کد خبر : 267376
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
-

امیر محمودی: ارتش افتخار می­‌کند که فدایی ملت باشد

امیر محمودی: ارتش افتخار می­‌کند که فدایی ملت باشد

معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ارتش افتخار می­‌کند که بتواند فدایی ملت باشد، اظهار کرد: امروز اگر توفیق مجاهدت و سربازی داریم و کشور عزیزمان از گزند نابکاران و نااهلان در امان است به یُمن حضور گسترده و پایداری مردم در عرصه‌­های دفاع و حمایت از ارتش و نیروهای مسلح بوده است.

به گزارش عصرقائم، امیر سرتیپ محمد محمودی معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران(آجا) که پیش از این مسئولیت‌های مهمی همچون فرمانده تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع)، معاونت آموزش نیروی زمینی ارتش(نزاجا) و فرماندهی کل دژبان ارتش را در کارنامه دارد و از دانشجویان ورودی اولین دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه افسری امام علی (ع) بوده است، در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا درباره موضوعاتی از جمله ارتقای منزلت سربازی، نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی، عملکرد ارتش در دوران ۸ سال دفاع مقدس، اقدامات ارتش در زمینه مردم‌یاری و… مطالبی را مطرح کرد که متن کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 به عنوان نخستین پرسش لطفاً توضیح دهید که چه اقداماتی برای ارتقای سطح معیشت و رفاه کارکنان ارتش در دوره‌­ی جدید انجام شده است؟

– خوشبختانه در سال­‌های اخیر اتفاقات جدیدی افتاده و علی‌رغم توطئه­‌های استکبار و با وجود تحریم­‌ها، تهدیدها و مشکلات اقتصادی فراوان، ارتش توانست برنامه­‌هایش را اجرا و در راستای تحقق اهداف خود حرکت‌هایی جدی انجام دهد. یکی از اولویت‌های ارتش دست­یابی به معیشت متناسب و پایدار کارکنان جان برکف است؛ در این راستا با توجه به موانع و محدودیت­‌های موجود­، تلاش­‌های سازنده­‌ای در حوزه معیشت انجام شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنم:

۱. در رابطه با حقوق و مزایای کارکنان از سال ۹۶ تا پایان ۹۹ حقوق کارکنان برابر مصوبات مجلس بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا کرد.

۲. در راستای احداث منازل سازمانی و منازل شخصی، مشکلات پروژه‌هایی که در اصفهان، چیتگر، شهید بهشتی تهران و آبشار مشهد متوقف شده بودند، برطرف شده و روند ساخت و سازها با سرعت ادامه دارد؛ این امتیازی است که به کارکنان ما برای خانه دار شدن داده شده و امیدی در دل آن ها روشن کرده است.

۳. در ارتباط با مطالباتی که بازنشستگان ارتش داشتند، خوشبختانه این عزیزان در پروژه‌های مسکونی به میزان مطالبات‌شان امتیاز دریافت کردند.

۴. در رابطه با خانه­‌های سازمانی هم خوشبختانه در دزفول، دشت آزادگان، سرپل ذهاب، مشهد، سیستان و بلوچستان، تبریز، ارومیه و… احداث پروژه‌هایی را داشتیم که یکی پس از دیگری افتتاح و تحویل یگان­‌های نیروی زمینی شده است.

۵. طی تدبیری که از طرف فرمانده محترم ارتش صادر شد، در سواحل مکران، منازل زیادی احداث و در اختیار خانواده‌های نیروی دریایی قرار گرفت و از دغدغه‌ی خانواده‌­ها کاسته شد.

۶. هدیه تولد فرزندانی که در خانواده­‌های ارتش متولد می‌شوند تا صد درصد افزایش یافته است.

۷. وام ازدواج هم از سی میلیون تومان به پنجاه میلیون تومان افزایش یافته که بدون نوبت و بلافاصله پرداخت می‌شود، انواع وام‌های قرض الحسنه نیز در اختیار کارکنان قرار داده می­‌شود.

