کد خبر : 264111
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
-

روایت ۷۷ سال تدریس آقامعلم: هنوز از معلمی خسته نشدم

روایت ۷۷ سال تدریس آقامعلم: هنوز از معلمی خسته نشدم

روایت این مرد، روایت یک عشق است؛ روایت مردی که پس از ۷۷ سال تدریس هنوز هم پای تخته سیاه، دل‌های فرزندان این مرز و بوم را به نور معرفت و دانش روشن می‌کند. خودش می‌گوید: سال ۱۳۲۳ مشغول کار معلمی شدم و هنوز هم از کار معلمی خسته نشدم.

به گزارش عصرقائم، در سن ۹۷ سالگی هنوز شوق معلمی دارد؛ آنقدر با اشتیاق صحبت می‌کند که غرق کلمه به کلمه جملاتش می‌شوی؛ در نگاهش، درخشندگی خاصی است و هر بار که از عشق معلمی‌اش می‌گوید، صدایش می‌لرزد و انگار همان جوان ۱۹ ساله‌ای است که در سال ۱۳۲۳ وارد کلاس درس شد.

روایت این مرد، روایت یک عشق است؛ روایت مردی که پس از ۷۷ سال تدریس هنوز هم پای تخته سیاه، دل‌های فرزندان این مرز و بوم را به نور معرفت و دانش روشن می‌کند. او کسی نیست جز حسین وحیدی، معلم ریاضیات.

خودش می‌گوید: سال ۱۳۲۳ مشغول کار معلمی شدم و مهر امسال ۷۷ سال است که افتخار معلمی دارم و هنوز هم از کار معلمی خسته نشدم؛ هنوز هم تدریس حضوری دارم و خصوصی؛ اگر هر روز هم نباشد باید هفته‌ای یکبار تدریس داشته باشم چرا که از تدریس نمی‌توانم جدا شوم.

وی ادامه می‌دهد: خوشحالم دانش‌آموزانی که در خدمتشان بودم از مسؤولان شدند؛ پزشک، مهندس، رئیس دانشگاه شدند حتی به مقام ریاست جمهوری رسیدند و این افتخار نصیب من هست اما نمی‌خواهم از اسمشان سوء استفاده کنم.

*امیدوارم تا آنجا که نفس دارم در کار معلمی باشم

روایت آقای وحیدی و چند معلم دیگر، در مراسم بزرگداشت مقام معلم در دفتر ریاست جمهوری مطرح شد؛ این آقا معلم با تجربه و نمونه اظهار می‌کند: معلم بودن تنها کافی نیست بلکه شرط معلمی، مربی بودن است و خودم هم تنها معلم کلاس نبوده‌ام بلکه مربی بوده‌ام.

وی با بیان اینکه امیدوارم تا آنجا که نفس دارم در کار معلمی باشم، می‌افزاید: عشق و کار من، معلمی است و از شما می‌خواهم تا زمانی که هستید بیشتر به فکر معلمان باشید و معلمان را تشویق کنید. «شادم که جوانان پژوهنده علم، تحویل به اجتماع ایران دادم»

* روزهای معلمی در فضای مجازی

زینب یوسفی فر معلم موفق کلاس اول ابتدایی، نفر برگزیده طرح جلوه‌های معلمی در زیست بوم جدید، نفر اول تولید محتوا و معلم اثربخش در تولید محتوای الکترونیکی در سامانه شاد، معلم بعدی است که سخن می‌گوید.

او که از اصفهان در این جلسه حضور پیدا کرده است، بیان می‌کند: وقتی در بهمن ۹۸ پا به کلاس می‌گذاشتیم، ما بودیم، خدای ما، دانش آموزان عزیزمان و وجدان بیدار معلمی‌مان؛ اما ناگاه کرونا، کلاس‌ها را به تعطیلی کشاند و ما باید در فضای جدید کار می‌کرد؛ فرصت کم و خستگی معنایی نداشت.

