کد خبر : 267723
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

خیز رییس قوه قضاییه برای ریاست جمهوری و افشای جنایات خانواده خرمدین

خیز رییس قوه قضاییه برای ریاست جمهوری و افشای جنایات خانواده خرمدین

“ثبت نام رئیس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری” و “قتل بابک خرمدین کارگردان سینما” مهمترین خبرهای آخرین هفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در حوزه حقوقی و قضایی بودند.

به گزارش عصرقائم، مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی این هفته را ، مرور می کنیم.

رئیسی: خدایا تو شاهدی دنبال مقام نبودم/ مستقل آمده‌ام

سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، بخش هایی از متن این بیانیه به شرح زیر است:

اگر این خواست عمومی نبود، برای ادامه مسیر تحول در قوه قضائیه، آسوده‌خاطر بودم. اما مقاومت بیشتر در برابر این موج گسترده، بیش از هرچیز، بی‌اعتنایی به اراده مردم بزرگوار سرزمینم، و گمان راحت‌طلبی در میدان نبرد با رنج‌های مشترکمان را ایجاد می نمود.

تجربه طولانی اینجانب در سطوح مختلف مدیریتی، به روشنی بر من ثابت کرده است که اگر فساد و مبارزه با آن در کانون‌های اصلی خود مهار نشود و به علاج یک قوه قاهره بیرونی گره بخورد، جریان آن در شکل‌های مختلف ادامه می‌یابد و بلکه روز به روز گسترده تر می شود. بر این مبنا، حضور خود در عرصه انتخابات را مجاهدتی بنیادین برای مبارزه کانونی با فساد می‌دانم که ان شاء الله با هزینه‌های بسیار کمتر، ریشه‌ها و بسترهای فسادزا را بخشکاند.

خدایا تو شاهدی که هیچگاه دنبال مقام و قدرت طلبی نبوده‌ام و در این مرحله نیز برخلاف میل و مصلحت شخصی و تنها به منظور انجام وظیفه در جهت اجابت توده مردم وجوامع نخبگان و رعایت مصالح اجتماعی و رفع رنج مردم و ایجاد امید پا به عرصه گذارده ام و در این مسیر از تو و اولیاءت استمداد می طلبم تا خدمتگزاری شایسته برای این مردم قدرشناس و رنج کشیده باشم.

وی همچنین پس از ثبت نام بیان کرد:  حضور من نافی حضور هیچکس نیست

ابراهیم رئیسی با اعلام اینکه حضور من در عرصه انتخابات به صورت مستقل است، تصریح کرد: هرچند گروه‌های بسیاری از من دعوت کردند اما حضور من نافی حضور هیچکس نیست.

به گزارش ایسنا، سیدابراهیم رئیسی پس از ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات با قدردانی از مسئولان امر انتخابات و رسانه‌ها گفت: مردم از جای جای مختلف کشور و همچنین گروه‌ها و تشکل‌های روحانی و استادان و دانشجویان و کشاورزان و سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از من دعوت کردند بیایم و من برای اجابت دعوت آنان به صحنه آمدم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که احتمال شکست در انتخابات را چقدر نزدیک می‌داند، تصریح کرد: برای کسی که وارد میدان می شود تا انجام وظیفه کند، شکست معنا ندارد. انجام وظیفه نتیجه‌ای جز پیروزی ندارد.

ابراهیم رئیسی همچنین گفت: توصیه‌ای به پخش صوت و تصویرم ندارم

رییس قوه قضاییه از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور او تشکیل می شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در جلسه شورای عالی قضایی، گفت: سنت جاری در کشور در این ۴۰ ساله این بوده کسانی که در جایگاه مسئولیتی بوده و کاندیدا بودند، انجام مسئولیتشان و خبررسانی نسبت به حوزه کاریشان در رسانه ملی پخش می شده، مثلا کسی که رییس جمهور بوده در این دوره هم کاندیدا می شده این طور نبود که بعد از اینکه کاندیدا شد سخن او پخش نشود؛ اما من یک سلیقه شخصی دارم و ارتباطی با قانون ندارد زیرا از نظر قانونی اشکالی ندارد.

دیگر خبر مهم این هفته در رابطه با قتل بابک خرمدین کارگردان سینما بود.

قتل بابک خرمدین کارگردان سینما

سرپرست دادسرای جنایی تهران از قتل بابک خرمدین کارگردان سینما خبر داد.

قاضی محمد شهریاری در گفت‌وگو ، با اعلام این خبر اظهار کرد: جسد این شخص روز گذشته در اکباتان پیدا شده و در تحقیقات به عمل آمده پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل اعتراف کردند.