ایسنا-یکی از تاکیدات مقام مظم رهبری درباره دوران سربازی، بهبود و خوشایندسازی مقام سرباز است؛ در این خصوص در ارتش چه اقداماتی انجام شده است؟

– یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا حوزه سربازی در نیروهای مسلح است و از سال­‌های گذشته این تذکر را به فرماندهان می‌­دادند که به حوزه سربازی رسیدگی، کنترل و نظارت شود. در سال­‌های اخیر حضرت آقا فرمودند کاری کنید این جوانان به آینده و به نظام خوشبین باشند؛ در همین راستا قرارگاه مهارت آموزی با تدبیر حضرت آقا توسط ستاد کل ایجاد شد. در سال ۹۷ فرمانده محترم کل ارتش دستور دادند قرارگاه حضرت علی اکبر (ع) در حوزه رسیدگی به امور سربازان تشکیل شود و این قرارگاه به صورت عملیاتی هر جا مشکلی به وجود آمد حضور پیدا کرده و مشکل را حل و فصل می­‌کند. این قرارگاه در سطح نیروهای چهارگانه ارتش هم تشکیل شده است.

در قرارگاه حضرت علی اکبر (ع) امور سربازان را دنبال می‌کنیم و دستورالعمل‌­های زیادی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش و هیئت رئیسه محترم آجا صادر، ثبت و ضبط و پیگیری می‌شود که بی عدالتی در حق سرباز ایجاد نشود.

در این حوزه در سال‌های اخیر تحولی در پادگان‌ها ایجاد شده و بازسازی و نوسازی در دستور کار قرار گرفته است. احترامی که به سرباز گذاشته می‌شود، نحوه پذیرش، استقبال از سرباز، بدرقه سرباز، همچنین در مراکز فرهنگی و آموزشی و بعد از خدمت مراسم پایان دوره برگزار و کارت پایان خدمت به آنان تقدیم می‌­شود. تمام مراکز بهداشتی، درمانی، زیستی و … در راس توجه و اولویت فرماندهان قرار گرفته است و بسیاری از مشکلات و نواقص کاهش پیدا کرده است و انشاءالله این وضعیت تا وصول به اهداف دنبال خواهد شد.

طبق فرمایش حضرت آقا که فرمودند «هر سربازی که برای خدمت می­‌آید باید یک مهارتی یاد بگیرد که وقتی ترخیص شد سربار خانواده و جامعه نباشد»، به این ترتیب کارگاه‌­های مهارت آموزی متعددی در یگان­‌ها در تعامل با قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل، وزارت کار، سازمان فنی حرفه‌­ای کشور، وزارت ورزش جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، علوم و… ایجاد شده، سربازها در رشته مورد علاقه­‌شان ثبت نام کرده و آموزش می‌­بینند و در نهایت کارنامه و گواهینامه تخصصی می‌­گیرند و پس از قبولی، کارت پایان خدمت به آن­ها داده می‌­شود و با همکاری وزارت کار به این جوانان وام ایجاد اشتغال هم پرداخت می­‌شود. خوشبختانه بر نحوه تربیت و آموزش نظامی و فرهنگ این جوانان نظارت می‌­شود و خانواده­‌ها نباید نگرانی داشته باشند؛ ان شاءالله این جوانان برومند که ذخیره نظام هستند، پیش­ران و موتور پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب خواهند بود.

 پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در برخی این اعتقاد وجود داشت که ارتش همواره حامی رژیم شاهنشاهی خواهد ماند؛ به نظر شما چه شد که ارتش به شاه پشت کرده و بر خلاف میل و باورهای او عمل کرد؟

– در زمان طاغوت مستشاران بیگانه زمام ارتش را در دست داشتند و آمریکایی­‌ها نیز در ارتش نفوذ کرده بودند و چه تحقیر و تحمیلی که نداشتند. نظامی ایرانی تحت اراده دون پایگان ارتش بیگانه قرار داشت، نظامی آمریکایی فرمان می­‌راند، تحکم و تحقیر می­‌کردند، اهانت و ذلت نتیجه حضور آنها بود و این شرایط برای ایرانی غیور سخت و دشوار بود.

