کد خبر : 267747
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

صنعت پرتلاطم طیور در مازندران

صنعت پرتلاطم طیور در مازندران

افزایش قیمت نهاده ها و کمبود آن در کنار بالابودن هزینه ها، کشتار زودهنگام و وجود دلالان و رانت ها صنعت طیور را بیش از هر زمانی در استان مازندران متلاطم کرده است.

به گزارش عصرقائم، تصور آنکه بازار مرغ و طیور را همانند تالار شیشه ای با قیمت های منفی و دستوری، قرمز کرد، از اساس و بنیان اشتباه است چرا که قصه مرغ، سری دراز دارد. از یک سو مافیای واردات و بازار و از سوی دیگر دلالان و واسطه ها، زنجیره را بر تولیدکنندگان تنگ تر کرده اند و ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند و نهاده ها را با نرخ سیاه و آزاد تحویل می دهند.

تجربه چنددهه اخیر و قیمت گذاری های دستوری و چکشی صنعت طیور نشان می دهد که این حوزه همواره به این سیاست ها واکنش می دهد و پس از چندی خود را از قید و بند، مصوبات کاغذی رها می کند.

اگرچه متولیان صنعت طیور از تولید ماهانه بیش از ۱۰۰ میلیون جوجه ریزی در کشور و ۱۲ میلیون در مازندران خبر می دهند، اما پایش دقیق این آمارها، انحراف عجیب در این بخش را نمایان می سازد.

به جای ارز دولتی یارانه پروتئین بدهیم

برخی از کارشناسان و صاحب نظران دلیل تلاطم بازار صنعت طیور را ارز دولتی و نیمایی می دانند، عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این زمینه معتقد است، به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به مردم یارانه پروتئین داد.

وی با تاکید براینکه قیمت گذاری دستوری مرغ و تخم مرغ جواب نمی دهد و باید حذف شود به بازار، گفت:وضعیت کنونی بازار و صنعت مرغ مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و اگر چاره اساسی اندیشیده نشود، این صنعت رو به ورشکستگی خواهد رفت.

وی برخورد کج دار و مریض با حوزه تولید را به صلاح ندانست و گفت:برخی از فاکتورها از جمله ارز ۴۲۰۰ تومانی خود مسبب گرانی در سایر بخش ها شده است و این ارز به جای مدیریت و تنظیم بازار خود عامل بروز مشکلاتی شد.

مهاجر بخش دیگری از مشکلات صنعت طیور را ناشی از کمبود نهاده ها و تحویل نابهنگام آن دانست و گفت: دپوی نهاده ها در انبارها و عدم ترخیص آن سبب شد تا به مرغدار و صنعت طیور آسیب وارد شود.

سالانه ۲۵۰ هزار تن مرغ در مازندران تولید می شود و به گفته صاحبنظران ۶۰ درصد این تولید روانه استان های دیگر از جمله پایتخت می شود و با آنکه نباید مازندران با کمبود مرغ مواجه باشد، تلاطم در بازار امری غیرطبیعی محسوب می شود.

برخی از کارشناسان، وجود دلالان و واسطه ها و رانت های ایجاد شده در این بخش را عامل نابسامانی و تلاطم در بازار مرغ بیان و عنوان کردند لازم است دولت برای حمایت از مصرف کنندگان، کارت پروتئینی یا یارانه بپردازد.

کارت پروتئین داده شود/ حذف ارز دولتی
امیر میرآن آملی فعال در حوزه صنعت مرغ و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه دولت باید کارت پروتئینی در نظر گیرد، افزود: از آن جایی که همه افراد به این کارت نیاز ندارند باید در اختیار افراد آسیب پذیر قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه کل جامعه نیازمند یارانه مرغ ندارند، خواستار حذف ارز دولتی و نیمایی شد و گفت:تجربه ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته نشان می دهد که قیمت گذاری را بازار تعیین می کند و نباید دستوری باشد.

قیمت های دستوری اشتباه است
مدیریت نشدن بازار مرغ به دلیل وجود دست های پشت پرده در این صنعت موجب شده تا این صنعت آبستن مشکلات فراوان باشد. حسن قمی فعال در صنعت مرغداری با اظهار اینکه واسطه ها و تولیدکننده و مصرف کننده های زیادی در این حوزه حضور دارند، قیمت گذاری دستوری در بازار مرغ را اشتباه دانست و گفت: قیمت مرغ زنده از ۷۰ هزار ریال به ۱۷۰ هزار ریال در سال جاری رسیده است.

وی با بیان اینکه به رغم قیمت گذاری دستوری مرغ با کیلویی ۲۴ هزار تومان به دست مصرف کننده نمی رسد، افزود:همه این موارد نشان از وجود تلاطم در بازار مرغ دارد.

وی افزایش ۱۰ برابری قیمت جوجه های یک روزه به حدود ۶ هزار تومان را از دیگر مشکلات تولید بیان کرد و گفت: پیش بینی می شود سال متلاطمی را فراروی صنعت طیور شاهد باشیم.

انحراف در توزیع نهاده ها
منصورعلی زارعی  نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس وجود انحراف در توزیع نهاده های دامی را از مهمترین مشکلات فراروی صنعت دام و طیور ذکر کرد و گفت: مدیریت توزیع نهاده های دامی سال قبل نادرست بوده است.

وی با اظهار اینکه ۵۰۰ هزار تن نهاده های دامی با شیوه نادرست مدیریت و توزیع شد، انحراف در این بخش را عجیب دانست و گفت: برای حل مشکلات بخش کشاورزی ایجاد تحول در آن امری ضروری به نظر می رسد.

وی یکی از بخش های نیازمند تحول را بخش کشاورزی دانست و افزود: هرچند نباید زحمات تشکل ها را نادیده گرفت، اما کار از دست تولیدکننده و تشکل ها خارج شده است.

زارعی با عنوان اینکه در حوزه صنعت طیور باید مدیریت درستی صورت گیرد، گفت: سال قبل طبق گزارش های اصل ۹۰ معلوم نبود تکلیف ۵۰۰ هزار تن نهاده های دامی چه شده است.

زارعی به نقش مازندران در تامین ۱۱ درصد گوشت مرغ در کشور اشاره کرد و گفت: به همین میزان باید تشکل ها و تولیدکننده های استان در سیاستگذاری این بخش نقش آفرینی داشته باشند.

نماینده مردم ساری و میاندرود با اظهار اینکه میزان تولید جوجه های یک روزه بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه عنوان می شود، افزود: بررسی های میدانی نشان که این آمار حدود ۸۰ میلیون قطعه است.

وی تراکنش مالی صنعت مرغ و طیور را ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بسیاری از واحدهای مرغداری به دلیل مشکلات توانایی جوجه ریزی را ندارند.

کمبود جوجه کشی، افزایش قیمت نهاده ها و کشتار زودهنگام زنگ خطر را در صنعت مرغ و طیور به صدا درآورده است و در صوت عدم برنامه ریزی درست و منطقی برای حل مشکلات، این صنعت با چالش های اساسی روبرو خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =