کد خبر : 266036
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
-

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۱ اردیبهشت

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۱ اردیبهشت

بررسی سوالات نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش/ تصویب تقاضای تفحص از «کفش ملی» و «آتیه صبا»/ موافقت مجلس با تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و… از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه) بیست و یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش عصرقائم، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی سوالات نمایندگان از محسن حاجی میرزایی،‌ وزیر آموزش و پرورش در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور این جلسه  با اشاره به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی عنوان کرد: جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در هتک حرمت‌ مسجد الاقصی و به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین و کودکان آن سرزمین را محکوم می کنم، رژیم صهیونیستی حقوق بشر را رعایت نمی کند به گونه ای که هر روز شاهد جنایات آن هستیم.

رییس مجلس افزود: در حالی که شاهد اینگونه جنایات هستیم سوال ما این است که حقوق بشر جهانی کجا است؟ چرا چیزی نمی گویند؟ رژیم صهیونیستی مطمئن باشد که امت اسلامی در مقابل این نسل کشی ایستاده است.

سوالات نمایندگان از وزیر آموزش و پرورش

دلیل افت تحصیلی و سیاسی کاری در آموزش و پرورش چیست؟

در ادامه جلسه علنی امروز،‌ نماینده کرمانشاه به طرح سوال خود از وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلیل بی ثباتی مدیریت، سیاسی کاری، افت تحصیلی و به کارگیری عناصر سابقه دار در آموزش و پرورش پرداخت.

با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم
حداکثر مراقبت را از انتصابات داشته‌ایم

محسن حاجی میرزایی هم با حضور در صحن مجلس در پاسخ به این سوال با بیان این که میانگین نمرات نهایی در رشته های مختلف افزایش یافته یادآور شد: اینها نشان می دهد ما با پدیده افت تحصیلی مواجه نیستیم و در شرایط خوبی قرار داریم. البته هرقدر که ما در جهت ارتقاء آموزش تلاش کنیم جا دارد ولی روند رو به بهبود بوده است. همچنین در المپیادها هم رشد داشته ایم.

وی همچنین تاکید کرد که  وزارت آموزش و پرورش حداکثر مراقبت را از انتصابات داشته و خواهد داشت.

پس از استماع توضیحات وزیر، نماینده سوال کننده سوال را به رای گذاشت و نمایندگان از توضیحات وزیر آموزش و پرورش در این خصوص قانع شدند.

فرهنگیان برای بازنشستگی و تسویه حساب باید چند صد میلیون دریافت کنند

همچنین نماینده اراک از محسن حاجی میرزایی پرسید که علت به کارگیری افراد بازنشسته و فاقد صلاحیت در سمت های مختلف در ستاد داخلی صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت های تابع آن چیست؟

علی اکبر کریمی با بیان اینکه ارزش روز دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از یکصد هزار میلیارد تومان است، افزود: لذا باید ارزش افزوده دارایی های صندوق در هر مقطع زمانی مبنای تصمیم گیری برای فرهنگیان باشد.این بدان معناست که فرهنگیان برای بازنشستگی و تسویه حساب به جای ۳۰ ، ۴۰ میلیون تومان باید چند صد میلیون تومان دریافت کنند که این مبلغ می تواند گره های بزرگی از معیشت فرهنگیان باز کند.

انتصابات در صندوق ذخیره فرهنگیان با نظر مراجع قانونی انجام شده است

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال نیز تاکید کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان به سمت تامین منافع فرهنگیان در حال حرکت است و هیچ انتصابی بدون نظر مراجع قانونی انجام نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در دوره یکساله و نیمه پایانی دولت که همزمان با مسئولیت بنده بود تغییرات مدیریتی در صندوق ریسک بالایی داشت. امروز صندوق توانسته اعتماد فرهنگیان را بازیابی کرده و سود بیشتری داشته باشد. هیچ انتصابی بدون نظر مراجع قانونی در صندوق ذخیره فرهنگیان انجام نشده است به جز یک مورد که بلافاصله اقدام کردیم. به کارگیری بازنشستگان در صندوق در دوره انتصاب بنده نبوده است.

بعد از توضیحات وزیر، کریمی گفت: با توجه به ارادت به آقای حاجی میرزایی و هفته معلم و قول رییس مجلس از اعلام رای گیری برای سوال منصرف شدم اما خواهش می کنم که در ماه های باقی مانده به عمر دولت وضعیت صندوق اصلاح شود.

***

تقاضای تعدادی از نمایندگان برای تحقیق و تفحص از «کفش ملی و نحوه مدیریت شرکتها و اموال بازنشستگان در مجموعه شرکتهای (هلدینگ) آتیه صبا» در دستورکار نمایندگان قرار گرفت که پس از بررسی های لازم به تصویب مجلس رسید.

ناطقین مجلس

بشیری: ستاد مبارزه با کرونا به رعایت پروتکل ها در برگزاری امتحانات توجه کند

انتقادات نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از سیاست گذاری در حوزه امنیت غذایی

اسماعیلی: اگر درد ملت و مرهمی در آستین ندارید وارد کارزار انتخابات نشوید

نظری خانقاه: به زودی دولت رو به تولید و پشت به رانت تشکیل خواهد شد

***

پس از توضیحات حسینعلی حاجی دلیگانی و ابوالفضل عمویی به نمایندگی از متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد مرکز بررسی های استرتژیک ریاست جمهوری، نمایندگان با ۱۷۹ رای موافق با آن موافقت کردند.

در ادامه جلسه، محسن دهنوی،‌ عضو هیات رییسه مجلس بیانیه ۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت حادثه تروریستی اخیر افغانستان و همچنین بیانیه بیش از ۲۱۵ نفر از نمایندگان مجلس در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی را قرائت کرد.

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی،  عضو دیگر هیات رییسه هم طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه را اعلام وصول کرد.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

آزادیخواه: هفته سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه به معنای تعطیلی نیست

ذوالنور: ظریف در کمیسیون امنیت از ساحت ملت عذرخواهی کرد/نمایندگان حرمت حفظ کنند

موسوی: به فکر جوانان باشید

***

امروز همچنین گروهی از داوطلبان «کارنامه سبز» هم برای دومین بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و خواستار استخدام خود شدند.

کارنامه سبزها افرادی هستند که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش معروف به آزمون ماده ۲۸ شرکت کرده و قبول شدند اما هنوز به استخدام در نیامده اند.

در پایان جلسه،‌ علی کریمی فیروزجایی، عضو هیئت رئیسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار − 3 =