کد خبر : 264431
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
-

تحول آفرینی شرکت نویان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی

تحول آفرینی شرکت نویان در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی

مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی کشور در بازدید از شرکت نویان نگین پارسیان، تحول آفرینی این شرکت در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی را مورد تقدیر قرار داد.

به گزارش عصرقائم، بنابر اعلام شرکت نویان پارسیان، دکتر سعید رضا شاهمرادی مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو کشور روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، در حاشیه بازدید از خط تولید کیت های جدید تشخیص آزمایشگاهی و نسل نوین دستگاه‌های ایمونو آنالایزر تمام اتوماتیک  شرکت نویان نگین پارسیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد:باعث افتخار است که  شرکت نویان نگین پارسیان با  تولید کیت های هورمونی کشور را در این زمینه به خودکفایی رسانده است .

سلامت مردم را نمی توان معطل واردات گذاشت

دکتر شاهمرادی با تاکید بر ضرورت داخلی‌سازی و بومی‌سازی کیت های جدید آزمایشگاهی، افزود: سلامت مردم را نمی توان معطل واردات گذاشت و تجربه به ما نشان داده است اگر در حوزه های مختلف سلامت و برای مثال در بخش تجهیزات و ملزومات آزمایشگاهی متکی به واردات باشیم ممکن است در برخی مقاطع واردات به دلیل تحریم یا دلایل دیگر به مانع برخورد کند و سلامت هم‌وطنان با مخاطره مواجه شود.

وی اظهار کرد: علاوه بر این، در این بازدید با ظرفیت های خوبی در شرکت نویان آشنا شدیم که نشان می دهد این شرکت پیش بینی هایی در مورد توسعه تکنولوژی این کیت ها در کشور داشته و انتقال فناوری نوین تولید کیت های آزمایشگاهی با دستگاه های پیشرفته را با سرمایه گذاری قابل توجه در دستور کار قرار داده است.

دکترشاهمرادی یادآور شد: این فناوری و محصولات به دست آمده از آن علاوه بر بی نیاز کردن ایران از واردات کیت های نسل جدید، چشم انداز صادراتی را نیز در برابر کشور ما می گشاید و از این نظر نیز باید از مدیران و پرسنل این شرکت تقدیر کرد.

تسهیل فرآیندهای صدور مجوز و رفع سخت گیری های غیر ضروری

مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی در پاسخ به این پرسش که در این بازدید چه موانع و چالش های در تولید کیت های جدید تشخیصی آزمایشگاهی از سوی مدیران شرکت نویان مطرح شد و شما چه اقدامی برای رفع این موانع انجام خواهید داد، بیان کرد: مشکل عمده ای که تمام تولیدکنندگان و تامین کنندگان تجهیزات آزمایشگاهی با آن مواجه اند و در این بازدید هم مطرح شد بحث مجوزها است که در سازمان ها و ادارات دولتی دچار بروکراسی اداری می شود و برای تولیدکنندگان مشکل ساز است. ما در سال حمایت از تولید داخلی و مانع زدایی از تولید، یکی از وظایف اصلی خود را بر موضوع تسهیل فرآیندهای صدور مجوزها متمرکز کرده ایم.

وی با تاکید بر این که هر مانعی که موجب شود محصول تولید داخل در حوزه صنعت آزمایشگاهی دیرتر به بازار عرضه شود باید آن را برطرف کنیم، افزود: اغلب تولیدکنندگان از کندی فرآیند بررسی کیفی و صدور مجوز گله مند هستند که ما قرارگاهی برای رفع این مانع تشکیل دادیم.

شاهمرادی با بیان این که در بحث صدور مجوز بعضا همکاران ما سخت گیری های غیرضروری داشتند که فرآیند صدور مجوز را طولانی می کرد، افزود: در این قرارگاه دانشگاه های مختلف، انجمن ها و تولیدکنندگان  حضور دارند و کارگروه هایی نیز ذیل این قرارگاه تشکیل داده ایم که موانع را با کمک دانشگاه ها و تشکل های تولیدی و تولیدکنندگان شاخص کشور مورد بررسی قرار می دهیم و انشاء الله در رفع موانع تلاش خواهیم کرد.

اقدامات بخش حاکمیتی در صیانت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات آزمایشگاهی

مدیرکل اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان و غذا و دارو در پاسخ به پرسش مبنی بر این که دولت و بخش حاکمیتی در صنعت تجهیزات آزمایشگاهی برای صیانت از سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی در حوزه کیت های نوین تشخیصی چه اقداماتی خواهد کرد، اظهارکرد: در حوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی کالاهایی که تولید داخلی دارد اگر این تولید نیاز کشور را برطرف کند و در این زمینه به خودکفایی برسیم به صورت جدی مورد حمایت دولت قرار می گیرد؛ به این شکل که این کالاها وارد لیست T1 می شود و وقتی کالای تولید داخل وارد این لیست شود به هیچ عنوان مجوز برای واردات کالای مشابه خارجی صادر نمی شود. ضمنا کالاهایی که در حوزه صنعت آزمایشگاهی و به طور کلی تجهیزات پزشکی در داخل تولید می شود، مراکز درمانی و بیمارستانی کشور که بسیاری از آنها دولتی به شمار می آیند به هیچ عنوان حق خرید و استفاده از تجهیزات مشابه خارجی را ندارند و نظارت در این بخش هم جدی است. بر این اساس می توان گفت دولت با این ابزارها از سرمایه گذاری بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی صنعت آزمایشگاهی حمایت و صیانت می‌کند.

ارتقاء اقتصاد مقاومتی با انتقال فن آوری توسط تولیدکنندگان ممکن می شود

مهندس محمد صالحی مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان نیز در حاشیه این بازدید با استقبال از تشکیل قرارگاه و کارگروه های رفع موانع تولید در حوزه صنعت آزمایشگاهی بیان کرد: نقش اصلی این قرارگاه باید تثبیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت تولید تجهیزات آزمایشگاهی در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی  باشد چرا که   تحریم های متعدد و ناجوانمردانه به ما ثابت کرد که برای رهایی از وابستگی تولیدکنندگان دانش بنیان بهترین راهکار هستند زیرا علاوه بر اشتغالزایی و تامین بازار کشور زمینه صادرات  و ارزآو ز را نیز فراهم می نمایند.

صالحی افزود  اگر سرمایه گذار، حمایت لازم را دریافت نکند و ورشکسته شود  دولت باید برای تامین محصولی که در کشور تولید می شد با صرف ارز از ذخایر ملی کشور آن را از کشورهای دیگر دریافت نماید که  این علاوه بر عقب ماندگی  در حوزه سلامت کشور، هزینه های سنگین مالی و جانی برای کشوردر بر دارد و این برخلاف منویات رهبری در اصول اقتصاد مقاومتی می باشد.

وی تصریح کرد:  این قرارگاه و کارگروه های ذیل آن در صورتی موفق خواهند بود که تمام فعالان مطرح حوزه صنعت آزمایشگاهی کشور را دعوت و گلوگاه ها و موانع تولید را از زاویه دید آنها مورد بررسی قرار دهند.

مهندس صالحی افزود: در مرحله بعد این موانع باید در این کارگروه ها تجزیه و تحلیل شده و خروجی این تحلیل ها به صورت راهکارهای عملی و قانونی رفع مانع، به ادارات و سازمان های مربوطه در دولت و دیگر ارگان ها تکلیف شود.

فناوری قدیمی ؛ نقطه ضعف بزرگ تولیدکنندگان داخلی صنایع آزمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان در ادامه با اشاره به ظرفیت های صادراتی مناسب در منطقه در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی ، بیان کرد: استفاده از این ظرفیت ها برای ارزآوری به کشور نیازمند دستیابی به تکنولوژی نوین صنعت آزمایشگاهی است.

وی با تاکید بر این نکته که بازار تجهیزات آزمایشگاهی به صورت لحظه ای در حال تحول است و فناوری قدیمی در این بازار جایی ندارد، افزود: تولیدکنندگان کشور ما در نمایشگاه های خارجی تجهیزات آزمایشگاهی با نقطه ضعف بزرگی در این زمینه مواجه اند به این معنی که آنها فناوری نوین مورد تقاضا در بازار منطقه ای و بین المللی را در اختیار ندارند.

صالحی بیان کرد: برای مثال در بخش تست های تشخیصی آزمایشگاهی، تولیدکنندگان ما هنوز در نمایشگاه ها به مشتریان، فناوری قدیمی و روش دستی را ارائه می کنند در حالی که این فناوری بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال است که در کشورهای پیشرفته، جای خود را به روش های اتومات و فول اتومات بر پایه پلتفرم های مختلف همچون کمیلومینسانس داده است.

مدیرعامل شرکت نویان نگین پارسیان افزود: طبعا خروجی این نمایشگاه ها برای تولیدکنندگان کشور ما در حوزه صادارت بسیار کم است چرا که در نمایشگاه های آزمایشگاهی مثل نمایشگاه مد لب امارات یا نمایشگاه هایی که در اروپا برگزار می شود، مصرف کننده به آن دسته از تامین کنندگان گرایش دارد که کیت های تشخیصی یا تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری نوین را در اختیار آنها قرار دهند.

شرکت نویان ورود به بازارهای صادراتی را هدف گذاری کرده است

وی با بیان این که شرکت نویان با انتقال فناوری نوین تجهیزات آزمایشگاهی زمینه ساز لازم برای ورود ایران به بازار صادراتی منطقه را فراهم کرده است، تصریح کرد: نگاه ما در صنعت آزمایشگاهی صرفا به بازار داخلی نیست و هدف گذاری صادراتی داریم.

صالحی با تاکید بر این که بدون حمایت دولت امکان توسعه این فناوری در کشور وجود ندارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم تلاشی که در شرکت نویان در راستای خودکفایی داخلی توام با آینده‌ نگری صادراتی انجام داده ایم، با حمایت بخش دولتی و حاکمیتی، به بهترین نحو ممکن به ثمر بنشیند و میوه و محصول این تلاش نصیب نظام سلامت کشور و مردم شریف ایران اسلامی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =