقیقاتی کشور می تواند امکان جذب بالایی داشته باشد، عنوان کرد: نسبت به سال گذشته اعتبارات افزایش کمی داشتند، هرچند اعتباراتی برای تحقیقات و توسعه فناوری داریم که در این بودجه نیامده، با وجودی که دولت، مجلس و روند عمومی کشور حمایت توسعه فناوی و بخصوص فناوری های که معطوف به تولید است، بیشتر هم خواهد شد، البته  با زیرساخت هایی که فراهم شده امکان جذب بیشتر از این وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم  از ثبت ۷۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۰ خبر داد و اظهار کرد: ۷۰ هزار سنددر پایگاه بین‌المللی به سمت رسیده است از نظر اطلاعات مقاله رتبه ۱۵ را داریم، که در سه چهار سال اخیر رتبه ثابت مانده است، این ثابت ماندن به خاطر تعداد مقالات نیت و ما ۵۳ هزار مقاله به ۷۰ هزار مقاله رسیده‌ایم و نسبت به ۲ درصد مقالات کل دنیا را تولید می‌کنیم.

وی  تعداد مقالات پژوهشی را ۷۰ هزار مقاله خواند و خاطرنشان کرد: کیفیت مقالات چاپ شده توسط پژوهشگران هر سال در حال افزایش است و این به میزان استناد پژوهشگران دنیا به مقالات ما ارزیابی می شود، که هم اکنون  رتبه ۱۴ در دنیا را داریم که سه سال پیش رتبه هجدهم را داشته ایم.

رحیمی ادامه داد: هرچقدر رتبه پایین تر شود ما با برجسته ترین دانشمندان دنیا رقابت می کنیم، درحوزه مهندسی رتبه ۱۲ و برخی زمینه زیر ۱۰ را قرار داریم.

وی با تاکید اینکه دانشگاهها باید به سمت ماموریت گرایی بروند، بیان کرد: باید رشته ها با توجه به نیاز استان باشد و همه شهرها مرکز نوآوری و رشد داشته باشد، در بهشهر، بابلسر، ساری وجود دارد و در امل نیز در حال تاسیس است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم مازندران را در زمینه دانشجو مهاجر فرصت خواند و اظهار کرد: مازندران در آموزش عالی رشد خوبی در داشته اما همچنان مهاجر فرصت است، اما ظرفیت کمی در استان نداریم.

وی دانشگاه دامپزشکی فناوری نوین را از دانشگاه های قدیمی و یکی از بهترین دانشگاههای شمال کشور دانست و عنوان کرد: اعتبارات عمرانی آن در بودجه در نظر گرفته شده است، مجلس نیز ۲۶۰ میلیارد برای تجهیزات دانشگاهها و پژوهشگاهها در نظر گرفته، که دانشگاههای تازه تاسیس در اولویت در تامین تجهیزات خواهند بود و امیدوارم تا پایان امسال مجهز شود .

وی تصریح کرد: امیدواریم دانشگاه استاندارد دامپزشکی شمال کشور در اینجا راه اندازی شود و کلیلنیک دامپزشکی قوی که نیاز منطقه است در نظر گرفته شود، البته از نظر نیروی علمی و ازمایشی مشکلی نداریم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 19 =