طاغوت از ارتش به عنوان یک منبع قدرتمند ملی استفاده­‌ی اختصاصی می‌نمود. میدان رشد، خلاقیت و پیشرفت نبود و وابستگی‌ها هر روز افزایش می‌یافت؛ هر موجود زنده­ای تمایل به رشد و حرکت و شکوفایی دارد؛ طاغوت مانع بود، به همین دلیل ارتش تحمل نکرد و موانع را شکست و خود را در صفوف مقدم ملت قرار داد. آمریکا و طاغوت، ارتش را متعلق به خود می‌­دانستند در حالی­‌که ارتش متعلق به ایران و ملت ایران بود.

شما چه میزان نقش و حقی را برای ارتش در پیروزی انقلاب قائل هستید؟

– ارتش پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز آینه تمام نمایی از جامعه بود و همه روحیات انقلابی جامعه در ارتش بود، اما در ارتش این روحیات عمیق­‌تر بود. اگر در بیرون ساواک پیگیر انقلابیون بود در داخل ارتش شرایط به مراتب سخت­‌تر بود و علاوه بر ساواک، ضد اطلاعات نیز بر آن­ها نظارت داشتند و به همین دلیل فعالیت انقلابی در ارتش سخت‌­تر بود. در بدنه ارتش تفکر انقلاب وجود داشت به طوری که از کلیه پایگاه‌های نظامی صدها پایگاه در جهت پیروزی انقلاب فعالیت می‌کردند و بیش از صدها نفر از ارتشیان به دلیل فعالیت‌های انقلابی در زندان‌های طاغوت بودند و از پانزده خرداد سال ۴۲ تا پیروزی انقلاب نزدیک به هفتاد و یک تن از ارتشی­‌ها در زندان‌­ها و در راه مبارزه با طاغوت شهید شدند. ارتش بقا و حیات نظامی خود را مرهون حضرت امام(ره) می‌­داند. حضرت امام (ره) پیش از انقلاب ارتش را ارتش مسلمان و پس از انقلاب ارتش صاحب الزمان می­‌دانست. با فراگیری امواج انقلاب دل کارکنان ارتش مثل دل‌های مردم تپید و از نهضت و انقلاب پشتیبانی کردند.

۱۹ بهمن سال ۵۷ نیروی هوایی سد پولادین را شکست و برای اولین بار فرماندهی امام (ره) را در ارتش انقلاب اعلام کرد، سپس نیروی زمینی پیوستن به مردم و انقلاب را علنی کرد و همین باعث پیروزی سریع انقلاب شد.

 بسیاری اقدام نیروی هوایی در ۱۹ بهمن را مهم‌ترین ضربه بر پیکر حکومت رژیم پهلوی می‌دانند، نظر شما در این‌باره چیست؟ چرا اقدام همافران نیروی هوایی و بیعت‌ آنها با امام (ره) به این میزان اهمیت داشت؟

– یکی از گام­‌های بلندی که در جریان انقلاب موجب ریشه‌­کن ساختن حکومت پهلوی شد حرکت متهورانه نظامیان و همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن ۵۷ بود؛ یک هفته از ورود امام (ره) به ایران گذشته بود و هنوز رژیم شاهنشاهی پابرجا و بختیار مدعی مقاومت در برابر انقلاب بود. شایعه کودتای ارتش روز به روز فراگیرتر می‌شد در این شرایط نظامیان فداکار و متعهد نیروی هوایی به این نتیجه رسیدند که باید دست به کار بزرگی زده و وظیفه دینی و ملی خود را انجام دهند؛ لذا با یک حرکت متهورانه به سیل خروشان مردم پیوستند و در ۱۹ بهمن ۵۷ با حضور در اقامت­‌گاه رهبر انقلاب اسلامی در مدرسه علوی سندی از افتخار، حماسه، رشادت و ایمان را در برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی نوشتند و اهمیت آن زمانی به وقوع پیوست که نظامیان پس از ادای احترام به رهبر انقلاب و انتشار عکس تاریخی این دیدار در روزنامه کیهان، همه امیدهای استکبار برای آنکه ارتش از طاغوت حمایت کند، نقش بر آب شد.

