کد خبر : 264650
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۱۵
-

در مسابقات ترکیه با خودمان رقابت کردیم

در مسابقات ترکیه با خودمان رقابت کردیم

روح‌الله گلستانی می‌گوید دوومیدانی ایران نیاز به حمایت بیشتری دارد و باید نسل جدیدی را جایگزین ورزشکارانی چون احسان حدادی کرد.

به گزارش عصرقائم، روح‌الله گلستانی‌جم مربی سازنده دوومیدانی کشور در مورد نتایجی که دوومیدانی‌کاران تیم ملی ایران در مسابقات بین‌المللی ترکیه بدست آوردند ، گفت: ترکیه تیمی قوی و نفراتی مطرح در سطح جهان دارد اما در این مسابقات حضور نداشتند و تعدادی دونده متوسط شرکت کرده بودند. از طرفی مرسین شهری کوچک مثل یک شهرستان در ایران است و تعداد اندکی ورزشکار از کشورهای مختلف با هم رقابت کردند که خیلی ضعیف یا خیلی عالی نبودند، حتی کشور و نفرات بهتری در جام امام رضا (ع)حضور داشتند.

او افزود: ورزشکاران ما در برخی ماده‌ها در مسابقات مرسین موفق‌تر از جام امام رضا رقابت کردند، مخصوصا در غیاب تفتیان،  سجاد هاشمی و پیر جهان عالی ظاهر شدند اما زنان کمی ناکام بودند. البته باید قبول کرد مهدی پیرجهان و حمیدرضا کیا در مشهد نتیجه بهتری بدست آوردند. با این حال آنها جوان هستند و آینده‌ای درخشان دارند.

گلستانی در ادامه بیان کرد: نمی‌توان گفت رقابتی قوی و استاندارد در مرسین داشتیم. در واقع خودمان را محک زدیم که باید ادامه داشته باشد و تکرار شود. هرچند ورزشکاران ما در مرسین با خودشان رقابت کردند اما کارشان بی‌ارزش نبود و قابل تقدیر است. دوومیدانی‌کاران مخصوصا مربیان بسیار مظلوم هستند و امکانات کمی دارند.

این پیشکسوت در مورد وضعیت کلی دوومیدانی ایران بیان کرد: دوومیدانی ما از پای بست ویران است، از بالا به آن توجه ندارند و متأسفانه مدتی است که افراد بزرگی را برای مدیریت به خود ندیده است. در همین راستا باید بگویم که با انتخابات فدراسیون‌ها مخالف هستم چون رای را می‌توان مهندسی کرد، همیشه این کار را کرده‌ اند و افراد شایسته‌تر رای حقیقی نیاوردند،  بنابراین در دولت آینده باید فردی را برای فدراسیون بگمارند که باند بازی‌ها در انتخابات تمام شود. لباس ریاست باید به تن سکاندار دوومیدانی برازنده باشد و همراه تیم خود دانش، توانایی و رزومه داشته باشد؛ اما اکنون به پست‌ها و کمیته‌ها نگاه کنید که چه کسانی حضور دارند؛ افراد کوچک، بدون دانش و تجربه، پرادعا و ضعیف. اینگونه افراد نمی‌توانند این رشته پر مدال را بچرخانند، چون ما نیاز به افراد قدرتمندی داریم که از آنها برای قدرت و اعتبار  بخشیدن به دوومیدانی استفاده کنیم.

او افزود: باید استان‌هایمان فعال شوند و اگر این اتفاق نیفتد، نمی‌توانیم دوومیدانی خوبی داشته باشیم. همچنین باشگاه‌های بیشتری به لیگ وارد کنیم تا سطح مسابقات بالاتر برود.  در واقع این رشته به مرمت و بازسازی احتیاج دارد. دیدارهای هر روزه رئیس با این و آن جوابگوی نیازهای دوومیدانی نیست، بلکه به برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه مدت و استعدادیابی با تأمین مربیان و ورزشکاران نیاز داریم.

این پیشکسوت و مربی سازنده به نقش مربیان در پیشرفت این رشته اشاره و بیان کرد: فدراسیونی موفق می‌شود که به مربیان رزومه‌دار در کشور توجه داشته باشد، چرا که آنها ورزشکار تربیت می‌کنند اما متاسفانه در ایران به مربیان در رشته‌هایی مثل فوتبال و والیبال توجه بیشتری می‌شود تا رشته‌ای پایه و پر مدال مثل دوومیدانی. اگر یک دهم این رشته‌ها به دوومیدانی توجه شود ده‌ها احسان حدادی افتخار آفرین خواهیم داشت نه مثل الان که به امید مدالی که تکرار نخواهد شد، هزینه‌های کلانی صرف می‌شود. علاوه بر این زمانی ورزش پیشرفت می‌کند که به این رشته توجه ویژه‌ای شود اما متاسفانه این‌روزها افراد بلدکار از بدنه دور هستند و انگیزه و دلخوشی برای خدمتگزاری ندارند.

گلستانی در مورد شانس ورزشکاران ایران در المپیک توکیو گفت: درست نیست که تنها ورودی بگیریم و آنجا توریست باشیم. حضور بی‌کیفیت معنایی ندارد. به آقای تفتیان و حدادی خیلی توجه شده و ارزشمند هم بوده‌اند اما باید تیم ایران را جوان کنیم. به نظرم آقای حدادی هر کاری در گذشته کرده ارزشمند است و اکنون باید این هزینه‌ها صرف دوومیدانی کاران جوان و آینده دار شود.

او در ادامه بیان کرد: به طور کلی آقای سجاد هاشمی شانس کسب ورودی را دارد و با جدیت تلاش می‌کند. از طرفی آقای محمدرضا طیبی و شاهین مهردلان هم در پرتاب وزنه به ورودی نزدیک شده‌اند و اگر در ماه‌های آینده حمایت شوند، شانس افزایش سهمیه داریم. در بین زنان هم خانم فصیحی تلاش می‌کند و باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد.

این کارشناس دوومیدانی در مورد وضعیت بخش زنان گفت: زنان با تلاش خوب رو به جلو حرکت می‌کنند و باید آنها را جدی‌تر گرفت و بیشتر حمایت کرد اما متاسفانه چتر حمایتی مناسبی ندارند. قبلا ورزشکاران خوبی مثل لیلا ابراهیمی، مریم طوسی، سپیده توکلی و الناز کمپانی داشتیم اما باید نسل جدیدی را جایگزین آنها کنیم. استعدادیابی باید جدی‌تر دنبال شود و دست افراد معتبری باشد نه اینکه به روسای هیات‌ها سپرده شود. روسای هیات‌ها بهتر است در جایگاه خود در استان‌های خود باشند و از فدراسیون بیرون بروند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 5 =