کد خبر : 264503
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۴۰
-

دیار علویان غرق در عزا و ماتم شهادت مولای متقیان علی(ع)

دیار علویان غرق در عزا و ماتم شهادت مولای متقیان علی(ع)

در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی‌ ابن ابی‌طالب علیه‌السلام و در شب‌ نورانی ۲۱ ماه مبارک رمضان، مردم متدین و روزه‌دار مازندران در سوگ مولای متقیان حضرت علی(ع) اشک ماتم ریختند و با معبود خود راز و نیاز کردند.

به گزارش عصرقائم، شب های قدر رسید و این نقطه از مهمانی خدا ، زمانی است که میزبان مهربان و دلسوز و کریم ، خوان رحمت را گسترده کرده و هر کس به میزان ارادت و عشق و انسش با پروردگار یکتا از این سفره نعمت ، توشه ای برای یک سال خود جمع می کند.

شب هایی که درهای استجابت و استغاثه به روی خلق باز است و غریب نیست که صافی و زلالی این شب ها به مدد نامی باشد که نه فقط دنیا بلکه خدا هم به آن افتخار می  کند.

بی گمان ، خدای عرش و فرش ، زمانی به خودش احسنت گفت که به علی (ع) روح و حیات داد و زمانی هم او را به سمت خود فراخواند که شبی با منزلت هزار شب را به بندگانش وعده داده بود.

علی (ع) این قرآن ناطق و کسی که به حق بندگی را برای جهانیان معنی کرد در شب هایی  دعوت خدا را لبیک گفت که آسمان بیش از هر زمان دیگری به زمین نزدیک است و خاکیان می توانند با فریاد الغوث الغوث ، راه هفت آسمان را یک شبه طی کنند و رنگ و نور خدایی بگیرند.

کم از صفات خوب امیرالمومنین (ع) نشنیدیم. عدالت، حق طلبی، کمک به فقرا و صبر و کم نیت نکردیم که با اقتدا به امام اول شیعیان ، سعی کنیم انسانیت را زنده کنیم.

شرایط کنونی کشور و شیوع کرونا بهترین فرصت است که تمام تصمیمات قبلی را به عمل بنشانیم و با کارهایی هرچند کوچک ، ارادتمان به مولای متقیان را نشان دهیم.

بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، ستاد ملی مبارزه با این ویروس، تجمعات مختلف را برای جلوگیری از انتشار هرچه بیشتر آن لغو کرد.

این ستاد مصوب کرد که در برگزاری مراسم‌های شب قدر باید مراسم با یک ظرفیت محدود و ترجیحاً در فضای باز برگزار شود. حداقل فاصله از طرفین، پشت سر و جلو حداقل یک متر است. شرکت‌کنندگان در مراسم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر، جانماز و قرآن را همراه خود ببرند. اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک‌چهارم فضا استفاده شود. حداکثر زمانی برای برگزاری شب‌های احیا، دو ساعت است.

اولین شب برگزاری مراسم شب‌های قدر در هیأت‌های مذهبی و مساجد استان مازندران با رعایت کامل پروتکل‌های مذهبی برگزار شد و عاشقان و شیفتگان آل‌الله توانستند در این شب با معبود خود راز و نیاز و برای رفع حوائج خود دعا کنند.

مساجد و هیأت‌های دیگر نیز در این شب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جلسات را برگزار کردند.

مساجد و هیأت‌های مذهبی همچون شب نوزدهم باز هم تلاش کردند تا این مراسم را با رعایت قوانین مطرح شده برگزار کنند و حتی تعداد دیگری از هیأت‌ها برای برگزاری این مراسم اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

مردم مومن استان مازندران که شب نوزدهم و در نخستین شب از شب‌های پرفیض قدر، این مراسم معنوی را در مساجد و منازل به جای آوردند با شب زنده داری و عزاداری در سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع) به استقبال این شب رفتند.

مراسم قرآن به سر و احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان در مصلای امام خمینی ساری برگزار شد و در این مراسم که با قرائت دعای جوشن کبیر ، قران به سر و مداحی همراه بود حجت الاسلام رزاقی رئیس شعبه دیوان عالی کشور سخنرانی کرد.