وی افزود: طبق اقرار، پدر این کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه کرده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

سومین خبر پربازدید آخرین هفته اردیبهشت ماه نیز در رابطه با اطلاعات جدیدی از پرونده قتل بابک خرمدین بود.

پدر و مادر بابک خرمدین به قتل دختر و داماد هم اعتراف کردند

سرپرست دادسرای جنایی تهران همچنین گفت: پدر و مادر بابک خرمدین به قتل داماد و دختر خودشان هم اعتراف کردند.

قاضی محمد شهریاری در این باره ، گفت: پدر و مادر خرمدین اعتراف کردند که داماد خانواده خرمدین در سال ۱۳۹۰ و دختر خانواده در سال  ۱۳۹۷ را به همان روش یعنی تکه تکه کردن جسد و انتقال به سطل زباله به قتل رساندند.

وی افزود: روانپزشک گفته که قاتلین سالم هستند. قاتلین در اعتراف گفتند که بچه ها معتاد بودند و مواد مصرف می کردند البته تحقیقات ادامه دارد.

عذاب وجدان نداریم/ بابک ماجرای قتل خواهرش را فهمیده بود

همچنین پدر و مادر بابک خرمدین صبح روز چهارشنبه در جلسه بازپرسی در دادسرای جنایی حاضر شدند.

پدر خرمدین در جلسه بازپرسی صبح اروز چهارشنبه در دادسرای جنایی گفت: هیچ کس به اندازه من مطالعه نکرده است.  ۱۷ سال شبانه روزی  تنها مشغولیت من خواندن کتاب بود و از زمانی هم که کرونا آمده، خانه‌ام ۳ ماه در چمخاله و بقیه در خانه، تمام خاطراتم را پاک نویس کردم و از پنج سالگی تا الان که ۸۱ ساله‌ام همه را نوشته‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که این همه شخصیت‌های تاریخی چرا به سمت بابک خرمدین رفتید؟  گفت: بخاطر اینکه ضد عرب بود. به دلیل اینکه عرب‌ها آن موقع در ایران بودند و  ۲۷۰ سال بر ما حکومت کردند. نهضت از زمان ابومسلم شروع شد. نهضت ابومسلم پنج سال بود. نهضت بابک ۲۲ سال بود. بابک ۲۲ سال با اعراب جنگید و این سبب شد که توانستیم اعراب را از ایران پاک و مقدس بیرون کنیم.

پدر بابک خرمدین  گفت: از هیچ کدام از قتل‌هایی که کردم عذاب وجدان ندارم. کابوسی به سراغم نمی‌آمد چون احساس گناهی نمی‌کردم و  کسانی را  که کُشتم فساد اخلاقی بالایی داشتند.

مادر بابک خرمدین نیز در دادسرای جنایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه  شما بابت هر قتلی که بود ناراحت نمی شدید؟ گفت:  اصلا ناراحت نیستم چون خیلی من زجر کشیدم و از دستشان اذیت شدم.  کدام مادری راضی می شود بچه‌اش را بکشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سوال همه این است که چطور یک مادر راضی به قتل شده؟ گفت: راضی شده دیگر. اصلا هم ناراحت نیستم.
خبر پربازدید دیگر مربوط به اظهارات رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره سند خودرو است.

برگ سبز خودرو سند رسمی نیست/ دیوان عدالت صلاحیت نسخ قانون را ندارد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی (خودرو) باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرایم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، ذبیح الله خداییان ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در برنامه تلویزیونی «عیار» شبکه افق با موضوع زمین خواری، اظهار کرد: یک مشکل مهمی که در کشور وجود دارد رواج اسناد عادی است، اغلب معاملات با این اسناد صورت می‌گیرد و زمینه جرائمی از جمله پولشویی، فرار مالیاتی، فروش مال غیر و تغییر کاربری را فراهم می‌کند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی، گفت: در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند.

دستگیری کارمند بانک ملی که اقدام به برداشت ۵۰ میلیارد ریال از ۵۵ سپرده کرده بود

رئیس سازمان بازرسی با ارائه گزارشی از شناسایی و برخورد با کارکنان متخلف برخی دستگاه‌های اجرایی از دستگیری یکی از کارکنان بانک ملی در استان گلستان خبر داد که با سوءاستفاده از موقعیت شغلی و سهل‌انگاری مسئولان مافوق، با جعل امضای ۳۳ تن از مشتریان بانک، اقدام به برداشت ۵۰ میلیارد ریال از وجوه ۵۵ فقره سپرده و واریز به حساب خود و اعضای خانواده‌اش کرده بود.

به نقل از قوه قضائیه، حجت‌الاسلام حسن درویشیان در جلسه شورای عالی قضایی، از لغو یکی از بخشنامه‎‌های بانک ملی با پیگیری‌های این سازمان خبر داد که بانک مذکور از سال ۹۴ بر خلاف مقررات شورای پول و اعتبار صدها میلیارد تومان از طریق دریافت یک درصد کامزد از مشتریان درآمدزایی کرده و رقم دریافتی یک استان بالغ بر ۵ میلیارد و یکصد میلیون تومان بوده که مقرر شده این ارقام به مشتریان برگردانده شود.

خبر مهم بعدی سخنان دبیر شورای نگهبان در رابطه با بررسی صلاحیت کاندیداها در شورای نگهبان بود.

جنتی: مردم بدانند بار سنگینی بر دوش داریم

دبیر شورای نگهبان گفت: مردم شریف بدانند بار سنگینی را بر دوش داریم، بررسی فردی که صلاحیت آن تأیید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری گفت: ما نمی‌توانیم از خودمان چیزی به جز قانون بگوییم و قانون هم شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را معین کرده و شرایط سنگینی است.

آیت‌الله جنتی در پایان گفت: مردم شریف بدانند بار سنگینی را بر دوش داریم، بررسی فردی که صلاحیت آن تأیید می‌شود به این معناست که فردی متدین است و واجبات شرعی را انجام می‌دهد و دست به گناه نمی‌زند.

این خبرها نیز جز خبرهای مهم آخرین هفته اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بودند.

تکذیب رد صلاحیت برخی اشخاص از سوی سخنگوی شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در نشست امروز شورای نگهبان مقرر شد که پرونده ثبت نام کنندگان تکمیل شود.

عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: امروز اولین جلسه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها برگزار شد و گزارشهایی را که کارشناسان تهیه کرده بودند بررسی شد و تا آلان جلسه ادامه دارد.

وی افزود: به دلیل اینکه  برخی از مدارک و اسناد برای بررسی‌های ما  کافی نبود،  ضمن اینکه صحبت‌های کلی و مرور اسامی دریافتی شد؛ قرار شد که کارشناسان ما پرونده‌ها را تکمیل کنند و در جلسه بعدی که صبح چهارشنبه است مجددا کار رسیدگی را انجام دهیم تا ببینیم به چه مرحله ای میرسیم و نتیجه را زودتر اعلام کنیم. کدخدایی همچنین گفت: اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.

کدخدایی: مصوبه شورای نگهبان ثبت‌نام‌های بی رویه را خیلی کاهش داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود.

به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان،  عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه “متولد ایران” در رادیو انتخابات با اشاره به ثبت نام از داوطلبان انتخابات و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها، گفت: از ۲۱ اردیبهشت ماه جاری ثبت‌نام‌ها شروع شده و به مدت ۵ روز ادامه داشت و دیروز تا ساعت ۱۸ روند ثبت‌نام‌ها پایان یافت.

وی افزود: خوشبختانه ثبت‌نام‌ها روند خوبی داشت و با توجه به مصوبه شورای نگهبان، ما به عنوان گام اول، راضی هستیم، چرا که ثبت‌نام‌های بی‌رویه خیلی کمتر بود. تعداد کسانی که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه کرده‌اند، ۵۹۲ نفر بوده‌اند و طبیعتا شورای نگهبان صلاحیت کسانی که شرایط اعلام شده را داشته باشند، در بررسی صلاحیت‌ها رسیدگی خواهد کرد و کسانی که آن شرایط را نداشته باشند، کنار گذاشته خواهند شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره الکترونیکی بودن بخش‌هایی از انتخابات نیز گفت: امسال چند انتخابات همزمان داریم؛ انتخابات ریاست جمهوری و شوراها، به صورت سراسری برگزار می‌شوند و دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، میان دوره‌ای هستند و صرفا در برخی حوزه‌های انتخابیه برگزار خواهند شد؛ در انتخابات سراسری، ما طبق قانون فقط بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت می‌کنیم و نظارت بر انتخابات شوراها برعهده مجلس است و ظاهراً در انتخابات شوراها، در برخی شعبه‌ها بنا شده که انتخابات تمام الکترونیک باشد چون شرایط ساده‌تری دارد اما در انتخابات ریاست جمهوری، مراحل احراز هویت و تجمیع، الکترونیکی هستند اما مرحله اخذ آرا، همچنان به صورت دستی برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان به وزارت کشور اعلام می‌شود

کدخدایی: فقط ۴۰ داوطلب مدارک لازم را ارائه کرده‌اند / کاندیدا باید هم رجل سیاسی باشد، هم مذهبی

سخنگوی شورای نگهبان گفت: حدود ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری طبق مصوبه شورای نگهبان مدارک لازم را ارائه کرده‌اند.

