کد خبر : 263993
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
-

تدبیر در ستاد کرونا صِفر آمار ابتلا و مرگ‌ومیر علی برکت الله!

تدبیر در ستاد کرونا صِفر آمار ابتلا و مرگ‌ومیر علی برکت الله!

ازجمله دلایل وقوع موج چهارم کرونا در مازندران، حجم بالای سفرهای نوروزی به این استان بوده است و با وجود ثبت ۳۰ میلیون تردد در سطح استان در ایام تعطیلات نوروز این آمار حکایت از تصمیمات غیر کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.

به گزارش عصرقائم، بیش از یک ماه از سال ۱۴۰۰ می‌گذرد و حالا در سایه مصوبات غیرکارشناسانه ستاد ملی مقابله با کرونا، آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر روزانه این بیماری همچنان روند سعودی داشته و با وجود تعطیلی ۱۰ روزه و منع تردد در شهرستان‌های مازندران، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان بیش از پیش بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط شهروندان تاکید می‌کنند.

“کرونا ویروس” تاکنون جان تعداد زیادی از مردم جهان را گرفته است تا آنجا که تاثیرگذاری آن بر جامعه، دولت‌ها را به سمت حمایت از تولید دارو و واکسن‌های مرتبط با این بیماری سوق داده است. اما خوب است بدانیم هر واکسن تولید شده باید بتواند مجوز تولید و فروش تجاری خود را از سازمان بهداشت جهانی کسب کند که تحقق این امر مراحلی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

تولید و فروش تجاری واکسن‌ها چه مراحلی دارد؟
نخست، مرحله “تولید” است. سپس مرحله “پیش بالینی” و در پایان هم “بالینی”.
در مرحله “تولید” دانشمندان تلاش می‌کنند با استفاده از تجربیات و دانش روز، واکسنی تولید کنند که احتمال می‌دهند در پیشگیری از بیماری موثر واقع ‌شود. سپس در مرحله “پیش بالینی” واکسن تولید شده در کشت‌های سلولی، موش و میمون‌ مورد آزمایش قرار گرفته و اثرات و همچنین خطرات آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اگه مرحله پیش بالینی موفقیت آمیز باشد، حالا واکسن تولید شده باید در مرحله “بالینی” امتحانش را در فاز انسانی پس بدهد که این مرحله خود در ۳ فاز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

به دور از شایعات و با خیال راحت واکسن بزنیم
در فاز اول مرحله بالینی واکسن بر تعداد حدود ۱۰ نفر تست می‌شود و پس از بررسی های صورت گرفته به مرحله بعدی یعنی فاز دوم رسیده و این‌بار آزمایش به روی تعداد بیشتری از افراد در حدود ۱۰۰ نفر انجام می‌شود که شامل سنین مختلف ازجمله کودکان، جوانان و افراد مسن می‌شود. اما فاز پایانی تست بالینی، زمان‌بر و نیازمند بررسی‌ دقیق‌تر است. از همین رو واکسن به حدود هزار نفر تزریق می‌شود. حال اگر واکسنی تمام مراحل را با موفقیت سپری کند می‌تواند در این مرحله مجوز تولید و فروش تجاری را به‌دست آورد.

به گفته دانشمندان عموما واکسن‌ها برای پیشگیری هستند و هیچ تاثیری در درمان بیماری ها ندارند از این رو با توجه به گسترش و سرعت شیوع ویروس کرونا، در حال حاضر مهمترین کاری که افراد باید انجام دهند، پیشگیری از گسترش این ویروس است که با توجه وقوع موج چهارم این بیماری در بسیاری از کشورها، رعایت دقیق شیوه نامه های بهداشتی بیش از پیش مورد انتظار است.

از تزریق واکسن در مازندران چه خبر؟
پیش از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران طی گفتگویی با بیان اینکه در فاز اول به پرسنل بهداشت درمان و گروه‌های پرخطر استان ۲۳ هزار دوز واکسن تزریق می‌شود، گفت: پس از این فاز، گروه‌های پرخطر و سنین بالا واکسینه می‌شوند و بی‌شک هرگونه تزریق واکسن خارج از برنامه و مقررات تخلف است.

فراخوان برای ثبت نام عمومی در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کونژوکه

سیمین بابایی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به آغاز ثبت نام عمومی جهت مشارکت در فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کونژوکه ، اعلام کرد : شهروندان ساکن یکی از شهرهای ساری، قائمشهر ، جویبار و میاندرود که دارای سن۱۸ تا ۸۰ سال و از سلامت عمومی و یا بیماری های زمینه ای کنترل شده برخوردار باشند واجد شرایط شرکت در این کارآزمایی هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شهروندان این مناطق خواست تا جهت کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام به سامانه واکسن کرونا به آدرس https://www.pasteurcovac.ir مراجعه کرده ، یا با شماره تلفن ۳۴۴۰۷ دانشگاه علوم پزشکی مازندران تماس بگیرند و یا به پزشک خانواده مراجعه کنند.

تزریق فاز سوم واکسن کرونا انستیتو پاستور به ۶ هزار نفر در مازندران

نماینده وزارت بهداشت و عضو کمیته پایش انستیتو پاستور ایران دربازدید از محل اجرای فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو پاستور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: شهر‌های ساری وبابل در استان مازندران به همراه ۶ شهر اصفهان، زنجان، بندر عباس، کرمان، همدان و یزد درسطح کشور فاز سوم واکسن کرونا انستیتو پاستور را انجام می‌دهند.

ثنا عیب‌پوش درباره شرایط ثبت نام دریافت واکسن کرونا انستیتو پاستور خاطر نشان کرد: داشتن سن ۱۸ تا ۸۰ سال، داشتن سلامت عمومی و بیماری‌های زمینه‌ای کنترل شده و معرفی پزشک از شرایط شرکت دراین کارآزمایی است.

وی همچنین درباره نحوه ثبت نام دریافت واکسن کرونا انستیتو پاستور ایران هم افزود: مراجعه به پزشکان خانواده شهری وثبت نام از این طریق، تماس تلفنی با شماره ۳۴۴۰۷و همچنین مراجعه به سایت https://www.pasteurcovac.ir  از راه‌های ثبت نام دریافت این واکسن است.

عیب‌پوش تصریح کرد: بعد از تزریق مرحله اول واکسن کرونا در ۲۸روز بعد مرحله دوم تزریق می‌شود.

برای واکسن کرونا، منتظر پیامک وزارت بهداشت باشید

واکسیناسیون علیه کرونا در کشور در چهار فاز برنامه ریزی شده و برای هر فاز هم افراد دارای اولویت مشخص شده اند که تلقیح واکسن بر اساس این اولویت ها و با اطلاع رسانی پیامکی از سوی وزارت بهداشت اعلام می شود.

بنابراین برای دریافت و تزریق واکسن کرونا نیازی نیست به مراکز بهداشتی مراجعه کنید و در صف بایستید و طبق اعلام مسوولان فقط منتظر اعلام و پیامک وزارت بهداشت باشید.

مدافع سلامت بخش قلب بیمارستان شهید یحیی‌نژاد بابل نیز گفت: ماسک ساده از سخت نفس کشیدن روی تخت بیمارستان جلوگیری می‌کند

وی بیان کرد: با شروع موج چهارم بیماری کرونا متاسفانه بخش ما مجداً پر شده است.

این مدافع سلامت ادامه داد: عاجزانه از همه خواهش می کنم ماسک بزنید، فاصله را رعایت کنید، شست و شوی دست‌ها را انجام دهید، دورهمی‌ها را لغو کنید. رعایت نکات ساده اصلا کار سختی نیست.

وی گفت: اگر شما بیایید و بیماران را ببینید که چقدر سخت نفس می‌کشند متوجه خواهید شد که با زدن ماسک کار سختی نیست، با یک پیشگیری ساده شما می توانید از عواقب این بیماری‌ جلوگیری کنید.

وضعیت رنگ‌بندی کرونایی مازندران

در استان مازندران: ۴ شهرستان بهشهر، ساری، آمل و رامسر در وضعیت قرمز، ۱۵ شهرستان گلوگاه ، نکا، قائمشهر ، جویبار ، سوادکوه ، سوادکوه شمالی، بابل ، فریدونکنار ، بابلسر ، محمودآباد، نور ، نوشهر ، عباس آباد، کلاردشت و تنکابن در وضعیت نارنجی و شهرستان های سیمرغ و میاندرود زرد هستند.

شهرستان هایی که روند بستری کرونا در آن‌ها در روزهای اخیر افزایش نداشته‌ است از وضعیت قرمز خارج شدند. با این وجود اگر سطح مراقبت‌ها کاهش یابد و روند بستری افزایشی شود، احتمال قرمزشدن مجدد این شهرستان‌ها جدی است.

شهرستان ساری ، آمل و رامسر همچنان با افزایش بستری روبرو هستند که در نقشه با رنگ قرمز تیره‌تر مشخص شده‌اند.

به گزارش بلاغ، ازجمله دلایل وقوع موج چهارم کرونا در مازندران، حجم بالای سفرهای نوروزی به این استان است. پیش از این سردار میرزایی؛ فرمانده انتظامی مازندران از ثبت ۳۰ میلیون تردد در سطح استان در ایام تعطیلات نوروز خبر داد که این آمار حکایت از تصمیمات غیر کارشناسی ستاد ملی مقابله با کرونا دارد.

گفتنی است، در حال حاضر حدود هزار و ۱۰۳ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بوده و طبق اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل در شبانه روز گذشته ۱۸۵ بیمار تازه مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های زیر مجموعه بستری شدند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 2 =