کد خبر : 267548
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
-

ریزش ۱۸ هزار واحدی بورس همزمان با ادعای رئیس جمهور درباره رونق بازار سرمایه

ریزش ۱۸ هزار واحدی بورس همزمان با ادعای رئیس جمهور درباره رونق بازار سرمایه

شاخص بورس تهران دیروز همزمان با اینکه حسن روحانی ادعا کرد دولتِ او بازار سرمایه را به اوج رسانده است به شکل بی‌سابقه‌ای در سال جاری ریزش کرد.

به گزارش عصرقائم، حسن روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت طی سخنانی که با واکنش منفی بورس مواجه شد، اظهار کرد: «ما بازار سرمایه را تقویت کردیم و هم‌اکنون ۱۵ میلیون نفر در آن حضور دارند و فعال هستند و چنین بازار سرمایه‌ای نداشتیم و الان با این ‌قدرت برای بسیاری از پروژه‌های مهم به میدان آمده است. البته فراز و نشیب هم دارد و دولت همیشه باید یاری کند و دولت در بازار سرمایه مداخله نمی‌کند و بازار آزاد است و دیروز هم تصمیمی ‌برای کمک به بازار سرمایه اتخاذ کردیم».

اما همزمان با ادعای حسن روحانی درباره رونق بی‌سابقه بازار سرمایه در دولت وی و همچنین تشبیه ناموزون سقوط بی‌سابقه بورس و زیان میلیون‌ها سهامدار به «فراز و نشیب»! بورس با ریزش بی‌سابقه‌ای در سال جاری رو‌به‌رو شد تا جایی‌ که در پایان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص کل ۱۸ هزار و ۷۴۶ واحد افت کرد که این میزان سقوط شاخص از ابتدای امسال تاکنون بی‌سابقه بود با این ریزش، شاخص در ارتفاع یک ‌میلیون و ۱۵۴ هزار و ۷۶۷ واحد قرار گرفت که نسبت به نقطه اوج خود در مردادماه ۹۹، طی مدت ۱۰ ماه نزدیک به یک میلیون واحد ریزش داشته است.
نکته مهم اینکه درحالی رئیس‌جمهور دیروز مدعی شد که دولتِ او بازار سرمایه را به اوج رسانده است که از مرداد سال ۹۹ سهامدارانی که به دعوت شخص آقای روحانی وارد این بازار شده‌اند تا ۸۰ درصد سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.

روحانی ادعا می‌کند
اما عکس آن رخ می‌دهد

نکته دیگر اینکه بسیاری از سهامداران معتقدند تجربه هشت سال اخیر نشان داده هرگاه حسن روحانی درخصوص مسائل اقتصادی و سیاسی ادعایی کرده در میدان عمل عکس آن ادعا رخ داده است مثلا حسن روحانی پس از توافق برجام مدعی شد کلیه تحریم‌ها بالمره لغو می‌شوند اما نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه ۷۰۰ تحریم دیگر هم اضافه شد یا اینکه روحانی ابتدای امسال ادعا کرد که مردم دیگر در چهار ماه ابتدایی امسال شاهد گرانی نخواهند بود اما طی روزهای اخیر مردم شاهد گرانی ۱۰۰ درصدی شکر، ۳۵ درصدی روغن و ۵۰ درصدی نان بوده‌اند یا اینکه وقتی حسن روحانی ۱۶ مردادماه پارسال از مردم خواست همه چیز را به بورس بسپارند سه روز پس از این ادعا سقوط تاریخی بورس آغاز شد که تاکنون هم ادامه داشته است.

فرش قرمز دولت
برای سهامداران تازه‌وارد

در همین رابطه نیز خبرگزاری تسنیم نوشت سال قبل و همزمان با روزهای اوج بازار سرمایه، رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه اقتصادی او هر کدام از ‌تریبون‌های مختلف سعی در دعوت مردم به بورس و سرمایه‌گذاری در این بازار داشتند تا جایی ‌که آقای روحانی رسماً به مردم اطمینان داد که سرمایه‌های خود را به بورس بسپارید!
این گفته حسن روحانی موجب شد تا جمعیت زیادی از مردم به امید حفظ ارزش پول خود وارد بازار سرمایه شوند، ولی نکته مهم اینجاست که اتفاقا از روزی که به مردم گفته شد همه‌ چیزتان را به بورس بسپارید سقوط آزاد بورس شروع شد و همچنان هم ادامه دارد.
در این مدت سهامداران با بحران‌های متفاوتی مواجه بوده و بسیاری از آنان به‌ویژه افراد تازه‌واردی که با دعوت مسئولان و شخص رئیس‌جمهور وارد بازار سرمایه شدند، بعضا بخشی از سرمایه‌شان را از دست دادند. بسیاری هم مدت‌هاست به علت قرار گرفتن در صف‌های فروش پیاپی، قادر به فروش سهام خود نیستند و اگر هم بازگشایی بدون دامنه نوسان پیدا کنند، با منفی‌های پنج تا ۵۰ درصد مواجه می‌شوند.

جبران کسری بودجه
به قیمت زیان مردم

به این ‌ترتیب به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی و ناهماهنگی‌های کابینه اقتصادی او، بازار سرمایه ریزش بی‌سابقه‌ای را در تاریخ به ثبت رساند و شاخص از بالای دو میلیون به مرز یک میلیون رسید. همزمان نیز سهام سهامداران خرد با ریزش ۸۰ درصدی همراه شد و در نهایت شد آنچه نباید می‌شد! مردم زیادی با اعتماد به دولت آقای روحانی سرمایه‌های اصلی زندگی‌شان را از دست دادند.
سرمایه‌های مردم درحالی در بازار سرمایه سوخت شد که گفته می‌شود هدف دولت از دعوت مردم برای ورود به این بازار،‌ تأمین کسری بودجه بوده و بعد از آنکه پول زیادی از این محل به دست آورد رسماً بازار سرمایه را رها کرد! نکته تأسف‌بار اینجاست که مسئولان بورسی در ماه‌های نخست ریزش بورس، مردم و سهامداران خرد را مقصر نابسامانی بازار می‌دانستند حال آنکه سهم شرکت‌های حقوقی بورس به مراتب بالاتر از سهامداران خرد بود.
در همین رابطه موسی شهبازی، معاون مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از چالش‌های کلان بازار سرمایه را دخالت غیرکارشناسی دولت ارزیابی کرد و گفت: «دولت بدون ایجاد زیرساخت مناسب، مردم را به بازار سرمایه سوق داد که منجر به بروز مشکلاتی برای مردم شد».

سوهان روح
در این وضعیت اعلام حرف‌های تکراری از سوی مسئولان به جای حمایت عملی از بورس، به سوهان روح سهامداران تبدیل شده و فریاد اعتراض آنها را درآورده است. این در حالی است که دولت می‌توانست از فرصت پیش آمده حضور مردم برای سرمایه‌گذاری در این بازار که مقارن با اوج تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود، در مسیر جهش اقتصادی کشور استفاده کند، ولی متأسفانه با بی‌تدبیری این فرصت به راحتی از دست رفت.
بازگشت اعتماد از دست رفته سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه نیازمند سرعت عمل در اجرای راه‌حل‌هایی است که نتیجه آن در تابلوی معاملات بازار بورس نشان داده شود و باعث بازگشت آرامش به بازار و حاکم شدن فضای منطقی در آن باشد.
با همه این توصیفات، اینکه آقای رئیس‌جمهور از اوج گرفتن بورس در دولتش صحبت می‌کند، چیزی غیر از بازی با اعصاب و روان مردم نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + ده =