خانم یوسفی‌فر اضافه می‌کند: معلم نمایندگی نظام آموزشی در خانواده‌ها را با حریم‌های تغییر کرده به عهده داشت. رسالتش بیش از آموزش محتوای کتب بود و مهمان خانه ها می‌شد بدون آنکه مجالی برای اشتباه کردن داشته باشد و قضاوت می شد بدون آنکه فرصت برای دفاع از خود داشته باشد و باید تاب آوری خود را به حد اعلی می رساند چون او سفیر مهربانی و دوستی در خانواده ها بود.

وی ادامه می‌دهد: معلم نشان داد که نه تنها در نقش یک مربی بلکه باید در نقش یک روانشناس، یک ولی، یک خانه، یک حامی، یک متخصص فناوری اطلاعات در خانه ها و فضای مجازی ظاهر شود تا بتواند رسالتش را به نحو احسن انجام دهد.

این خانم معلم درخواست که تجهیزات در اختیار معلمان قرار گیرد که بتوانند در فضای مجازی کار کنند.

* هر چه در این ۱۴ سال کار کردم زنگ تفریحی در برابر ۱۴ ماه آموزش مجازی بود

آموزش مجازی، سختی‌های بسیاری برای معلمان داشته است و در سخنانشان به آن اشاره دارند؛ به سختی‌هایی که از آمدن کرونا به کشور به جان خریدند تا کلاس‌های درسشان حتی یک روز تعطیل نشود.

امین اسماعیلی برگزیده مسابقات مهارت‌های معلمی دانشگاه فرهنگیان و مدرس موفق مدارس سمپاد است البته او به صورت داوطلبانه و اختیاری بخش از ساعات کار موظف خودش را در یک مدرسه روستایی تدریس می‌کند.

او می‌گوید: هر کسی از من می پرسید با  کلاس‌های مجازی چه می‌کنی، می‌گفتم هرچه در این ۱۴ سال سابقه تلاش کردم، زنگ تفریحی در برابر این ۱۴ ماه آموزش مجازی بود.

اسماعیلی به مشکلات معلمان در ادامه تحصیل اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: سال ۸۷ بود که خبر آمد قانون بورسیه تحصیلی معلمان را برداشتند. گفتند اگر می‌خواهید درس بخوانید، مشکلی نیست اما باید تدریس خود را کامل انجام دهید؛ ما هم قبول کردیم. بعد از آن قانون آمد که معلمان نباید ادامه تحصیل دهند و فقط یکبار مدرکشان اعمال می‌شود و همان مدرک اول کافیست.

وی اضافه می‌کند: روزی یکی از همکارانم از من پرسید اگر تو وزیر بودی، چه می‌کردی؟ گفتم لقب معلم تمام وقت را به معلمی می‌دادم که با تمام سختی‌های پیش رو، درس می خواند و حمایتش می‌کردم.

این آقا معلم درخواست می‌کند که راه ادامه تحصیل برای معلمان هموارتر شود و رشته محل‌های جدید در دانشگاه های معتبر سراسر کشور مخصوص معلمان ایجاد شود؛ همچنین سهمیه برای دبیران رسمی و پیمانی در رشته‌هایی که ارتباط مستقیم با مهارت های معلمی دارند، اختصاص یابد.

* هر خانه تبدیل به مدرسه شد

مدرسه تلویزیونی هم یکی از امکاناتی بود که با ورود کرونا به کشور برای تداوم آموزش، پیش بینی شد. رضا زینل لنگرودی سرگروه درس زبان انگلیسی، مدرس برگزیده مدرسه تلویزیونی و شاد و معلم موفق در تولید و انتشار محتوای آموزشی است.

با آقای لنگرودی از شهر قم ارتباط گرفته شد؛ او می‌گوید: از اسفند ۹۸ که ماجرای کرونا پیش آمد همکارانم هیچکدام منتظر نماندند که دستور و بخشنامه‌ای صادر شود و از همان ابتدا سعی کردند با هر وسیله ارتباطی و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی که در اختیار داشتند، آموزش را شروع کنند و به محض اینکه کار آموزش شروع شد، متوجه شدیم که بسیاری از فاکتورهای آموزش حضوری را در آموزش مجازی نداریم.

