کد خبر : 267952
تاریخ انتشار : شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۸:۱۵
-

اسرائیل غاصب زانو زد

اسرائیل غاصب زانو زد

رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز جنگ و در حالی که حمایت تسلیحاتی، سیاسی و مالی آمریکا و یکی دو کشور مرتجع عربی و اروپا را داشت، سرانجام در برابر ۴۰۰۰ موشک و راکت گروه‌های مقاومت تسلیم شد و تن به آتش بس داد و با این شکست، موجی از تحقیر و سرزنش را از سوی صهیونیست‌ها حواله خود کرد. همزمان با عزای صهیونیست‌ها، هزاران فلسطینی در غزه و کرانه باختری با ریختن به خیابان، این پیروزی را جشن گرفتند.

به گزارش عصرقائم، نبرد «سیف القدس» هم تمام شد و سرانجام پس از ۱۲ روز رژیم صهیونیستی با کمک مصر و آمریکا توانست از شر موشک‌های مقاومت، به طور موقت هم که شده نجات پیدا کند. این رژیم که به شدت و از جبهه‌ای مختلف نظامی و سیای تحت فشار بود، «آتش بس» پیشنهادی توسط مصر را با جان و دل پذیرفت و از ساعت ۲ بامداد جمعه(۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰) این آتش بس اجرایی شد.

در این عملیات بی‌سابقه، مقاومت فلسطین با رونمایی از انواع موشک‌های جدید و نقطه زن خود و همین‌طور پهپادهای تهاجمی، صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد و توانست معادلات نبرد را تغییر دهد. در این نبرد گروه‌های متعدد مقاومت در اقصی نقاط دنیا از انصارالله یمن و لبنان گرفته تا عراق و اردن، آمادگی خود را برای ورود مستقیم به جنگ اعلام کرده بودند. در نهایت رژیم صهیونیستی در برابر این جبهه بزرگ شکست را پذیرفت. «ابو حمزه»، سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، ضمن تأکید بر ادامه جهاد در راه فلسطین، تصریح کرد ایران و کشورهای مقاومت شرکای گروه‌های فلسطینی در این پیروزی هستند.

یکی از رهبران جنبش حماس می‌گوید ضمانت داده شده که رژیم صهیونیستی از محله «شیخ جراح» و مسجدالاقصی دست بردارد. شیخ جراح منطقه‌ای در قدس است که دلیل شروع نبرد «سیف القدس» شد. صهیونیست‌ها برای نخستین بار قصد داشتند ۵۰۰ فلسطینی را در این منطقه به طور یکجا آواره و خانه‌هایشان را مصادره کنند.

ارتش اسرائیل سست و ضعیف بود
«ابوعبیده» سخنگوی «گردان‌های القسام» بعد از اجرایی شدن آتش‌بس گفت که مقاومت فلسطین موفق شد رژیم صهیونیستی را شکست دهد. شبکه خبری المیادین به نقل از ابوعبیده نوشت، مقاومت فلسطین برای دفاع از قدس و به نیابت از امت اسلام، نبرد شمشیر قدس را انجام داد…مقاومت فلسطین موفق شد رژیم صهیونیستی و ارتش سُست آن را خوار کند… گردان‌های القسام حمله‌ای را تدارک دیده بود که سراسر فلسطین اشغالی از حیفا تا رامون را در بر می‌گرفت…صرفا برای زیر نظر گرفتن رفتار اسرائیل، با آتش‌بس موافقت کرده‌ایم.
دبیرکل جنبش جهاد اسلامی نیز با اشاره مقاومت گروه‌های فلسطینی در برابر به‌روزترین تسلیحات آمریکایی، گفت که پس از گذشت هفتاد سال از روز مصیبت فلسطینیان،‌ دشمن در تنگنایی بی‌سابقه قرار گرفته است. زیاد النخاله با بیان اینکه در جریان نبرد «شمشیر قدس»، «موازنه وحشت» در برابر صهیونیست‌ها تثبیت شد، گفت، مقاومت و جهاد تا زمان تحقق پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت. «ولید العمری» تحلیلگر فلسطینی نیز اعلام کرده، آتش بس در غزه برقرار شد اما دیگر خبری از بنیامین نتانیاهو و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نیست زیرا او دیگر چیزی ندارد که به آن افتخار کند.