ایسنا- ارتش در زمان رژیم پهلوی قدرت‌مندترین نیروی نظامی منطقه بود، از تجهیزات آمریکایی استفاده می‌کرد و آموزش را در کشورهای پیشرفته می‌دید؛ به نظر شما ارتش انقلابی با ارتش گذشته چه تفاوتی دارد و جایگاه نظامی امروز کشور ما در منطقه و جهان چه جایگاهی است؟

– ارتش پیش از پیروزی انقلاب در سال ۵۷ به عنوان تنها حامی تامین امنیت حکومت پهلوی فعالیت می‌کرد اما این فعالیت‌ها حتماً با نظارت و مستشاری نیروهای آمریکایی صورت می‌گرفت و همین اعتماد کامل آمریکایی‌ها به شاه بود که باعث سرازیر کردن سیل تجهیزات آمریکایی و وام‌های چند میلیون دلاری به ایران به عنوان ژاندارم منطقه بود و نتیجه‌ای جز وابستگی به ارمغان نداشت. لذا پیروزی انقلاب اسلامی باعث ایجاد روحیه جهادی و خودکفایی و قطع وابستگی کامل فنی و تسلیحاتی به آمریکا بود و باعث خروج مستشاران نظامی از ایران و دسترسی کارکنان و کادر فنی ارتش ایران به بخش‌­های فنی، تخصصی تسلیحات و تجهیزات نظامی شد. همچنین با به کارگیری و جهت­‌دهی اعتبارات واگذاری به ارتش به جای صرف شدن در صنایع ورشکسته آمریکایی منجر به احیا و تاسیس صنایع داخلی گردید. انقلاب اسلامی عامل اصلی ایجاد استقلال دفاعی و دکترین نظامی جمهوری اسلامی ایران شد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران اکنون به مرحله­‌ای از پیشرفت رسیده که تمام نیازهای خود را در زمینه‌های زمینی، هوایی، دریایی و پدافند با استفاده از ظرفیت‌های جوانان این سرزمین تامین می‌کند و چشم به بیگانه ندارد. ارتش جمهوری اسلامی که رهبر انقلاب آن‌ را ارتش حزب الله نامیده است از بدو پیروزی انقلاب تاکنون حوادث بسیاری را پشت سر گذاشته و از میدان آزمون‌های سخت وفاداری به اسلام و انقلاب سر بلند بیرون آمده است که حضور در میادین مقابله با غائله‌های مختلف در ماه‌های نخست پس از پیروزی انقلاب حضور در عرصه سخت و طولانی جنگ تحمیلی، حراست از مرزهای کشور، حضور در عرصه مقابله با تروریسم در سوریه، مقابله با داعش در عراق، یاری رسانی به مردم در هنگام حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله و مقابله با ویروس کرونا از آن جمله است.