وی ادامه می‌دهد: باید محتواهای آموزشی تولید می‌کردیم اما قبل از اینکه محتوای آموزشی تهیه شود، لازم بود که دانش خود را در این زمینه به‌روز کنیم و در این راستا هرکس هر توانی که داشت به میدان آورد و هرکس هرچه بلد بود به دیگران یاد داد و وبینارهای مختلفی برگزار شد.

این آقامعلم می‌افزاید: وزارت آموزش و پرورش از طریق مدرسه تلویزیونی ایران هم یک جهاد آموزشی را  ایجاد کردند و در این زمینه در یک شب، ره صد ساله پیمودیم البته ظاهر قضیه این بود که مدارس تعطیل است اما در واقع قضیه، هر خانه تبدیل به مدرسه شد.

وی با بیان اینکه ساعت کاری معلمان در فضای مجازی از یک نیم روز به یک روز کامل گسترش یافت و این موضوع کمتر دیده شد، اظهار می‌کند: درخواست دارم سیستمی برای تشویق معلمان مهیا شود و این پویایی در سراسر کشور گسترش پیدا کند.

* نقش مهم خانواده‌های فرهنگیان

اما لیلا توکلی معلم و مدرس برگزیده آموزش قرآن و تولید محتوای الکترونیکی، مدرس موفق مدرسه تلویزیونی و طراح دست سازه‌ها و بازی‌های آموزشی از خانه و در کنار همسر، سخنرانی کرد. او در صحبت هایش به سختی کار اشاره کرد و اینکه معلمان مجبور هستند از تمام امکانات خانه برای آموزش بهره ببرند و به رغم آنکه در خانه هستند اما نمی‌توانند به نیازهای اعضای خانواده پاسخ دهند چرا که زمان زیادی برای کارشان می گذارند.

خانم معلم می‌گوید: وقتی از بهمن سال ۹۸ با تعطیلی نابهنگام مدارس روبرو شدیم، تمام معادلات آموزش، یادگیری و ارتباط بین دانش آموز و معلم از بین رفت اما خوشبختانه من و همکارانم بدون از دست دادن حتی یک روز با سرعت و مدیریت عالی و با عشق، در حالی‌که هنوز هیچ بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده بود، به طور خودجوش، تدریس و آموزش دادن در فضای مجازی را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه نگذاشتیم در یادگیری دانش آموزان خللی وارد شود، اضافه می‌کند: خانه تک تک  معلمان تبدیل به کلاس درس شد و حتی خانه‌ها تبدیل به استودیو های فیلمبرداری شد و این در حالی بود که امکانات بسیاری از ما کم بود و در این مسیر شبانه روزی قدم برداشتیم و البته شاهد رشد توانمندی ها و خلاقیت ها در خودمان بودیم.

خانم توکلی به همکاری خوب اعضای خانواده اشاره کرد و از خانواده خودش و خانواده تمام خانواده‌های فرهنگیان تشکر کرد و از رئیس جمهور خواست شرایط حضور معلمان و دانش آموزان را طوری فراهم کند تا سال تحصیلی آینده، مدارس باز شود.

* دغدغه معلمان عشایر

آخرین معلمی که از دغدغه‌هایش می‌گوید، سید محمود قربانی مدیر آموزشگاه شهید طاهری روستای دورک است؛ او از تلاش معلمان عشایر در رساندن درسنامه، محتوای آموزشی و به دانش‌آموزان و تهیه وسیله ضدعفونی برای آنها قدردانی کرد.

آقا معلم می‌گوید: هنوز مدارس عشایری به ویژه کوچ‌رو از مشکلات زیادی رنج می برند؛ مهمترین مشکل در بحث نیروی انسانی، مدارس شبانه روزی و فناوری‌های نوین آموزشی است.

وی ادامه می‌دهد: خواهش من این است که به دوره ابتدایی، مدرسه ابتدایی، معلم ابتدایی و به ویژه معلم کلاس اول ابتدایی توجه شود.

به گزارش فارس، مراسم گرامیداشت هفته معلم با تعداد اندکی معلم به دلیل شرایط کرونایی برگزار شد ولی معلمان از طریق شبکه «شاد» تماشاگر این برنامه بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =