کد خبر : 264573
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
-

درمان سرطان خون با هدف قرار دادن یک ژن خاص

درمان سرطان خون با هدف قرار دادن یک ژن خاص

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید بتوان با هدف قرار دادن یک ژن خاص، به درمان یک نوع تهاجمی از سرطان خون کمک کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از ساینس‌دیلی، بررسی جدید پژوهشگران “موسسه ولکام سنگر”(Wellcome Sanger Institute) انگلیس نشان داده است که شاید هدف قرار دادن مسیری که برای بقای انواع ویژه‌ای از “لوسمی حاد مغز استخوان”(AML) ضروری است، بتواند روش جدیدی برای درمان بیماران فراهم کند.

پژوهشگران در این پروژه دریافتند که یک جهش ویژه ژنتیکی که با پیش‌ آگاهی ضعیف سرطان خون در ارتباط است، هنگامی که با سایر جهش‌ها در سلول‌های موش‌ها و انسان‌ها ترکیب می‌شود، در بروز بیماری نقش دارد.

این پژوهش، درک بیشتری در مورد نحوه جهش در ژن “CUX1” ارائه می‌دهد که به پیشروی و بقای لوسمی حاد مغز استخوان می‌انجامد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که هدف قرار دادن مسیری که برای رشد سلول‌های سرطانی ضروری است، می‌تواند به ارائه درمان‌های هدفمند جدیدی برای برخی از بیماران منجر شود.

لوسمی حاد مغز استخوان، یک نوع تهاجمی از سرطان خون است که بر همه سنین اثر می‌گذارد و اغلب به ماه‌ها شیمی‌درمانی فشرده و بستری شدن بلندمدت در بیمارستان نیاز دارد. این سرطان، در سلول‌های مغز استخوان پیشروی می‌کند تا سلول‌های سالم را از بین ببرد و نهایتا به عفونت‌های خطرناک و خونریزی منجر می‌شود. درمان‌های لوسمی حاد مغز استخوان، دهه‌ها بدون تغییر باقی مانده‌اند و از هر سه نفر مبتلا، یک نفر جان سالم به در می‌برد.

پژوهشگران موسسه “ولکام سنگر” پیشتر با ارزیابی توالی DNA در مقیاس بزرگ دریافتند که جهش در ژن CUX1 در کروموزوم “۷q”، در چندین نوع سرطان از جمله لوسمی حاد مغز استخوان دیده می‌شود که با پیش‌آگاهی ضعیف مرتبط است. در هر حال، نقش این ژن در لوسمی حاد مغز استخوان مشخص نیست.

پژوهشگران در این بررسی جدید، از فناوری اصلاح ژن کریسپر استفاده کردند تا نشان دهند که فقدان عملکرد CUX1، به گسترش انواع خاصی از سلول‌های بنیادی خون می‌انجامد که در نوعی از مرگ سلولی موسوم به “آپوپتوز”(Apoptosis)، معیوب می‌شوند.

آنها دریافتند که فقدان CUX1، به افزایش بیان ژن “CFLAR” منجر می‌شود که به رمزگذاری پروتئین مهارکننده آپوپتوز می‌پردازد و به طور بالقوه، وسیله‌ای را برای سلول‌های سرطانی جهش یافته فراهم می‌کند تا از مرگ سلولی فرار کنند و تکثیر شوند. پژوهشگران نشان دادند که هدف قرار دادن CFLAR و یا به طور کلی مسیرهای فرار از مرگ سلولی، می‌تواند یک درمان بالقوه برای افراد مبتلا به این نوع از لوسمی حاد مغز استخوان باشد که با پیش‌آگاهی ضعیف در ارتباط است. در حال حاضر هیچ داروی تایید شده بالینی وجود ندارد که CFLAR را هدف قرار دهد.

دکتر “ساسکیا رودات”(Saskia Rudat)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما اکنون با بررسی بیشتر نقش CUX1، بینش جدیدی در مورد نقش این ژن و فقدان آن در نجات سلول‌های سرطان خون به دست آورده‌ایم. اگرچه به نظر نمی‌رسد که این جهش به تنهایی، عامل پیشروی بیماری وخیم باشد اما تمرکز بر مسیرهای مرتبط با CUX1، هدف خوبی برای پژوهش‌های بیشتر است.

دکتر ” امانوئل سوپر”(Emmanuelle Supper)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این پژوهش به ما امکان داد تا اطلاعات مهمی را در مورد پیشروی این بیماری به دست بیاوریم. این کار، بدون کمک فناوری کریسپر که امکان بررسی ضعف ژنتیکی در سرطان را فراهم می‌کند، امکان‌پذیر نبود. اگر بخواهیم جان انسان‌ها را در آینده نجات دهیم، درک بیشتر در مورد پایه ژنتیکی بیماری و نحوه جمع شدن چندین جهش برای ایجاد سرطان خون، بسیار مهم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 4 =