کد خبر : 267571
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
-

اجرای سند الگو مستلزم شکل گیری گفتمان ملی است

اجرای سند الگو مستلزم شکل گیری گفتمان ملی است

عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: اجرای این سند مستلزم تحولات فراگیر در همه اجزاء تشکیل دهنده جامعه است و تحقق این تحولات نیازمند شکل گیری یک گفتمان ملی است.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسن بنیانیان در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با عنوان چگونه بستر تحقق تدابیرفرهنگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت فراهم خواهد شد؟ ارائه کرد.

وی که این مقاله را در سالن شماره یک کنفرانس ارائه کرد، گفت: ابتناء همه مبانی، اصول، آرمان، رسالت، افق ها و تدابیر در طراحی الگوی اسلامی ایرانی به بنیادهای اعتقادی و ارزشی مطرح شده در دین مبین اسلام، نشان می‌دهد که اجرای این سند مستلزم تحولات فراگیر در همه اجزاء تشکیل دهنده جامعه است و تحقق این تحولات نیازمند شکل گیری یک گفتمان ملی است که با تحقق چهار راهبرد کلان صورت می گیرد.

عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به چهار راهبرد مدنظرش گفت: شکل گیری یک نظام مدیریت کارآمد اجرایی با رویکرد فرهنگی و تربیتی مبتنی بر اندیشه های اسلامی برای پیگیری تحولات، به عنوان پیشران تحقق سه راهبرد زیر. بسیج همه سازمانها و نهادهای فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی، قضایی کشور برای بازسازی قوانین و نظام های اجرایی در راستای تدابیر پیش بینی شده در الگو. اعمال مدیریت فرهنگی متناسب با الگو در فرهنگ عمومی جامعه برای استقبال و پشتیبانی از اجرای الگو و طراحی نقشه جامعی برای به حداقل رساندن آسیبهای حاصل از جهانی شدن، جهانی سازی و جنگ نرم دشمن از جمله چهار راهبرد کلان برای شکل گیری یک گفتمان ملی جهت اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

وی ادامه داد: شناخت ظرفیتها، فرصتها، تهدیدات، محدودیتها و موانع شکل گیری چنین نظام مدیریت تحول آفرینی، موضوع محوری این مقاله است و پیشنهاد شده که با پیش بینی تدبیر مستقلی برای شکل گیری این نظام مدیریت سند تکمیل شود.

بنیانیان متذکر شد: الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی پیشنهادی، اراده دارد که یک سبک زندگی مبتنی بر فطرت انسانی و متکی به مبانی و اصول اسلامی را که تفاوت بسیار زیادی با زندگی جاری جوامع دیگر بخصوص جوامع پیشرفته دارد را به حکمرانان و مردم ایران پیشنهاد نماید و با فرض پذیرش تدریجی اجزای آن، کلیت تدابیر پیش بینی شده توسط مدیرانی که دوره به دوره از رهگذر انتخابات مردمی در راس سازمانها و ساختارهایی اجرایی قرار می گیرند عملیاتی شود. مدیرانی که از یک سو باید با شناخت و باور قوی به این محتواها، متعهد به اجرای این سند باشند و از طرف دیگر رضایت مردمی را فراهم سازند که در شرایط موجود به شدت تحت تاثیر توقعات و سبک زندگی هستند که عمدتا از طریق زندگی مدرن وارداتی و بعضا رسانه های بیگانه القا می شود.

عضو اندیشکده فرهنگ مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: گرچه در سند پیشنهادی در عناوین ابتدایی بخش تدابیر، یک مجموعه تدابیر فرهنگی پیش بینی شده است تا بستر فرهنگی لازم فراهم شود اما از آنجا که اجرای کلیت این سند مستلزم وجود اراده و باور عمیق و پذیرش آگاهانه مدیران نظام حکمرانی و کارگزاران سازمانهای گوناگون اجرایی است. از سوی دیگر به واسطه اصل وجود مردم سالاری، مستلزم پذیرش قلبی مدیران و فعالان بخش خصوصی ، نخبگان فرهیخته و اکثریت بالایی از مردم جامعه است. تا همسویی اراده مدیران و پذیرش مردم، امکان تحقق این سند را فراهم سازد و این تحولات گسترده فرهنگی در شرایطی باید محقق شود که فرایندهای جهانی شدن و جهانی سازی و تلاش متمرکز دشمنان این نظام الهی، حداکثر تلاش خود را برای ایجاد موانع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را بکار گرفته اند. از این روی، شکل گیری یک مدیریت فرهنگی مقتدر و در عین حال با لطافت لازم برای عرصه فرهنگ جامعه، نقش پیشران برای اجرای این سند را ایفا می کند.

وی گفت: در این مقاله برای اثبات نقش پیشرانی و خصوصیات چنین نظام مدیریت فرهنگی، پس از توضیحات عناصر فرهنگی بستر ساز اجرای سند و ظرافتهای لازم در نحوه اعمال مدیریت مناسب فرهنگی در جامعه اسلامی با معرفی فرصتها، تهدیدات ، نقاط قوت و ضعفی که در مسیر ساماندهی چنین مدیریت تربیتی و فرهنگی کارآمدی وجود دارد. با توضیح موانع موجود تلاش خواهد شد این سوال پاسخ داده شود که چه تدابیر تکمیلی باید برای شکل گیری بستر فرهنگی لازم برای تحقق الگو پیش بینی شود؟

به گزارش روابط عمومی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، وی در پایان خاطرنشان کرد: اجرای سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مستلزم شکل گیری یک نظام جامع وفراگیر مدیریت فرهنگی لطیفی است که اکثر مدیران جامعه با سبک رهبری باعمل و اقدام خود بر دلها حکمرانی کنند و در همه سازمانها اعم از فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و نظامی تربیت و فرهنگ سازی ابزار محوری و بهره گیری از قانون و دستورالعمل نقش تکمیلی ایفا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + هفده =