کد خبر : 267343
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
-

آیا می‌توان دو دز واکسن متفاوت را دریافت کرد؟

آیا می‌توان دو دز واکسن متفاوت را دریافت کرد؟

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اطلاعات کافی نداریم اگر واکسن‌ها در دزهای متفاوت تزریق شوند اثربخشی‌شان چه قدر است.

به گزارش عصرقائم، رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در دز اول یک نوع واکسن و در دز دوم نوع دیگری از واکسن کرونا را تزریق کرد؟، گفت: ما در این زمینه اطلاعات کافی نداریم که اگر واکسن‌ها به صورت میکس و در دز اول یک نوع و در دز دوم نوع دیگری تزریق شوند، اثربخشی آن‌ها چه قدر است و آگاهی ما از کفایت و عملکرد واکسن‌ها حاصل از مطالعه بر روی واکسن‌های یکپارچه‌ای هستند که روی آن‌ها کارآزمایی بالینی صورت گرفته است.

ببینید:

فیلم/ واکسیناسیون کادر درمان چقدر موثر بوده است؟

سید علیرضا ناجی ضمن اشاره به اینکه البته در حال حاضر طرح‌ها و ایده‌هایی در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: هم اکنون کارآزمایی‌های بالینی در کشور انگلیس در حال انجام است که در آن تزریق دز اول با واکسن فایزر و در دز دوم با واکسن آستروزنکا و یا بر عکس مورد بررسی است و نتایج آن به زودی اعلام می‌شود.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: به طور کلی هنگامی که واکسن را از دو نوع مختلف می‌زنیم به نظر می‌رسد با عوارض بیشتری همراه باشد، اما در این خصوص که تا چه میزان کفایت دارد، آگاهی نداریم و به انجام این کار توصیه نمی‌شود مگر اینکه در این خصوص کارآزمایی بالینی صورت گیرد و ما بتوانیم در این مورد اظهار نظر کنیم.

وی افزود: به دلیل مشکلی که در واکسن آستروزنکا به وجود آمد و این واکسن از یک نوع وکتوراستفاده می‌کرد و اثربخشی‌اش پایین بود، هم اکنون کارآزمایی بالینی در خصوص این واکسن در حال انجام است که دز اولش خود واکسن آستروزنکا و دز دوم واکسن اسپوتنیک وی روسیه است و ما منتظر نتایج آن هم هستیم و شاید آن اولین واکسنی میکسی باشد که مورد تایید قرار می‌گیرد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر هنگام تزریق واکسن کرونا ناقل این ویروس باشیم، چه اتفاقی می‌افتد؟، گفت: هیچ اتفاق خاصی از نظر بالینی رخ نمی‌دهد و موجب به وجود آمدن خطر جانی برای بیمار نمی‌شود و فقط ممکن است واکسن اثربخشی لازم را نداشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه افرادی که به صورت غیر علامت‌دار دچار کووید می‌شوند، ممکن است ایمنی مناسبی در مقابل این بیماری کسب نکنند، عنوان کرد: ما به افرادی که می‌دانیم دچار این بیماری هستند واکسن نمی‌زنیم چرا ممکن است این واکسن اثربخشی لازم را نداشته باشند اما اگر شخصی واکسن را زد و بعد متوجه شد که بیمار است، چنانچه تا فاصله تزریق دز دوم بهبود پیدا کرد توصیه می‌شود، دز دوم واکسن را تزریق کند و به طور کلی هر فردی که دچار این بیماری می‌شود بعد از بهبودی می‌تواند واکسن تزریق کند.‎

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 1 =