وی افزود: آمار ثبت نام انتخابات قبلی بالای ۱۶۰۰ نفر بود. اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم.

کدخدایی: احراز صلاحیت منوط به رای ۷ عضو شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری منوط به رأی ۷ عضو شورای نگهبان است.

عباسعلی کدخدایی در این باره گفت:  مبنای ما در شورای نگهبان در حوزه ریاست جمهوری، قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری است. پیرو آن مصوبه ای در شورای نگهبان داشتیم  که شرایطی را اعلام کردیم و به دوستان وزارت کشور اعلام کردیم و از فردا شورا کار خودش را آغاز می کند.

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به انتشار اخبار جعلی درباره بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان به انتشار اخبار جعلی درباره بررسی صلاحیت‌ها واکنش نشان داد و در توییتر نوشت: “این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می شود. برخی با گمانه زنی،  برخی با خبر محرمانه، و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق! به این شایعات دامن می زنند.

در این میان عده‌ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می کنند دمی خوش باشند!”

حکم قصاص حمید صفت نقض شد

حکم قتل عمد و قصاص پرونده حمید صفت خواننده رپ با اکثریت آرای شعبه ۳۹ دیوان عالی کشور نقض شد.

بازداشت ۳ مامور رفع سد معبر شهر ری

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری از بازداشت سه نفر از ماموران سد معبر که اقدام به ضرب و شتم یک دستفروش کرده بودند، خبر داد.

‎  به نقل از روابط عمومی و رسانه دادگستری کل تهران، ‎غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری  از بازداشت سه نفر از ماموران سد معبر که اقدام به ضرب و شتم یک دستفروش کرده بودند، خبر داد و عنوان کرد: پس از انجام بررسی‌های قضایی، سه نفر از ماموران سد معبر که اقدام به ضرب و شتم یک دستفروش کرده بودند، بازداشت شدند و تحقیقات در خصوص دستگیری نفر چهارم نیز در حال انجام است.

داوطلبان رد صلاحیت شده می‌توانند شکایت کنند

اطلاعیه شماره ۷ هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری صادر شد.

اگر اعلام کنیم آزاده نامداری خودکشی کرده یا نه تبعات دارد

رییس سازمان پزشکی قانونی در رابطه با نتیجه پرونده آزاده نامداری گفت: افرادی که معروف هستند تلاش این است که رسیدگی را زودتر انجام دهیم و به مرجع قضایی اعلام کنیم. در این زمینه هم ابعاد اجتماعی و پزشکی و اخلاقی هست و اگر اعلام کنیم فردی خودکشی کرده یا نکرده تبعاتی برای فرد و خانواده متوفی دارد.

نامه فیلترینگ اینستاگرام بلااثر شده است/ معاون پیشین دادستان کل کشور تحت تعقیب قرار گرفت

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: نامه صادر شده از سوی جواد جاویدنیا مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام، همان ساعت از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران بلااثر شده است.

در پی انتشار “ادعایی در فضای مجازی مبنی بر صدور نامه‌ای به منظور فیلترینگ اینستاگرام از سوی دستگاه قضا”، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: پیش‌تر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضایی رییس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده بوده است.

رونمایی از سامانه ارسال صورتجلسات کشف ناجا به تعزیرات

مراسم رونمایی از “سامانه ارسال الکترونیک صورتجلسات کشف نیروی انتظامی در سامانه تعزیرات حکومتی” برگزار شد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حکومتی، جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در مراسم “رونمایی از ارسال الکترونیک صورتجلسات کشف نیروی انتظامی در سامانه تعزیرات حکومتی”، اظهار کرد: از تمام زحمات چندساله همه نهادهای مؤثر در این مسیر تشکر می‌کنم زیرا این موضوع نتیجه همراهی چندساله دستگاه‌های مختلف است. در چهار سال گذشته از سال ۹۶ تاکنون، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات حکومتی وارد شده و مجموع این پرونده‌ها در چهار سال حدود ۳۲۰ هزار پرونده است، اما در سامانه CMS که قدیمی است بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار مورد گردش کار داشته‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده + بیست =