کد خبر : 264207
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
-

معترضان میانماری به دنبال “تکان دادن جهان با صدای اتحاد”

معترضان میانماری به دنبال “تکان دادن جهان با صدای اتحاد”

بر اساس گزارشها امروز (یکشنبه) نیروهای امنیتی میانمار به روی شرکت کنندگان در یکی از بزرگترین تظاهرات برگزار شده علیه حاکمیت نظامی این کشور آتش گشوده و دست کم پنج تن را کشتند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دور از اعتراضات در پی بروز نشانه هایی از تحلیل رفتن جمعیت معترضان و همینطور خویشتنداری در ظاهر بیشتر نیروهای امنیتی میانمار و با هماهنگی گروه های معترض میانماری سراسر جهان تحت آنچه که سازماندهندگان “انقلاب بهاری جهانی میانمار” خواندند برگزار شد.

این سازماندهندگان در بیانیه ای گفتند: جهان را با صدای اتحاد مردم میانمار بلرزانید.

جریانهای تظاهرکنندگان که برخی تحت رهبری راهبان بودایی قرار داشتند، راهشان در شهرهای بزرگ و کوچک میانمار از جمله شهر تجاری یانگون، دومین شهر بزرگ این کشور باز کردند.

بر اساس گزارش رسانه های میانماری دو تن در شهر وتلت، واقع در مرکز میانمار با شلیک گلوله کشته شدند در حالی که دو تن دیگر نیز در شهرهایی متفاوت در ایالت شان واقع در شمال شرق میانمار کشته شدند.

همچنین گروه موسوم به کاچین نیوز گروپ هم اعلام کرد، یک نفر در شهر هپاکانت واقع در شمال میانمار کشته شد.

رویترز نوشت که قادر به بررسی صحت این گزارشها نبوده و سخنگوی خونتای نظامی حاکم بر میانمار هم به تماسها با او به جهت اظهار نظر پاسخ نداد.

سایت خبری ایراودی نیز عکسی منتشر کرده و نوشت که متعلق به یک افسر امنیتی ملبس به یونیفرم نظامی در حال نشانه گیری سلاحش در شهر ماندالای است. گزارشی درباره تلفات در این شهر منتشر نشده است.

اعتراضات تنها یکی از مشکلات ایجاد شده در اثر کودتای اول فوریه ژنرالهای ارتش میانمار برای سرنگون کردن دولت منتخب تحت رهبری آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل، است.

در عین حال بر اساس برآوردهای سازمان ملل، درگیری ها با شبه نظامیان اقلیت قومی در مناطق مرزی دورافتاده در شمال و شرق میانمار به میزان چشمگیری در سه ماه گذشته تشدید و موجب آوارگی ده ها هزار غیرنظامی شده است.

در برخی مناطق هم شهروندان با سلاح های ابتدایی با نیروهای امنیتی درگیری پیدا کرده اند و یک سری تاسیسات دولتی و نظامی در مناطق مرکزی میانمار که تا چندین نسل ایمن بودند هدف حملات راکتی و همینطور موجی از انفجارهای کوچک توضیح داده نشده قرار گرفته اند.

شبکه خبری دولتی میانمار در برنامه خبری اصلی شبانگاه شنبه خود به ارائه گزارش در خصوص دست کم ۱۱ انفجار در عرض ۳۶ ساعت قبل از آن که عمدتا مربوط به شهر یانگون بوده اند پرداخته و گفت که این انفجارها خساراتی در پی داشته اند اما تلفات نداشتند.

هیچ طرفی نیز تا کنون مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.

این شبکه در گزارش خود گفت: یک سری آشوبگر که ثبات کشور را نمی خواهند اقدام به پرتاب و یا کارگذاری بمبهای دست ساز علیه ساختمانهای دولتی و در جاده های عمومی پرداختند.

بر اساس گزارش رسانه Khit Thit انفجاری در مجاورت یک مقر پلیس در شهر یانگون طی اوایل امروز یکشنبه رخ داده است. این رسانه عنوان کرد که چند خودرو در اثر این انفجار آتش گرفته اند اما اطلاعاتی درباره تلفات آن نداد.

بعدا همین رسانه به گزارش یک انفجار دیگر در همین شهر پرداخت. یک پایگاه خبری مربوط به ایالت شان میانمار هم به گزارش وقوع یک انفجار در بیرون خانه یک تاجر برجسته در این کشور پرداخت.

گروه موسوم به انجمن کمک به زندانیان سیاسی میانمار بیان داشت، نیروهای امنیتی این کشور از زمان وقوع کودتای اول فوریه تا کنون دست کم ۷۵۹ معترض را کشته اند.

ارتش میانمار در اواسط ماه آوریل به کشتن ۲۴۸ معترض اذعان و عنوان کرد که آنها در پی راه انداختن خشونت کشته شدند.

به گفته ارتش میانمار، چند عضو نیروهای امنیتی این کشور نیز در جریان اعتراضات کشته شدند.

آژانسهای امدادرسان هشدار دادند، اعتراضات و همینطور یک کمپین اعتصاب و نافرمانی مدنی موازی با آن باعث فلج شدن اقتصاد میانمار و مطرح شدن دورنمای وقوع گرسنگی و فقر این کشور شده اند.

برنامه توسعه سازمان ملل چند روز پیش هشدار داد که تاثیر همه گیری بیماری و بحران سیاسی میتواند منجر به کشیده شدن بالغ بر ۲۵ میلیون نفر به فقر تا سال ۲۰۲۲ شود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 + 1 =