کد خبر : 267657
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
-

شرکت‌های خصولتی از چالش‌های عمده توسعه شرکت‌های استارت‌آپی هستند

شرکت‌های خصولتی از چالش‌های عمده توسعه شرکت‌های استارت‌آپی هستند

به اعتقاد فعالان اکوسیستم استارت‌آپی کشور، بیش از ۳ میلیون صنف در ایران فعالیت می‌کنند که این رقم ۷ برابر استاندارد جهانی است و فعالیت این تعداد از صنوف، تورم‌زا است.در این شرایط استارت‌آپ‌ها می توانند با حضور در این بخش مانع این تورم شوند ولی از سوی دیگر شرکت‌های خصولتی از چالش‌های عمده توسعه شرکت‌های استارت‌آپی در کشور هستند.

به گزارش عصرقائم، فعالان اقتصاد دانش بنیان در حاشیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۱  و در استیج سرمایه گذاری این رویداد که در محل پارک فناوری پردیس در حال برگزاری است، به بیان نظرات خود در زمینه سرمایه گذاری پرداختند.

بخش استیج اینوتکس ۲۰۲۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ هر روز از برگزاری نمایشگاه، میزبان  افراد شناخته شده و تاثیرگذار بین‌المللی است.

پدرام سلطانی، فعال اقتصادی در استیج اینوتکس با بیان اینکه در سال ۹۸ میزان سرمایه گذاری در کشور ما از میزان استهلاک سرمایه‌های انباشته در سال‌های گذشته کمتر شده و این اتفاقی بی سابقه است، گفت: اندازه سرمایه گذاری در اقتصاد ایران نسبت به کل تولید ناخالص داخلی در دهه ۸۰، ۳۰ درصد بوده که این رقم در سال ۹۸، به ۱۸ درصد و در سال ۹۹ به کمتر از ۱۵ درصد کاهش یافته است. این نشان می‌دهد اثر سرمایه گذاری در تولید ناخالص داخلی در ایران، به نصف میزان خود در یک دهه گذشته رسیده است.

سلطانی ادامه داد: جریان سرمایه گذاری در کشور ما پس از سال‌ها خصوصی سازی منحرف شده است به گونه‌ای که  بخش غیردولتی و غیرخصوصی در اقتصاد ایران متولد شده که منافع فعالیت اقتصادی آن به کشور نمی‌رسد که شرکت‌های متعلق به آستان‌ها، نهادهای نظامی و عمومی در این بخش قرار می‌گیرند که متناسب با اندازه فعالیت اقتصادی خود، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و سود فعالیت اقتصادی آنها در کشور سرمایه گذاری نمی‌شود.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تصرف بخش بزرگی از بنگاه‌های اقتصادی در سال‌های ۸۵ تا ۹۵، توسط نهادهای عمومی و افزایش اقتدار اقتصادی این بخش‌ها در کنار اقتصاد سیاسی گفت: از سال ۹۵، حساسیت نهادهای عمومی بر استارت‌آپ‌های بزرگ بیشتر شده است و تلاش می‌کنند این حوزه را هم به انحصار خود درآورند و استارت‌آپ های بزرگ ایرانی به عنوان منبع تولید و ذخیره بیگ دیتا مورد توجه این نهادها قرار گرفته است.

سلطانی با تاکید بر اینکه مساله مداخله این نهادها در اکوسیستم استارت‌آپی از چالش‌های جدی در آینده کسب وکارهای نوپا در کشور است، ادامه داد: از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی درخواست دارم برای جذب سرمایه، کسب وکار خود را با بخش خصوصی واقعی پیوند بزنند.

دولت بزرگترین رقیب بخش خصوصی

شریف نظام مافی، رییس اتاق مشترک ایران و سوئیس در این نشست  با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری بخش خصوصی به دلیل رقابت دولت با این بخش محدود شده است و شرایط برای سرمایه گذاری خارجی طولانی مدت در ایران مناسب نیست، گفت: در کشورهایی مثل ترکیه و کره جنوبی، سرمایه گذاری دولت‌ها بر زیرساخت‌ها به شکوفایی اقتصادی و رشد بخش خصوصی کمک کرده است. اما در ایران، دولت پس از رسیدن به درآمدهای نفتی و آغاز سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها، به جای حمایت از بخش خصوصی به رقیب اصلی آن در همه حوزه‌های اقتصادی تبدیل شده است.

وی در طرح پرسشی درباره امکان سرمایه گذاری خارجی در ایران گفت: شرکت‌هایی که پیشتر در ایران سرمایه گذاری کردند، نمی‌توانند سود خود را از ایران خارج کنند. همچنین امکان گشایش ال سی برای این شرکت‌ها در  ایران فراهم نیست.

بی برنامگی، دشمن سرمایه گذاری

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی نیز در بخش استیج اینوتکس ۲۰۲۱، استراتژی و نقشه راه را دو کلید سرمایه گذاری موفق دولت‌ها و کسب وکارها دانست و گفت: جوانان استارت‌آپی به خوبی می‌دانند که استراتژی، در نظر گرفتن منابع و استفاده از الگوریتم‌ها تا چه اندازه در موفقیت کسب وکارها موثر است. اما این نکته در سطح دولت درک نشده است.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فقدان برنامه، رویکردهای شخص محور بر فضای اقتصادی سایه انداخته و رویکردهای سیاسی به اعمال تصمیم‌های سلیقه‌ای منجر شده است. در این شرایط، حتی برنامه های توسعه هم کنار گذاشته شده است.

محمودی نمونه آن را برنامه ششم توسعه دانست که طی آن دولت باید کوچک و مداخله آن در اقتصاد کاهش می‌یافت اما امروز می‌بینیم دولت بزرگتر شده و تصمیم‌های متناقض شرایط را برای فعالان اقتصادی، از جمله اکوسیستم استارت‌اپی دشوار کرده است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳ میلیون صنف در ایران فعالیت می‌کنند که این رقم، ۷ برابر استاندارد جهانی است، یادآور شد: از این میزان ۷۵ درصد از این صنوف در بخش فروش و ۲۵ درصد در بخش تولید فعالیت می‌کنند که فعالیت این تعداد از صنوف، به ویژه عوامل فروش  باعث تورم می‌شود و استارت‌آپ‌ها می‌توانند با حضور در این بخش مانع این تورم شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =