کد خبر : 264297
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
-

پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به پایان رسید

پیمایش عوامل خطر بیماری های غیرواگیر به پایان رسید

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از اتمام پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر (STEPS ۲۰۲۰) خبر داد.

به گزارش عصرقائم، آقای ایاد بهادری منفرد گفت: به دنبال همه گیری بیماری کرونا بیم آن می‌رفت که کنترل و مراقبت از بیماری‌های غیر واگیر مورد آسیب جدی قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر بیماری‌های زمینه‌ای غیر واگیر عاملی برای افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا به شمار می‌رفت. در نتیجه نیاز به انجام مطالعه‌ای قابل تعمیم در کل کشور احساس شد تا بر اساس آن میزان گستردگی ابتلاء به کرونا و درصد همراهی آن با بیماری‌های غیر واگیر مورد بررسی قرار گیرد.

آقای بهادری گفت: پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر که به دلیل شیوع کرونا به تعلیق افتاده بود، از ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ دوباره از سر گرفته شد تا علاوه بر انجام آزمایش‌های مربوط به گام سوم مطالعه، همه گیری شناسی ویروس کرونا نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

وی تأکید کرد: برای حفظ سلامت شهروندان و همکاران در این برنامه، تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی و حفاظتی رعایت شد و وسایل حفاظت فردی نیز در اختیار مراکز و شبکه‌ها قرار گرفت.

آقای بهادری گفت: اجرای برنامه مذکور در این معاونت با ۱۴۸ خوشه (شامل ۱۴۰ شهری و ۸ روستایی) آغاز شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: پس از هماهنگی گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر با وزارت کشور، استانداری، حراست، روابط عمومی و نیروی انتظامی، پرسشگری آغاز و همزمان پرسشنامه مطالعات سرمایه اجتماعی و ارزش زندگی نیز تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلسات آموزشی مربوطه، ملزومات طرح در اختیار تیم‌ها گذاشته شد یادآور شد: ورآور در هر خوشه شهری و روستایی، ۹ فرد واجد شرایط مورد پرسشگری قرار گرفتند که دارا بودن کد ملی و تابعیت ایرانی، داشتن سن ۱۸ سال یا بالاتر و عدم بارداری از جمله شرایط مذکور بود.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مصاحبه مذکور حدود ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامید و پس از تکمیل گام‌های ۱ و ۲، افراد بالای ۲۵ سال برای انجام آزمایشات گام سوم در ساعت و روزی خاص، به آزمایشگاه همکار در پروژه STEPs در آن شهرستان معرفی می‌شدند.

وی افزود: به ازای هر سه خوشه، برای یک فرد بالای ۲۵ سال درخواست انجام آزمایش ادرار ۲۴ ساعته می‌شد.

آقای بهادری به تکمیل ۱۳۳۲ پرسشنامه پیمایش، ۱۴۸ پرسشنامه سرمایه اجتماعی، ۱۴۸ پرسشنامه ارزش زندگی و ارسال ۶۲۸ نمونه آزمایشگاهی در این عملیات گسترده اشاره کرد که فایل‌های تکمیل شده تحت ۷۳ نظارت حضوری و ۱۲۸ نظارت صوتی با کیفیت قائل قبول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۰ به پایان رسید.

وی اظهار امیدواری کرد، نتایج به دست آمده حاصل از این مطالعه بتواند در جلوگیری از صدمات این دو همه گیری جهانی کرونا و بیماری‌های غیر واگیر کارساز باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 + 15 =