رئیس شعبه دیوان عالی کشور در این مراسم گفت: در لیالی قدر تصمیم بگیریم اعمالمان را به سمت و سوی نیکی ببریم، زیاد دعا کنیم، فکر نکنیم از ما گذشت و گناهانمان زیاد است، باید آنقدر در بزنیم تا در به رویمان باز شود، بافضیلت‌ ترین توسلات استغفار است استغفار کنیم خداوند می‌بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین عزیزالله رزاقی بیان کرد: شب قدر فرشتگان بر محضر امام حاضر و حی امام زمان (عج) حاضر می‌شوند، انتظار و دلخوشی ما امشب این است که ایشان نظری به ما کند، پس لازم است در این شب قدر دست نیاز به سمت پروردگار بی‌نیاز دراز کرده و برای سلامتی حضرت دعا کنیم چرا که اگر دعا کنیم از کرم حضرت به دور است که در حقمان دعا نکند.

رئیس شعبه دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه شب قدر شب بسیار باعظمتی است، ادامه داد: ما نمی‌توانیم درک کنیم (خیر من الف الشهر) چه مفهومی دارد، این شب از هزار ماه بهتر است، اعمال در این شب از نظر فضیلت و رشددهی انسان بالاتر است، شنیدید که اگر کسی یک آیه در ماه رمضان بخواند ثواب یک ختم قرآن به آن می‌دهند، حال این یک آیه در شب قدر مساوی با هزار ماه هر شب ختم قرآن است.

رزاقی تصریح کرد: شب قدر شب تقدیر امور و تعیین سرنوشت است، اگر انسان می‌خواهد در طول سال برایش خیر پیش بیاید در شب قدر از خدا بخواهد، شب بیست و یک ماه مبارک شب شهادت مولایمان هم است، اگر بخواهیم از فضائل ایشان سخن بگوییم بی‌شمار است، با وجود تمام تلاش دشمنان برای اینکه نام علی (ع) حذف شود و از دل مردم به بیرون بکشند، غافل از آنکه خدا وعده داد هر کسی ایمان آورد و عمل صالح انجام بدهد خدا مهر و محبتش را در دل بندگانش جای می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنان (ع) مصداق بارز عمل صالح و ایمان است، اهل شیعه، سنت و ادیان دیگر حتی مادی مسلکان در کتب بسیاری از فضائل ایشان سخن‌ها گفتند، این حضرت همواره تاکید داشتند که مردم دنبال عمل مقبول باشند و توجهشان روی مقدار عمل نباشد.

رزاقی با تاکید بر اینکه باید به‌دنبال عمل برگزیده باشیم تا خداوند قبول کند، ادامه داد: اگر یک عمل انسان در دوران زندگی‌اش پذیرفته شود خداوند بدنش را بر دوزخ حرام می‌کند، پس از یک روز روزه‌داری سر سفره افطاری از خدا می‌خواهیم که از ما قبول کند، باید تصمیم بگیریم از اهل بیت (ع) کمک بگیریم تا به توصیه‌های امیرالمومنان (ع) توجه کنیم.

وی این توصیه‌ها را برشمرد و گفت: اولا؛ تقوا پیشه کنیم، دوم؛ حرف را متغم (قول سدید) بزنیم، حق و واقعی باشد آل علی (ع) باشیم، سوم؛ دوری از حب دنیا، چهارم؛ ظلم ستیزی و یاری از مظلومان، پنجم؛ نظم در امور، ششم؛ یتیم‌نوازی و توجه به محرومین، هفتم؛ همسایه‌داری، هشتم؛ عمل به قرآن و انس با آن، نهم؛ اهمیت دادن به نماز که ستون دین است، دهم؛ حج از توصیه‌های امام علی (ع) است.

رزاقی، یادآور شد: ولایت‌مداری به‌خصوص در رکاب امام زمان (عج) بودن و ماندن وظیفه همه ما است، کسانی که امروز به این حضرت توجه نمی‌کنند بعد از ظهور مقابل حضرت قرار خواهند گرفت، سردار شهید سلیمانی یکی از سربازان مخلص مهدی (عج) بود و یکی از نشانه‌های دلدادگی را ولایت‌مداری و توجه به امام می‌دانست.

وی گفت: در لیالی قدر تصمیم بگیریم اعمالمان را به سمت و سوی نیکی ببریم، زیاد دعا کنیم، فکر نکنیم از ما گذشت و گناهانمان زیاد است بلکه باید آنقدر در بزنیم تا در به رویمان باز شود، بافضیلت‌ ترین توسلات استغفار است استغفار کنیم خداوند می‌بخشد.

به گزارش بلاغ، در شب ۲۱ ماه رمضان مصادف با شب شهادت امیرالمومنین (ع) مراسم احیای دومین شب قدر امسال برگزار شد. مراسمی که باز هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشتی حال و هوای خاص داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =