کد خبر : 266756
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
-

تولید انبوه موتور کم مصرف سه استوانه از سال آینده

تولید انبوه موتور کم مصرف سه استوانه از سال آینده

طبق اعلام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران‌خودرو (ایپکو)، تولید خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه‌ در دستور کار گروه صنعتی ایران‌خودرو قرار گرفته و تولید انبوه آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش عصرقائم، مهدی رجبعلی با بیان اینکه استفاده از خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، کاهش یک تا ٢.۵ لیتری مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به ازای هر دستگاه خودرو، نسبت به خودروهای کم مصرف ایران خودرو را به ‌همراه خواهد داشت، اظهار کرد: پس از رونمایی از اولین عضو خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در بهمن سال گذشته، دومین عضو این خانواده موتور ۱/۳ لیتری تنفس طبیعی است، که در اتاق آزمون ایپکو روشن شده و سال آینده با همکاری سازندگان دانش‌بنیان و سایر تامین‌کنندگان گروه صنعتی ایران‌خودرو به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.  طبق برنامه، نمونه بعدی آن نیز به زودی آماده و مورد آزمون قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت ایپکو تصریح کرد: تجهیز خطوط تولید خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه، در سالن موتورسازی ایران‌خودرو در حال انجام است و طراحی خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه ثمره همت جهادی جوانان و نخبگان کشور است و این اقدام در راستای بهینه‌سازی موتورهای درون‌سوز در دستور کار قرار گرفته است. کوچک‌سازی موتورها و دستیابی به بازده حرارتی و توان لیتری بیشتر از جمله مهم‌ترین اقداماتی است که در سطح خودروسازان جهانی انجام می‌شود. این خانواده موتور قابلیت نصب و استفاده بر روی خودروهای کلاس A تا کلاس SUV را دارد.

وی مهم‌ترین اثر این تغییرات را دستیابی به مصرف سوخت و مقدار انتشار گاز دی اکسیدکربن کمتر، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و منطقه ای دانسته و گفت: کوچک‌سازی موتور می‌تواند ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف سوخت را سبب شود و این روند به‌ همراه استفاده از برخی فناوری‌ها مانند پرخوران و تزریق مستقیم بنزین می‌تواند این اثر را افزایش دهد. طراحی موتور متناسب با جغرافیای ایران، استفاده از فناوری پرخوران، تزریق مستقیم سوخت، سرسیلندر یکپارچه با چند راهه دود و برقی‌سازی از جمله مزایای موتور کم مصرف سه استوانه است.

این مدیر صنعتی ضمن اشاره به‌ استفاده از سوخت گاز طبیعی در خانواده موتور کم مصرف سه استوانه، تاکید کرد: گاز طبیعی نقش مهمی در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن دارد؛ لذا در این خانواده، سه نوع موتور مجهز به مجموعه سوخت‌رسانی گاز طبیعی طراحی و تولید خواهد شد.

مدیرعامل ایپکو، کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن و صرفه جویی یارانه سوخت بنزین تا حدود ۷۰۰ میلیون دلار به ازای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه موتور طی پنج سال را از نتایج مهم این طرح دانسته و اظهار کرد: کمک به توسعه فناوری تولید در سازندگان داخلی، اشتغال‌زایی در زنجیره تامین خودروسازی، جلوگیری از فرار سرمایه‌های انسانی و امکان صادرات به سایر کشورها از دیگر دستاوردهای طراحی و تولید خانواده موتور کم مصرف سه استوانه برای صنعت خودروی کشور خواهد بود.

امکان تجهیز محصولات ایران‌خودرو به ردیاب

گروه صنعتی ایران‌خودرو علاوه بر توضیح در رابطه با موتور سه استوانه ملی، از مجهز شدن محصولات ایران‌خودرو به ردیاب به منظور افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت خبر داد که این خدمت از سوی  شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو (آپکو) و با تایید قوه قضاییه و تایید فنی مهندسی ایران‌خودرو را وارد بازار شده است.

حسن جلینی-مدیرعامل آپکو- در این باره اظهار کرد: ردیاب این شرکت قابلیت‌ ردیابی خودرو در اختیار یا به سرقت رفته و نصب بر روی انواع محصولات ایران خودرو را دارا است. در فاز نخست، تعدادی دستگاه ردیاب براساس خواست مشتریان، در محصولات ایران‌خودرو نصب و در آینده با تامین و تجهیز نمایندگی‌ها، شرایط برای فروش با تعداد بالاتر این محصول با کیفیت  نیز فراهم خواهد شد. علاوه بر مزایای کلی همه ردیاب‌های موجود در بازار در زمینه افزایش امنیت، حفظ گارانتی خودرو و تاییدیه فنی مهندسی شرکت ایران‌خودرو از مزایای این ردیاب آپکو است که برخورداری از وب سرویس مناسب و با کیفیت و همچنین امکان تنظیم هشدار قطع شدن باتری خودرو از دیگر امکانات و ویژگی‌های آن به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه نصب این تجهیز در نمایندگی‌های مجاز آپکو در سراسر کشور، با رعایت تمامی نکات فنی و ایمنی، سبب ابطال گارانتی خودرو نخواهد شد، گفت: با استفاده از سوکت های اصلی و تجهیزات مناسب توسط کارشناسان آپکو، گارانتی خودرو حفظ خواهد شد. امکان خرید اینترنتی این محصول از طریق سایت آپکو نیز وجود دارد و باتوجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امکان نصب ردیاب در نمایندگی‌های مرکزی این گروه صنعتی فراهم شده است که اطلاعات آن در سایت رسمی گروه صنعتی ایران‌خودرو ثبت شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − پانزده =