کد خبر : 267605
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

حدود ۸ تا ۱۰ درصد زنان جهان درگیر بیماری اندومتریوز هستند

حدود ۸ تا ۱۰ درصد زنان جهان درگیر بیماری اندومتریوز هستند

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی گفت: در حدود ۸ تا ۱۰ درصد زنان جهان درگیر بیماری اندومتریوز هستند و آمار بالای تعداد مبتلایان به این بیماری که طی سال های گذشته به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه کرده اند، در کنار نبودن یک مرکز جامع برای رسیدگی به این حوزه، ضرورت شکل گیری کلینیک اندومتریوز را به خوبی نشان می دهد.

به گزارش عصرقائم، دکتر علی صادقی تبار در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای نخستین و تنها کلینیک فوق تخصصی اندومتریوز ایران گفت: پژوهشگاه ابن سینا و مرکز درمان ناباروری ابن سینا، در کنار ارائه خدمات درمانی، نگاه آینده نگر برای رفع چالش های کشور دارد و ارائه خدماتی در مرز دانش از جمله در حوزه اندومتریوز، سلول درمانی، درمان های جایگزین، همواره مدنظر مدیران و متخصصان این مجموعه بوده است.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی افزود: بزرگانی که با اندیشه های بلند، ضرورت تشکیل نخستین کلینیک اندومتریوز کشور را تشخیص داده و با همت آنها این کلینیک شکل گرفت تا بتوانیم مرجع مهمی برای ارائه خدمات در این حوزه در سطح کشور باشیم.

دکتر صادقی تبار خاطر نشان کرد: یک دهه از زمان تأسیس کلینیک اندومتریوز در مرکز درمان ناباروری ابن سینا می گذرد و تلاش کرده ایم علاوه بر درمان بیماران، این دانش چندتخصصی را در بین سایر مراکز درمان ناباروری در سطح کشور، به ویژه در مراکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی توسعه دهیم که کمک بزرگی به زوج های نابارور و صیانت از بحث مهم جمعیت کشور محسوب می شود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی افزود: تخصص های مختلف در قالب یک کار گروهی و منسجم در کلینیک اندومتریوز، خدمات تشخیصی و درمانی را به بیماران ارائه می کنند. برنامه ریزی درست در کنار کار گروهی خوب با بهره گیری از متخصصان مجرب باعث شده است که طی سه سال متوالی، رتبه بندی خوبی در زمینه درمان اندومتریوز در سطح جهانی کسب کنیم.

دکتر صادقی تبار تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم منشأ خدمات خوبی برای مردم کشور و همینطور منطقه باشیم. بحث اندومتریوز یکی از موضوعات مغفول مانده در سطح منطقه است و تدابیر درمانی خوبی در این زمینه وجود ندارد. این توانایی در کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا وجود دارد تا این دانش و تخصص را در سطح کشور و منطقه توسعه دهیم.

کار گروهی و چندتخصصی، استانداردترین شکل درمان اندومتریوز

مدیر کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفت: بهترین و استانداردترین شکل درمان بیماری اندومتریوز، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته های مختلف است.

به گزارش ایسنا، دکتر خدیجه شادجو در نیز در این نشست طی سخنانی تاکید کرد: اندومتریوز، بیماری مزمن و خوش خیم، اما در عین حال آزاردهنده است و تشخیص دیرهنگام این بیماری، مشکلات زیادی برای بیمار ایجاد خواهد کرد.

مدیر کلینیک اندومتریوز ابن سینا افزود: تعداد بالای بیماران مبتلا به اندومتریوز که به مرکز درمان ناباروری ابن سینا مراجعه می کردند و احساس تکلیف از سوی متخصصان مجموعه برای کمک به تشخیص و درمان سریع تر بیماران، زمینه ساز شکل گیری کلینیک اندومتریوز در سال ۱۳۹۰ شد.

دکتر شادجو تاکید کرد: بعد از مطالعه های وسیع در این زمینه، کلینیک اندومتریوز تشکیل شد و در گام بعدی، پرونده های بالینی بیماران مراجعه کنندگان به مرکز درمان ناباروری ابن سینا جهاد دانشگاهی تشکیل شد تا روش های تشخیصی و درمانی مناسب برای بیماران انتخاب شود.

وی افزود: به این نتیجه رسیدیم که بهترین و استانداردترین شکل درمان، انجام کار گروهی با حضور متخصصان رشته های مختلف است. با گذشت یک دهه از فعالیت این کلینیک، موفقیت های زیادی حاصل شده است و علاوه بر کمک به بیماران، تلاش کرده ایم دانش در این حوزه را در سطح کشور توسعه دهیم.

در ادامه، دکتر رویا پادمهر، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص لاپاراسکوپی به فعالیت های صورت گرفته در کلینیک اندومتریوز اشاره کرد و گفت: فعالیت منسجمی در زمینه تشخیص و درمان اندومتریوز طی یک دهه گذشته در این کلینیک انجام شده است. شدت این بیماری در ایران، فراتر از کشورهای دیگر بوده و در عین حال با پراکندگی و تعداد کم مراکز درمانی در این زمینه مواجه هستیم.

دکتر پادمهر افزود: در فرایند تشخیص و درمان اندومتریوز، انجام جراحی های متعدد و ناقص می تواند مشکلات زیادی برای بیماران به همراه داشته باشد. سرنوشت بیماران با یک یا چند عمل جراحی ناقص دچار مشکل خواهد شد، بنابراین تشخیص صحیح، بسیار حائز اهمیت است.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص لاپاراسکوپی تاکید کرد: در کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن سینا، با یک کار گروهی و منسجم با حضور تیمی از متخصصان رشته های مختلف، تشخیص به موقع و انتخاب فرایند درمانی انجام می شود. در ادامه، بیمار پس از طی کردن مراحل درمانی به صورت مستمر و تا سن یائسگی، تحت نظر پزشکان کلینیک اندومتریوز خواهد بود.

دکتر عاطفه گرگین، جراح زنان و زایمان فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته نیز در بخش دیگر این نشست گفت: با توجه به پیچیدگی های اندومتریوز، این نیاز وجود دارد تا بیمار تا سن یائسگی تحت نظر تیم پزشکی باشد. در کلینیک اندومتریوز، بیماران به صورت منظم و دوره ای تحت نظر هستند.

دکتر گرگین افزود: علاوه بر بررسی منظم و مستمر وضعیت بیماران، مسائلی مانند ناباروری، استفاده از روش های کمک باروری، ماهش دردهای بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + نه =