کد خبر : 267560
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
-

اولین رویارویی لاوروف و بلینکن و تاکید بر حل اختلافات روسیه-آمریکا

اولین رویارویی لاوروف و بلینکن و تاکید بر حل اختلافات روسیه-آمریکا

وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود در شهر ریکیاویک، پایتخت ایسلند ابراز امیدواری کرد که رهبران دو کشور راه‌هایی برای ارتقای بیشتر روابط تعیین کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری ریا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین این نشست را “سازنده” توصیف کرد و گفت آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای تبیین روابط دوجانبه تمایل نشان داده است.

در همین حال خبرگزاری اینترفکس هم گزارش داد که لاوروف از پاسخ به این پرسش که آیا مسکو با نشست پیشنهادی روسیه – آمریکا موافقت کرده است یا خیر اجتناب کرد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه آمریکا گفت به منظور “آزمودن گزاره یک روابط باثبات‌تر و قابل‌ پیش‌بینی‌تر” با روسیه با لاوروف دیدار داشته است. او همچنین گفت: من بار دیگر تمایل خودمان را برای حل و فصل موضوع در رابطه با واکنش به اقدامات روسیه در اوکراین، مساله تعیین رادیو آزاد اروپا به عنوان عامل خارجی در روسیه و مساله الکسی ناوالنی را مطرح کردم.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت، وزیر امور خارجه ایالات متحده و سرگئی لاوروف در اولین دیدار حضوری خود در حاشیه “شورای شمالگان” درباره چشم‌انداز همکاری دوجانبه در مورد موضوعات جهانی مورد علاقه متقابل مانند افغانستان، ثبات استراتژیک، ایران و کره‌شمالی بحث و تبادل‌نظر کردند.

به گفته این سخنگو، بلینکن و لاوروف همچنین در رابطه با حوزه‌هایی که “دو طرف می‌توانند از همکاری پایدار و پیشرفته سود ببرند، به ویژه افغانستان، ثبات استراتژیک و محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی” صحبت کردند.

ند پرایس در ادامه گفت، این دیپلمات‌ها همچنین درباره تضمین دسترسی بشردوستانه برای مردم سوریه و یافتن یک راهکار بلندمدت برای خاتمه دادن به درگیری میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بلینکن نگرانی‌های آمریکا درباره استقرار اخیر نیروهای روس در نزدیکی مرز شرقی اوکراین و اقدامات مسکو علیه رادیو آمریکا و رادیو آزاد اروپا در روسیه در خصوص قانون عامل خارجی جدید را مطرح کرد. این دیپلمات ارشد آمریکا همچنین خواستار آزادی تمام زندانیان آمریکایی در روسیه شد. به گفته او، بلینکن و لاوروف برای ادامه رایزنی‌ها توافق کردند.

پس از این رایزنی‌ها، لاوروف همچنین گفت: گفت‌وگوهای ما بیش از مدت تعیین شده، به طول انجامید. شاید حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه شد. مذاکرات به نظر سازنده می‌آمد. این درک درباره لزوم غلبه بر وضعیت غیرعادی در روابط میان مسکو و واشنگتن که در سال‌های گذشته وجود داشت، دیده می‌شود. ما مشکلات بسیاری داریم، حل آنها بسیار دشوار است اما من به تمایل آنتونی بلینکن برای انجام آن کار اشاره می‌کنم. ما هم برای انجام آن آماده‌ایم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 5 =