کد خبر : 264683
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
-

بایدن خطاب به رئیس ‌موساد: راه زیادی تا بازگشت به برجام داریم

بایدن خطاب به رئیس ‌موساد: راه زیادی تا بازگشت به برجام داریم

وبگاه آکسیوس اعلام کرد که بایدن در دیدار با رئیس‌موساد از طولانی بودن مسیر بازگشت به برجام سخن گفته و اطمینان داده که ملاحظات رژیم صهیونیستی را مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش عصرقائم، وبگاه آکسیوس به نقل از یک مقام صهیونیست نوشت که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با یوسی کوهن رئیس‌موساد (سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی) به او گفته که واشنگتن تا بازگشت به برجام، راه درازی در مذاکره با ایران در پیش دارد.

ادعا می‌شود که کوهن به بایدن گفته بازگشت به برجام بدون بهبود (اصلاح) آن،‌اشتباه است و طرف آمریکایی هم وعده داده که در آینده ملاحظات طرف صهیونیست را مد نظر قرار خواهد داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شده که دیدار بایدن با کوهن اتفاقی بوده حال آنکه صهیونیست‌ها روایت متفاوتی ارائه کرده و می‌گویند که این دیدار با برنامه‌ریزی قبلی انجام شده است.
این دیدار که روز جمعه عصر به وقت واشنگتن انجام شد، درست بعد از مکالمه تلفنی بایدن با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

ادامه تلاش‌ کنگره برای جلوگیری از
بازگشت آمریکا به برجام

این در حالی است که یک نشریه آمریکایی در گزارشی با بررسی اقدام دولت آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، نوشت که دولت بایدن با مانع تراشی‌هایی از سوی جمهوری خواهان و برخی دموکرات‌ها برای بازگشت به برجام مواجه است.

نشریه پولیتیکو در گزارشی با‌اشاره به این موضوع نوشت: «جمهوری‌خواهان تندرو این اطمینان را ایجاد کرده‌اند که توانایی بالقوه‌ای برای رد هرگونه تلاش دولت بایدن در به عقب راندن تحریم‌های سختی که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق علیه ایران اعمال شده بود، خواهند داشت».

پولیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت: «در حالی که مقامات دولت بایدن گفت‌وگوهای غیرمستقیمی را با ایرانی‌ها در وین برگزار می‌کنند، جمهوری‌خواهان در حال مذاکره درباره راهبردهایی هستند که ورود مجدد بایدن به توافق را سخت‌تر کند. جمهوری‌خواهان قصد دارند از ابزارهای قانونی که تحریم‌های ترامپ علیه ایران ایجاد کرده استفاده کنند».
در این گزارش آمده است: «بسیاری از جمهوری‌خواهان مصمم هستند تا با هرگونه بازگشت دولت بایدن به توافق با ایران به خصوص در غیاب توافق جامع‌تری که حمایت ایران از تروریست و دیگر فعالیت‌های مخرب این کشور را در بر بگیرد، جلوگیری کنند.» این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: «دموکرات‌ها از رئیس‌جمهور می‌خواهند تا در برابر تقاضا برای دستیابی به امتیاز وسیعتر از تهران مقاومت کند. آنها گفته‌اند که این موضوع شانس آمریکا برای ورود مجدد به توافق را از بین می‌برد. اما تعدادی از دموکرات‌ها نیز درباره مسیر سنگلاخی بازگشت کامل ایران به پایبند به شروط توافق سال ۲۰۱۵ نیز هشدار داده‌اند.»

باید از فرصت کنونی برای بازگشت آمریکا به برجام بهره ببریم
در طرف دیگر اروپایی‌ها به عنوان یکی از طرف‌های بدهکار برجام همچنان با وعده و ابراز امیدواری بدنبال بازگشت آمریکا به برجام هستند.«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگوی مهم درباره ایران و کره شمالی در جریان نشست کشورهای عضو گروه ۷ خبر داد.
بورل بامداد سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود با‌اشاره به نشست وزرای خارجه گروه ۷ در لندن، نوشت: «خوشحال هستم که برای شرکت در جلسه وزرای گروه ۷ در لندن حضور دارم، که با مباحثه مهمی درباره ایران و کره شمالی آغاز شد».

وی همچنین توضیح داد: «به‌عنوان هماهنگ‌کننده برجام، من بر لزوم استفاده از روزنه فرصت کنونی برای حرکت به سمت بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل آن تاکید کردم».

پشت پرده خبرسازی‌ برای موفق جلوه دادن مذاکرات
این در حالی است که مذاکرات در وین بدون هیچ نتیجه‌ای فرسایشی شده اما خبرسازی‌ها از یک تیم ایرانی و احتمالا نزدیک به دولت درخصوص گشایش در نشست وین ادامه دارد.

در آخرین مورد شبکه خبری المیادین به نقل از آنچه «منابع مسئول ایرانی» خوانده بود نوشت: «دولت بایدن ابتدا قصد آزاد کردن اموال ایران در جریان مذاکرات با ایران را نداشت اما موفق به پیشبرد خواست خود نشد و طرف ایرانی بر ضرورت آزادسازی بخشی از اموال ایران اصرار کرد.»
این رسانه همچنین به نقل از منابع مطلع خود که به نام آنها‌اشاره‌ای نکرد، مدعی شد که چهار زندانی ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد. این شبکه همچنین با بیان اینکه «مذاکرات امنیتی مشابهی میان طرف ایرانی و انگلیسی انجام شده است»، ادعا کرد: «لندن ۴۰۰ میلیون پوند بلوکه‌شده از دارایی‌های ایران در انگلیس را آزاد خواهد کرد».

اما این خبرها با واکنش و تکذیب وزارت امور خارجه آمریکا و انگلیس مواجه شد.
تکذیب موافقت با آزادی پول‌های بلوکه شده و زندانیان ایرانی
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هرگونه دستیابی به توافق با ایران درباره تبادل زندانیان را رد کرد و افزود: «گزارش‌ها در این باره که توافق تبادل زندانیان (با ایران) حاصل شده، صحیح نیست.»  همچنین خبرگزاری رویترز نوشته یک مقام وزارت امور خارجه انگلیس گزارش‌ها درباره آزادی یک زندانی امنیتی در ازای آزاد سازی بدهی لندن به ایران را رد کرده است.

مذاکرات وین بدون هیچ نتیجه‌ای فرسایشی شده و به نظر می‌رسد این دست اخبار صرفا برای همراه کردن و امیدوار نگاه داشتن افکار عمومی با طولانی شدن روند مذاکرات در حال تزریق شدن به جامعه است.
و به نظر می‌رسد این دست اخبار صرفا برای همراه کردن و امیدوار نگاه داشتن افکار عمومی با طولانی شدن روند مذاکرات در حال تزریق شدن به جامعه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

8 − شش =