عزا در سرزمین‌های اشغالی
از سوی دیگر، بسیاری از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به شکست در این نبرد اذعان کردند. طبق گزارش تسنیم، این رسانه‌ها بیان کردند: «حماس حاکمیت عربی را بر مسجدالاقصی برقرار کرد نه اردن، عربستان و مغرب… فلسطین شعله‌ور است و یهود طبق معمول دستاورد تاریخی مقاومت عربی را انکار می‌کند. در دور بعدی حماس و حزب‌الله با هم خواهند بود. حماس تل‌آویو را همانند عسقلان هدف قرار‌داد…تنها کاری که نتانیاهو انجام داد متلاشی کردن اسرائیل از داخل بود. همه اسرائیلی می‌دانستند که ما همان شب اول و هنگامی که موشک‌ها به تل‌آویو رسید، جنگ را باختیم. رهبری جبهه داخلی همه محدودیت‌ها اعمال شده در شهرک‌های اطراف غزه را برداشت».
«بن کسبیت» روزنامه‌نگار سرشناس صهیونیست نیز اینطور موضع‌گیری کرد که: «نتانیاهو چقدر بیچاره و بدبخت است که برای بار دوم شکست خود را مخفی نگه داشته و مسئولیت فرار از رویارویی با حماس را به گردن ارتش و دستگاه‌های اطلاعاتی می‌اندازد». «الون دیویدی» شهردار شهر اشغالی سدیروت نیز گفته، «من هرگز با مقامات اسرائیلی که ماندن نظامیان در خانه به جای اعزام آنان برای جنگ تن به تن را ترجیح می‌دهند، موافق نیستم». «لیور لیوی» خبرنگار صهیونیست هم تاکید کرد، «ساکنان قدس وارد مسجدالاقصی شده و در حمایت از قسام شعار می‌دهند و نیروهای پلیس در مقابل آنان ایستاده و هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند، این بیانگر پیروزی حماس است». روزنامه‌هاآرتص هم برخی وزرای کابینه سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی را به شدت مورد انتقاد قرار‌داده و گفته‌ هیچ فایده‌ای برای آنان ندارد.

«شمیرت مائیر» دیگر روزنامه‌نگار صهیونیست هم اعتراف کرده که «خلاصه آنچه اتفاق افتاد سرشکستی و احساس شکست جامعه اسرائیل و شادی و خوشحالی فلسطینیان است، آن هم نه فقط در غزه، بلکه در کل فلسطین از رود اردن تا دریای مدیترانه». طبق برخی گزارش‌ها، رؤسای شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه هم گفته‌اند، نتانیاهو آنها را در مقابل حماس به حال خود رها کرد.

«یوسی یهوشع» خبرنگار نظامی روزنامه «یدیعوت آحارونوت» اما گفته: «چه بخواهیم چه نخواهیم حماس قدرتمندتر ظاهر شد و نه تنها غزه را دوباره در راس اخبار جهان قرار‌داد، بلکه اکنون به یک بازیگر منطقه‌ای و مدافع قدس تبدیل شده و تمامی بازیگران دیگر به آن وابسته هستند و در نتیجه این، این جنبش شیوه واکنش‌های اسرائیل در دیگر مناطق را هم تعیین می‌کند».

جشن و شادی در جبهه مقاومت
در حالی که صهیونیست‌ها عزا گرفته‌اند، مردم غزه به خیابان‌ها آمده و این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند. ساکنان غزه خود را برای «زندگی عادی» بعد از جنگ
۱۲ روزه آماده کرده و در حال تمیز کردن کوچه‌ها و خیابان‌‌ها و بازگرداندن زندگی عادی به این شهر هستند. مردم فلسطین با در دست داشتن پرچم ملی در حمایت از مقاومت و محمد الضیف «أبو خالد» فرمانده کل گردان‌های القسام شعار سر می‌دادند. بعد از تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش بس، محوطه مسجدالاقصی و باب العامود غرق در شادی و سرور بود و مردم برای ابراز شادی اقدام به نورافشانی آسمان می‌کردند. این شادی حتی به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی نیز کشیده شده و در دیگر کشورها از جمله لبنان اردن و مصر هم مردم پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی را جشن گرفتند.

سیل انتقادها علیه نتانیاهو
شکست رژیم صهیونیستی باعث افزایش فشارها در داخل اراضی اشغالی فلسطین به نتانیاهو شده است. با اعلام آتش‌بس، «بنیامین نتانیاهو» با صدور بیانیه‌ای مدعی شده بود دستاوردهای بزرگی به دست آورده، اما بنابر اعلام رسانه‌های عبری‌زبان، نشست کابینه امنیتی پنجشنبه شب، چیز دیگری می‌گوید. به نوشته وبگاه عرب۴۸، روزنامه‌هاآرتص نوشته در نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی که برای بررسی آتش‌بس برگزار شده بود، وزرای حاضر انتقاد شدیدی متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم کردند و از پایان عملیات در حالی که شرایط از پیروزی حماس حکایت دارد، نگران بودند. به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی این رژیم در این جنگ «بی فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع آنها تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه برای صهیونیست‌ها، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت».
به نوشته‌هاآرتص، در این جلسه برخی وزرا گفته‌اند «نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود»، و این بر خلاف ادعای نتانیاهو است که مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده است. حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آنها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟ عدم موفقیت ارتش صهیونیستی در ترور فرماندهان اصلی مقاومت از جمله «یحیی السنوار» و «محمد الضیف» نیز از دیگر انتقاداتی بود که متوجه فرماندهان نظامی و امنیتی رژیم شد.

نتانیاهو زیر ضرب کنست
در همین حال، سران احزاب و نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) نتانیاهو و ارتش این رژیم را به علت پذیرش آتش‌بس زیر بار انتقادات شدید قرار‌داده و گفتند که آتش‌بس «ننگی برای اسرائیل» و «ضربه‌ای به توان بازدارندگی» این رژیم است. گیدئون سعر رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پر هزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمیل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروه‌ها زد.
یائیر لاپید مامور تشکیل کابینه صهیونیست‌ها نیز در اظهار نظری گفت: «شهرک نشینان به ویژه در اطراف غزه در معرض حملات موشکی شدید قرار گرفتند و در مقابل هیچ دستاوردی به دست نیامد و تغییری در اوضاع پیش نیامد… شکست‌های نتانیاهو از میرون به غزه و از مسجدالاقصی به اللد رسید. زمان آن فرا رسیده است که وی برود».

خسارت ۲ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی
منابع صهیونیستی می‌گویند در این ۲۳ روز حدود ۴۰۰۰ موشک از غزه به اراضی اشغالی شلیک شد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه عبری‌زبان «کان»، اوج شلیک موشک‌ها از نوار غزه به اراضی اشغالی روز دوم جنگ بود که حدود ۴۸۰ موشک شلیک شد. از آن روز میانگین شلیک موشک‌ها در روز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ موشک بود. بیشتر موشک‌ها به دو شهرک «اشدود» و «عسقلان» شلیک شد. شهر «بئر السبع» نیز هدف حملات موشکی قرار گرفت. موشک‌ها به شهر اشغالی قدس نیز از شمال شرقی و دیمونا از شرق و جنوب منطقه شارون می‌رسید. به ادعای شبکه «کان»(نزدیک به حاکمیت رژیم صهیونیستی) سامانه گنبد آهنین حدود ۹۰درصد موشک‌هایی را که مناطق مسکونی را تهدید می‌کرد، سرنگون کرد! این شبکه در عین حال گفته که، موشک‌های مقاومت با گذشت سال‌ها خطرناک‌تر شده و درحالی که ۶ اسرائیلی در طول عملیات صخره سخت در سال ۲۰۱۴ کشته شدند، در عملیات «نگهبان دیوارها» ۱۲ اسرائیلی کشته و ۳۳۰ تن زخمی شدند! (اگر چه رژیم صهیونیستی همواره بنا به دلایل متعدد از جمله نگرانی از مهاجرت معکوس، آمار خسارات و تلفات خود را به شدت سانسور کرده است).
همچنین وزارت بهداشت فلسطین از شهادت ۲۴۳ شهید از جمله ۶۶ کودک و ۳۹ زن و ۱۷ شهروند فلسطینی مسن و زخمی شدن ۱۹۰۰ تن خبر داده‌اما طی جنگ صخره سخت تعداد شهدا به ۲۲۰۰ تن بود. همچنین براساس ارزیابی‌های اولیه غیر رسمی، خسارت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات اخیر این رژیم به نوار غزه به حدود ۲ میلیارد دلار رسید.

برخی واکنش‌ها
پس از اجرایی شدن آتش بس، «محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله یمن در سلسله توئیت‌هایی اعلام کرد: «به ملت فلسطین و مقاومت شجاع آن کسب پیروزی در نبرد شمشیر قدس را تبریک می‌گوییم. این دور از درگیری همراه با درس بزرگی که امت اسلامی از آن گرفت، تمام شد تا مقدمه‌ای برای نبرد بزرگ و عظیم باشد.

نبرد شمشیر قدس رژیم محصور در دیوارها را متزلزل کرد و تل‌آویو را در مخمصه قرار‌داد و سیلی به سازشکاران زد.» جنبش‌های حزب‌الله لبنان و عراق هم با تبریک به ملت فلسطین و گروه‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این پیروزی با نمایان کردن شکاف‌ها و ضعف‌های رژیم صهیونیستی نشان داد که دستیابی به طرح آزاد‌‌سازی کامل از بحر تا نهر نزدیک است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =