کد خبر : 264286
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
-

بخشی ازمعادن دردست افراد نااهل است

بخشی ازمعادن دردست افراد نااهل است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: حدود پنج هزار معدن غیرفعال در کشور وجود دارد که با وجود اینکه پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده است ولی فعالیت معدنی در آنها انجام نمی‌شود چون بخشی از مجوزها در دست افرادی است که یا اهلیت و توانایی ندارند و یا به هر دلیلی مشکلات دیگری دارند.

به گزارش عصرقائم، تقی نبئی در آیین افتتاح ساختمان جدید سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان در جمع خبرنگاران، افزود: مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعدادی از این معادن به دلیل در انحصار افراد بودن غیرفعال است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: مجوزهای افرادی که کار نکنند به پیشنهاد وزارت صمت و تصویب شورای معادن استان یا شورای عالی معادن سلب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پس از این مرحله، بلافاصله از طریق مزایده به متقاضیان و افرادی که اهلیت آنها قبلا بررسی شده و صلاحیت فنی و مالی دارند واگذار می‌شود، افزود: اینگونه نیست که مثل گذشته مهلت‌های چندساله داده شود و پروانه معادن به هر دلیلی سال‌های زیادی بدون فعالیت، اعتبار داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: حدود ۲۰ درصد از معادن غیر فعال در مدت زمان یک سال‌(‌که البته این مدت تا یکی ۲ ماه دیگر تمام می شود) احیاشد و مشکلات تعدادی دیگر از آنها که نسبتا پیچیده است، به زمان بیشتری برای حل ‌و فصل نیاز  است.

وی افزود: توقع ما از مسئولان بخش حفاظت منابع طبیعی این است که به جای اینکه به استعلام درخواست‌ مجوزهای معدنی، جواب منفی بدهند، پروتکل تعیین کرده و از معدنکار طرح بازسازی بخواهند نه اینکه به طور کلی معدنکاری را تعطیل کنند.

این مسئول گفت: چالش تاسف‌بر‌انگیز این است که با توجه به حجم و گستره فعالیت‌های معدنی که داریم، ذخایر معدنی کشف شده ما رو به اتمام است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، با اشاره به اینکه، ذخایر معدنی ما در یک بازه زمانی ۱۵ تا ۲۵ ساله جوابگو است افزود: بنابراین اکتشاف را باید از همین امروز شروع کنیم و درخواست ماهم این است که مسئولان منابع طبیعی، توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.

وی از اصلاح قانون معادن خبر داد و گفت: در کمیته بازنگری معادن هم بحث منابع طبیعی را شفاف‌تر می‌کنیم، تا اعمال سلیقه‌ها در شهرستان‌ها و استان‌ها مانع فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی بخش معدن نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − هفت =