کد خبر : 264462
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
-

علی (ع)، الگوی تمام‌عیار امروز

علی (ع)، الگوی تمام‌عیار امروز

نباید چنین پنداشت که حضرت علی(ع) هزار و ۴۰۲سال قبل به شهادت رسیده ‌است و امروز نمی‌توان از او درس گرفت. امام‌المتقین در دیروز و امروز مناسب‌ترین الگو برای جامعه است که می‌توان از سیره عملی او همه‌ چیز یافت؛ از حکومت عادلانه و علوی گرفته تا صداقت، صلابت و دلسوزی برای مردم.

به گزارش عصرقائم، در یادداشتی در روزنامه همشهری به قلم سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز آمده است: «درباره امشب که شب قدر است و به نام حضرت علی(ع)، مولای متقیان مزین شده، باید به ۳ نکته مهم، توجه کافی داشت تا بتوان به درک مناسبی از ابعاد شخصیتی آن امام همام رسید و ویژگی‌های اخلاقی و عرفانی آن حضرت را بهتر شناخت. آنگاه می‌توان درباره سیره حکومتی امیرالمومنین(ع) تحلیل درست‌تری به‌ دست داد. نخستین نکته این است که امام‌المتقین، علی(ع) در عقل، علم، عرفان، عبادت، احسان و اخلاق از برترین بندگان خداست و بزرگ‌ترین سرور عالم بعد از رسول‌ مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) به‌ حساب می‌آید و بعد از پیامبر اکرم(ص) کسی در ادب و اخلاق و انصاف به‌ پای علی(ع) نمی‌رسد. بر همین اساس باید از نیکی و عظمت آن حضرت بسیار یاد کنیم تا جامعه بیش از پیش از معارف بلند نخستین امام شیعیان بهره‌مند شود؛ چراکه عملی‌کردن سیره حضرت علی(ع) در جامعه ثمرات بسیاری در همه ابعاد به‌ همراه خواهد داشت.

نکته دوم این است که در بررسی ابعاد وجودی امام‌المتقین باید به این موضوع توجه کرد که ما گاهی «یا علی» می‌گوییم و در زندگی از روح بلند آن حضرت مدد می‌جوییم. برخی اوقات نیز سجایای اخلاقی حضرت علی(ع) را در قامت یک پدر تمام‌عیار در نظر می‌گیریم که «بابا علی» است و می‌تواند الگوی اصلی مردان باشد تا جامعه در مسیر سعادت رهنمون شود. اما در این میان نکته مهم‌تر در گزاره «با علی» نهفته است؛ این موضوع به ما یادآوری می‌کند که باید سیره عملی آن امام همام را همواره در زندگی خود مد نظر داشته باشیم. یعنی باید در اخلاق با علی(ع) همراه شویم و بسیار از او بیاموزیم تا بتوانیم انتظار جامعه‌ای علوی را داشته باشیم. با علی(ع) بودن یعنی این که من زندگی‌ام را به‌ قدری ساده در نظر می‌گیرم که کسی نسبت به آن حسد نورزد. همه به یاد داشته باشیم که علی(ع) اهل تشریفات و تجملات نبود.

در نکته سوم باید به این موضوع مهم اشاره کرد که با وجود همه انواع دشمنی‌هایی که نسبت به حضرت علی(ع) روا داشتند تا جایی که در شب نوزدهم ‌ماه رمضان سال ۴۰هجری قمری، فرق مبارک آن ‌حضرت را شکافتند اما امیرالمومنین(ع) هیچ‌گاه جز دلسوزی و خیرخواهی برای امتش چیزی نخواست و در کارنامه آن‌ حضرت به‌ غیر از پاک‌سرشتی سراغ نداریم. بنابراین نباید چنین پنداشت که حضرت علی(ع) هزار و ۴۰۲سال قبل به شهادت رسیده ‌است و امروز نمی‌توان از او درس گرفت. امام‌المتقین در دیروز و امروز مناسب‌ترین الگو برای جامعه است که می‌توان از سیره عملی او همه‌ چیز یافت؛ از حکومت عادلانه و علوی گرفته تا صداقت، صلابت و دلسوزی برای مردم.

در این میان باید از سیره حکومتی و رفتاری امیرالمومنین(ع) برای اداره امور کشور درس‌های ویژه‌ای بگیریم و به یاد داشته باشیم که چونان او، به مردم احترام و به خواست آنان توجه کنیم. در روایات مکرر نقل شده ‌است که آن حضرت همواره غمخوار و یاریگر مردم بود و هر چه در توان داشت برای رفع مشکلات آنان انجام می‌داد. سیره عملی آن حضرت درس‌های گرانقدری برای زندگی امروز ما در همه ابعاد دارد؛ در جامعه و حکومت از آنها الگو بگیریم و به‌ کار ببندیم.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج − سه =