کد خبر : 264645
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
-

ضرورت آغاز هویت بخشی به شغل آتش نشانی

ضرورت آغاز هویت بخشی به شغل آتش نشانی

یک کارشناس ایمنی با اشاره به لزوم هویت بخشی به شغل آتش نشانی گفت: در حال حاضر اقدامات مربوط به روز آتش نشان محدود به مراسم سازمانی شده است. هویت بخشی به آتش نشانی یعنی تمام مردم نگاه و شناخت دقیقی نسبت به آتش نشانی داشته باشند. اگر این امر محقق شود قطعا شاهد افزایش ایمنی در سطح جامعه خواهیم بود.

به گزارش عصرقائم، محمدرضا مرشد دوست در گفت و گو ، با اشاره به چهارم می، روز جهانی آتش نشانی، در خصوص لزوم هویت بخشی شغل آتش نشانی اظهارکرد: روز جهانی آتش نشانی روزی برای بزرگداشت پنج آتش نشان استرالیایی که در یک حادثه حریق، آتش خودروشان را گرفتار می کنند و آن ها در همان محل جان خود را از دست می دهند، است.

وی در باره راهکاری برای هویت بخشی به شغل آتش نشانی گفت: یکی از اقداماتی که هر ساله از سوی سازمان های مردم نهاد فعال در روز چهارم می صورت می گیرد، فراخوان نقاشی کودکان با موضوع آتش نشانی است. این دسته از فرهنگ سازی ها در کشور ما در روز هفتم مهر ماه که به عنوان روز آتش نشان برگزیده شده، انجام می گیرد.

این کارشناس ایمنی افزود: کار دیگری که از سوی این سازمان های مردم نهاد پیشنهاد شده، این است که خانه ها یک چراغ یا ریسه قرمز روشن کنند تا نمادی مرتبط با پنج آتش نشان از جان گذشته استرالیایی باشد.

مرشد دوست ادامه داد: اقداماتی از این دست گام هایی در راستای هویت بخشی به شغل آتش نشانی است، که این کار های مردمی باید در روز هفتم مهر در کشور ما هم انجام شود، این در حالی است که در حال حاضر اقدامات مربوط به روز آتش نشان محدود به مراسم سازمانی شده است.

این کارشناس ایمنی گفت: هویت بخشی به آتش نشانی یعنی تمام مردم نگاه و شناخت دقیقی نسبت به آتش نشانی داشته باشند اگر این امر محقق شود قطعا شاهد افزایش ایمنی در سطح جامعه خواهیم بود.

مرشد دوست با بیان اینکه نیاز است هویت آتش نشانی در میان مردم نهادینه شود اظهار کرد: آیتم های ملاقات آتش نشانان محلی، روشن کردن چراغ قرمز در خانه ها و نقاشی کودکان با همین موضوع روز آتش نشانی از مواردی است که از سوی سازمان های مردم نهاد خارج از کشور پیشنهاد شده است. همچنین یکی از موارد دیگری که به نهادینه شدن هویت آتش نشانی کمک می کند در نظر گرفتن یک نماد خاص برای آن است که باید نمادی جز آرم اصلی آتش نشانی باشد.

وی در ادامه در خصوص آموزش و هویت بخشی به شغل آتش نشانی در دانشگاه ها و مدارس گفت: بند الف ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، تهیه کتابی در حوزه سوانح و حوادث را وظیفه وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم قرار داده است و این را برای دانش آموزان و دانشجویان الزام کرده است. البته متون آن باید از سوی هلال احمر و سازمان فنی و حرفه ای ارائه شود. این در حالیست که از آن جایی که قانون آن وجود دارد باید فقط اقدامات لازم به آن صورت گیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج + 15 =