برابر فرمایش فرماندهی معظم کل قوا امروز ارتش یک نیروی منظم و کارآمد در مسیر خدمت به انقلاب، بازوی نیرومند دفاع از تمامیت ارضی و ارزش‌­های انقلاب اسلامی است و برخی از خصوصیاتی که از منظر ایشان بیانگر هویت و جایگاه ارتش جمهوری اسلامی ایران که وجود آن­ها اساس شایستگی و اعتبار ارتش قلمداد می­‌گردد؛ «ارتش مردمی است، دارای جایگاه و پایگاه مردمی است»، «دارای اهداف انسانی و الهی است، برای حفظ میهن و استقلال کشور است»، «با ارزش­های انقلابی در امیخته و در تعقیب اهداف انقلاب است»، «به شدت مراقب دشمن است، ارتش کارآمد در تقابل با دشمنان و آماده جانفشانی است» و «ارتشی با دانش و تجربه جنگ، با نظم و انضباط فولادین و مانند آن که باعث شده ارتش آبرومند، پرافتخار و کم توقع، پاک دست و توانا، نماد قدرت و اقتدار ملت ایران باشد» تعابیری است که فرماندهی معظم کل قوا درباره ارتش بیان کرده‌اند.

 بسیاری در ابتدای انقلاب شعار «ارتش بی طبقه توحیدی» را سر می دادند و اصرار بر عدم وجود ارتش داشتند؛ به نظر شما این افراد و گروه‌ها با این شعار چه اهدافی را دنبال می‌کردند؟

– تمام گروه‌­ها و جناح‌­های سیاسی و حتی گروه‌هایی مانند منافقین که امید شکست انقلاب را داشتند یا توده‌ای و چریک‌های فدایی که رسماً کمونیست بودند به دنبال انحلال ارتش بودند چون ارتش یکی از ارکان اساسی حکومت بود؛ به زعم آنان در صورتی نظام سیاسی تغییر پیدا می‌کرد که ارتش منحل شود، اما به عینه مشاهده شد که ارتش در جریان انقلاب در تعامل با شاه قرار نگرفت و در جبهه حضرت امام (ره) حضور داشت. اگر ارتش در تبعیت از امام قرار نمی­‌گرفت تعداد شهدای انقلاب خیلی بیش از این بود و انقلاب به این سرعت به پیروزی نمی‌رسید. بدنه ارتش کاملاً به سمت انقلاب و حضرت امام حرکت می‌کرد.

 شاید بتوان مهم­ترین حامی ارتش بعد از پیروزی انقلاب را امام راحل دانست؛ به نظر شما چرا امام از ارتش حمایت کرد؟

– باید گفت قطعاً اینچنین بود؛ امام عظیم الشان بیشتر از هر کسی به گردن ارتش حق دارد. امام ارتش را از صمیم قلب دوست داشت و عزیز می­‌شمرد، آن را تجربه کرده بود و توانایی‌­های ارتش را می‌شناخت و ارتش را مدافع ملت و اسلام می­‌دانستند؛ به همین دلایل، حکیمانه از ارتش حمایت می­‌کردند.

امام خمینی (ره) از همان ابتدای انقلاب اعلام کردند که ارتش باید باقی بماند اما نکته اصلی در سخنرانی امام مطرح شد جایی بود که ایشان فرمودند «شما دیدید که از اوایلی که این انقلاب به پیروزی رسید اولین اقدام این بود که ارتش لازم نیست دوم این بود که ارتش طاغوتی است و این طاغوت باید از بین برود؛ خب ما هم می‌دانستیم که مسئله چیست و این­ها (منافقین) می‌خواهند چه بکنند؛ از این جهت ما هم از روز اول این مسئله را محکوم کردیم و گفتیم که ارتش باید باشد و آن­ها می‌خواستند که این قدرت را از ایران بگیرند و ارتش را نابود کنند و صدام بیاید هر جا دلش می‌خواهد را بگیرد؛ باید توجه داشته باشید که اسلام برای ارتش ارج قائل است و ملت ایران هم که مسلمان هستند ارتش را با کمال قدرت حفظ می­‌کنند.»

این موضع‌گیری امام خمینی (ره) موجب شد ارتش در زمان دفاع مقدس با دفاع جانانه راه را بر روی هرگونه نفوذ مجدد دشمن بسته به گونه‌­ای که بسیاری از مناطق اشغالی ایران با همراهی و همدلی مردم، بسیج و سپاه آزاد شد و دشمن در خطوط مرزی ایران استقرار یافت.

