کد خبر : 264196
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
-

جهان در بحبوحه بحران کووید-۱۹

جهان در بحبوحه بحران کووید-۱۹

یک سال قبل که همه گیری کووید-۱۹ هنوز در مراحل ابتدایی بود، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت (WHO) تاکید کرد که رویکرد جهانی، تنها راه خروج از بحران است.

به گزارش عصرقائم، “تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان جهانی بهداشت طی یک سخنرانی رسانه ای در آوریل ۲۰۲۰ گفت: راه پیش رو همبستگی است؛ همبستگی در سطح ملی و همبستگی در سطح جهانی.

گذشت سریع زمان طی این یک سال و مشاهده صحنه های ویرانگر در هند که بیمارستان ها گرفتار موج دوم همه گیری شده اند و هزاران نفر به دلیل کمبود اکسیژن در حال مرگ هستند، نشان می دهد که این هشدارها مورد توجه قرار نگرفته اند.

هند تنها کانون جهانی شیوع کروناویروس نیست. ترکیه روز پنجشنبه وارد اولین قرنطینه سراسری شد، اقدامی ناخواسته که به دلیل افزایش موارد ابتلا در این کشور در نظر گرفته شده است.

وضعیت شیوع کروناویروس در بسیاری از مناطق آمریکای جنوبی نیز تاسف آور است. تاکنون بیش از ۱۴.۷ میلیون نفر در برزیل به کروناویروس آلوده شده و بیش از ۴۰۰ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

برخی از کشورها با پیدایش کانونهای شیوع کروناویروس، کمک هایی ارائه کرده اند که از آن جمله میتوان به ارسال دستگاههای اکسیژن ساز، دستگاههای تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات پزشکی به هند طی روزهای اخیر اشاره کرد. اما واکنش هماهنگ جهانی که یک سال قبل توسط دبیر کل سازمان جهانی بهداشت مطرح شد و از آن زمان بارها توسط سازمان جهانی بهداشت و سایر نهادهای بهداشتی جهانی تاکید شده، محقق نشده است.

و در حالیکه برخی از کشورهای غربی برای بازگشت به زندگی عادی تر طی هفته های آینده آماده میشوند، تصویر جهانی از وضعیت کروناویروس همچنان وخیم است. سازمان جهانی بهداشت دوشنبه گذشته اعلام کرد: تعداد موارد ابتلا به کووید-۱۹ در جهان برای نهمین هفته متوالی افزایش یافته و تعداد مرگ و میرها برای ششمین هفته متوالی افزایش یافته است.

کوواکس که سازوکار جهانی برای توزیع واکسن با قیمت پایین یا رایگان برای کشورهای کم درآمد است، همچنان بهترین فرصت برای تهیه واکسن است که ممکن است همه گیری را مهار کند. اما تحقق این برنامه به شدت به ظرفیت هند و موسسه سرم هند (SII) برای تولید واکسن آسترازنکا که سنگ بنای سازوکار کوواکس است، بستگی دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری سی ان ان، در حالیکه هند وعده داده بود که ۲۰۰ میلیون دوز واکسن از طریق برنامه کوواکس برای توزیع در ۹۲ کشور با درآمد کم و متوسط ارائه دهد، تشدید وضعیت شیوع کرونا در این کشور موجب شد که دهلی نو تمرکز خود را از تحقق اهداف این برنامه به شهروندان خود تغییر دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 − دو =