کد خبر : 267586
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
-

واشنگتن: هیئت مذاکره کننده آمریکایی هفته آینده به وین بازمی‌گردد

واشنگتن: هیئت مذاکره کننده آمریکایی هفته آینده به وین بازمی‌گردد

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیئت مذاکره کننده این کشور برای شرکت در رایزنی‌های هفته آینده درباره برجام به وین بازمی گردد.

به گزارش عصرقائم، جالینا پورتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روند مذاکرات وین پس از برگزاری نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: دولت آمریکا بر این باور است که این گفت‌وگوها به شفاف‌سازی گام‌هایی که ایران و ایالات متحده باید برای بازگشت به توافق بردارند، کمک می کند.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امورخارجه آمریکا، پورتر در ادامه اظهار داشت: من کماکان تاکید می کنم که رایزنی های دو دور آخر به ارائه یک الگوی شفاف درباره گزینه های تصمیماتی که ایران و ایالات متحده می بایست برای بازگشت به تعهداتشان در برجام بگیرند، کمک کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد که نمی تواند جزئیاتی درباره روند مذاکرات ادامه دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود: رابرت مالی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات وین این هفته برای مشورت به واشنگتن بازمی‌گردد و هیئت آمریکایی اوایل هفته آینده برای شرکت در دور پنجم رایزنی های برجامی به وین بازخواهند گشت.

به گزارش ایسنا، عباس عراقچی رئیس تیم هیات ایران در مذاکرات پس از پایان دور چهارم مذاکرات وین با بیان اینکه “در مجموع می‌توانیم بگوییم که پیشرفت خوبی در مذاکرات وین صورت گرفته است” گفت: امیدوارم در هفته آینده که مجدداً گفتگوها آغاز می‌شود، هیئت‌ها که می‌آیند تصمیم‌های خود را برای رسیدن به یک توافق گرفته باشند.

وی با اشاره به این که  “در مورد موضوعات باقیمانده، هیات‌ها برای انجام  آخرین مشورت‌ها به پایتخت‌های خود مراجعه می‌کنند” اظهار داشت:  ما موفق شدیم در طول این دو هفته به مقدار زیادی کار را به پیش ببریم و  الان می‌توانیم بگوییم که  به چارچوب یک توافق رسیده‌ایم. به ساختار توافق دست پیدا کرده‌ایم و متن اصلی توافق و ضمیمه‌هایی که خواهد داشت مشخص شده است. البته مذاکرات در مورد متن  به پایان نرسیده و درخصوص بسیاری از بندهای توافق، هنوز در حال مذاکره هستیم.

عراقچی افزود: مواضع  قطعی ما کاملاً روشن است. بر روی مواضع‌مان ایستادگی کردیم و تاکنون تمام امور بر اساس مواضع قطعی ما پیش رفته است  و اختلاف جایی است که با منافع و مواضع ما تعارض پیدا می‌شود.

همچنین تروئیکای اروپا روز چهارشنبه پس از برگزاری نشست کمیسیون مشترک در بیانیه‌ای اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای درخصوص برجام به پیشرفت‌های ملموسی رسیده‌ است اما رسیدن به موفقیت، تضمینی نداشته و همچنان مشکلات سختی باید رفع شوند.

انریکه مورا دبیر سیاسی اتحادیه اروپا نیز پس از پایان چهارمین دور گفت‌وگوهای وین درخصوص احیای برجام اظهار کرد که توافقی در حال شکل‌گیری است.

وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به پیشرفت خوبی رسیده‌ایم. توافقی در حال شکل گرفتن است. حال آنچه همچنان نیاز است، حصول تفاهم مشترک در خصوص بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های مربوطه و ازسرگیری تعهدات هسته‌ای توسط ایران است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × سه =