ایسنا- شرایط و مسائل پیش آمده برای ارتش بعد از انقلاب چه میزان در تصمیم صدام برای آغاز جنگ تاثیر داشت؟

– ارتباط پیوسته و مستحکمی بین ارتش و دفاع مقدس وجود دارد. بخشی از محاسبات دشمن برای حمله نظامی درست بود؛ اول جنگ دست ارتش خالی بود، وسایل و شرایط رزمی کافی برای یک نبرد حقیقی در اختیار نبود و سرجمع برآوردهای دشمن ، آن­ها را در تهاجم گستاخ نمود. اما یگان‌­ها و فرماندهان با همه وجود در میادین جنگ به آب و آتش زدند و توانستند معادلات دشمن را با اراده و ایمان، مقاومت و فداکاری بر هم زنند.

 ارتش چه نقشی در شکست توطئه استکبار جهانی در به راه انداختن جنگ تحمیلی داشت و چه اقداماتی در این زمینه انجام داد؟

– با شعله ور شدن آتش جنگ تحمیلی، دشمن به دنبال به ثمر نرسیدن نهال انقلاب بود؛ لذا ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری کنترل و اداره و هدایت جنگ تا سرکوب متجاوز و پیروزی نهایی، استراتژی عملیاتی خود را که شامل سه مرحله «متوقف کردن هرچه سریع­تر پیشروی دشمن در همه محورها»، «پدافند در مقابل دشمن و اقدام به بازسازی نیروهای خودی برای کسب آمادگی حمله متقابل» و «اجرای حملات متقابل به منظور آزادسازی مناطق اشغالی و انهدام نیروهای متجاوز» بود، انتخاب و اقدام به اجرای آن کرد. اقدامات مهم ارتش در راستای تحقق هر یک از راهبردهای ذکر شده بسیار وسیع است و حتی بیان فهرست اقدامات هر یک از نیروها نیازمند نگارش کتاب­‌ها خواهد بود.

تلاش برای ایجاد اختلاف میان نیروهای انقلاب به ویژه ارتش و سپاه از جمله راهبردهایی است که بعد از انقلاب توسط دشمنان دنبال می‌شود؛ جنابعالی به‌عنوان یک ارتشی با سابقه مهمترین راهبرد دشمن را چه می‌دانید؟

– تحقق تعامل و همکاری بین نیروهای مسلح با اهتمام به استفاده صحیح از ظرفیت­‌های معنوی، نظام فرماندهی و باورهای عمیق دینی تحت امر ولی فقیه ممکن شده است. راهبرد دشمن ظرفیت­‌هایی را هدف قرار داده که عامل شکل­‌گیری این وحدت و تعامل است. از جمله راهبردهای دشمن از بین بردن وحدت روحیه و هدف در نیروهای مسلح، هدف قرار دادن معنویت، عزم راسخ و معرفت دینی، ضربه زدن به پیشرفت آمادگی­‌های رزم مشترک و مانند آن است.

در دوران دفاع مقدس اگر اختلافی بین ارتش و سپاه وجود داشت، قطعاً در جنگ شکست می­‌خوردیم؛ در آن دوران بر خلاف موضوعاتی که عنوان می‌شود، وحدت و انسجام بسیار عمیقی بین ارتش و سپاه بود و خون شهدای سپاه و شهدای ارتش در یکدیگر ممزوج و یک پیوند و وحدت خونی بسته شده که گسستنی نیست و روز به روز تقویت شده است. سازمان منافقین که امکان کار نظامی و سخت علیه جمهوری اسلامی ایران ندارد و امروز زیر چتر نظام سلطه است، به این موضوع دامن می­‌زند که سوژه‌ای به نام اختلاف بین ارتش و سپاه ایجاد کند. امروز ارتش ما مقتدر، مکتبی و انقلابی با تفکر بسیجی و با همان ویژگی­‌هایی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارد در کنار یکدیگر مقابل نظام سلطه صف‌آرایی کرده‌اند؛ لذا این دو نیروی مقتدر یک دژ مستحکم و غیر قابل عبور و نفوذ هستند.

 حوزه فعالیت ارتش در دریا، زمین، پدافندی و هوایی حوزه بسیار پیچیده و نیازمند تجهیزات پیشرفته و به روز و متناسب با تهدیدات است؛ با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تحریم قرار دارد، ارتش چگونه توانسته تجهیزات خود را در مقابل تهدیدات دشمن در دفاع مقدس و بعد از آن نگهداری و ارتقا دهد؟ مهم‌ترین دستاورد ارتش در این زمینه را چه چیزی می‌دانید؟

– بطور کلی بر اساس سه رکن تحولات و حرکت صعودی ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است؛ این سه رکن شامل دین و اخلاق، استقلال و رکن کارآیی است. ارتش در این سه رکن دارای پیشرفت­‌های اساسی است. ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و پس از آن با تبعیت از تدابیر ابلاغی فرمانده معظم کل قوا مبنی بر تاسیس مراکز تحقیقاتی و سازمان‌های تحقیقات و جهاد خودکفایی در آجا توانسته است نیازمندی‌های ارتش را با توجه به تهدیدات منطقه، طراحی و با بهینه­‌سازی تجهیزات قدیمی و ساخت نمونه تست میدانی جدید با همکاری و تعامل با وزارت دفاع و نخبگان علمی کشور اقدام به تولید انبوه نیازهای عملیاتی خود نماید.

از جمله مهم ترین دستاوردهایی که می­‌توانیم از آن یاد کنیم تبدیل ارتش به یک ارتش مردمی و اعتقادی است. همکاری و تعامل دو طرفه با مردم، شعار ملت برای ارتش و ارتش فدای ملت را عملی می‌کند. یکی دیگر از دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران تربیت نظامی و آموزش است. قبل از انقلاب آموزش نیروهای ارتش در تمامی ابعاد پروازی، نگهداری، تخصصی و حتی نیروی زمینی به آمریکا سپرده می‌شد که نیروها را با شست‌وشوی مغزی وارد کشور می‌کردند، اما بعد از انقلاب فرایند آموزش نیروها در داخل کشور توسط استادان متخصص و متعهد انجام می‌شود که این موضوع جزو مهم‌ترین دستاوردهای اعتقادی و ایمانی برای ارتش است.

دستاورد دیگر ارتش دستیابی به فناوری و استقلال در تمامی حوزه­‌های نظامی است و باعث شده که اکنون ارتش روی پای خود بایستد و در برابر تحریم‌ها سربلند بیرون آمد.

 از آخرین فعالیت‌­ها در حوزه خودکفایی دفاعی بگویید؛ این تلاش‌ها چه ویژگی و مزیتی به ارتش ایران داده است؟

– گسترش روز افزون تحریم‌های مختلف از سوی مغرضان و دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی، متخصصان دلسوز این مرز و بوم را وا داشته تا کمر همت در بی­نیازی کشور از قدرت‌های جهانی ببندند و در این راه دستاوردهای گوناگونی را رقم بزنند؛ این دستاوردها عبارتند از انواع پهپادها که ماموریت شناسایی، مراقبت و عملیات انهدامی را در منطقه نبرد به عهده دارند، ربات‌های هوشمند شبکه محور که قابلیت حمل بار در منطقه عملیاتی را به عهده دارند، ناو موشک انداز زره و انواع سلاح‌ها، سامانه‌های اخلال‌گر گنبدی و جهتی با انواع مولتی موتورهای مهاجم، خودروی رویین تن نزاجا که در برابر گلوله‌های هسته فولادی مقاومت دارد، سامانه هدایت و کنترل موشک نقطه زن لبیک ۱ نزاجا؛ اینها از جمله دستاوردهایی هستند که بر آمادگی­‌های رزمی ارتش افزوده است.

 با توجه به سرعت بسیار بالای علم و فناوری در حوزه نظامی، به نظر شما کدام مولفه ارتش ایران را به یک ارتش مقتدر با وجود تحریم و محدودیت‌ها تبدیل کرده است؟

– برابر فرمایش فرمانده معظم کل قوا مولفه‌­هایی که ارتش جمهوری اسلامی ایران را به یک ارتش قدرتمند و توانا تبدیل نموده است عبارتند از «ایمان، عزم راسخ الهی، کار برای خدا، احساس سربازی دین خدا»، «استقلال و قدرت اقدام در مقابل دشمن و عزت نفس در مقابل بیگانگان»، «حفظ افتخار به مجاهدت در راه خدا، بصیرت و پایداری در مقابله با دشمن»، «خود باوری و حفظ آمادگی­‌های همه جانبه»، «تعهد اخلاقی و تربیت اخلاقی» ،«ارتقاء دانش نظامی و مهارت­‌های حرفه­‌ای»، «قوت اراده و وحدت سازمانی»، «نظم و انضباط و اصول شرافت سربازی»، «مردمی بودن و در خدمت منافع ملت بودن»، «نوآوری و سازندگی» و «اقتدا به الگو رفتاری امیرالمومنین (ع) و روحیه دین‌داری».

 یکی از عرصه­‌های حضور ارتش حوزه مردم یاری است و مقام معظم رهبری نیز بارها به این ویژگی ارتش اشاره کرده‌اند؛ لطفاً توضیح دهید که علت حضور ارتش در این عرصه چیست؟

– ارتش افتخار می­‌کند که بتواند فدایی ملت باشد. جایگاه مردم به عنوان ولی نعمت و صاحبان اصلی ارتش در عرصه دفاع و مقابله با دشمنان بسیار حائز اهمیت است و مردم­‌یاری ارتش از ضروری­‌ترین وظایف و مسئولیت­‌های هر نظامی به شمار می‌­آید. امروز اگر توفیق مجاهدت و سربازی داریم و کشور عزیزمان از گزند نابکاران و نااهلان در امان است به یُمن حضور گسترده و پایداری مردم در عرصه‌­های دفاع و حمایت از ارتش و نیروهای مسلح بوده است.

ارتش با انجام وظایف مردم یاری در حقیقت هویت خود را ارتقاء بخشیده و با کسب پشتوانه­‌های مردمی، قابلیت‌­های خود را گسترش داده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران طی بیش از ۴۰ سال حیات پاک خود همواره به عنوان یکی از ارکان نظامی کشورمان در عرصه‌های گوناگون خوش درخشیده و کارنامه قابل قبولی را ارائه کرده است و نه تنها دستاوردهای زمان جنگ بلکه دوران صلح نیز نقطه نشانی‌های بسیاری از فعالیت‌های خالصانه این قهرمانان و مجاهدان بی ادعای میهن وجود دارد. دوراندیشی امام (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از ایشان ذکاوت فرماندهی مقام معظم کل قوا موجب شد پیوند ناگسستنی ارتش و مردم استمرار یابد و شاهد همراهی و همدلی ارزشمند ارتش و مردم در عرصه­‌های مختلف باشد.

ارتش با هدایت امام (ره) از همان روزهای اول و حوادثی که معاندان و دشمنان علیه این انقلاب مردمی ترسیم کردند، با ایستادگی و مقاومت از مردم دفاع نمود؛ از جمله غائله کردستان، گنبد، سیستان و بلوچستان، خوزستان و حفظ آمادگی رزمی و عملیاتی خود در دفاع از مرز و بوم، در حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله رودبار و منجیل، کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه، کمک و یاری رسانی در سیل استان گلستان، خوزستان و لرستان و خدمات­رسانی به مردم در مقابله با ویروس منحوس کرونا.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =