کد خبر : 263977
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
-

وزنه برداری زنان ایران؛ از افزایش رکورد تا معضل تکنیکی

وزنه برداری زنان ایران؛ از افزایش رکورد تا معضل تکنیکی

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا نشان داد وزنه برداری زنان ایران از لحاظ تکنیک نیاز مبرم به آموزش اصولی از رده های پایه دارد.

به گزارش عصرقائم، تیم وزنه برداری زنان ایران درمسابقات قهرمانی آسیا  با پنج وزنه بردار شرکت کرد و در دومین حضور خود در این مسابقات، اتفاقات مختلفی را تجربه کرد، به گونه ای که برای اولین بار یک وزنه بردار اوتی داشت و در مقابل برای اولین بار تا یک قدمی تاریخ سازی و کسب اولین مدال قهرمانی بزرگسالان آسیا پیش رفت اما میسر نشد.
سنگین‌ترین رکورد مجموع در بین دختران وزنه بردار ایرانی نیز در این مسابقات توسط الهام حسینی با رکورد ۲۱۳ کیلوگرم به ثبت رسید. همچنین اولین دختر فوق سنگین ایران نیز روی تخته مسابقات بین‌المللی قدم گذاشت.
اما جدا از این موارد به نظر می رسد یک مسئله مهم در وزنه برداری زنان ایران کمتر به آن توجه شده است و آن تکنیک وزنه زدن است که اکثر دختران ایرانی هنوز نتوانسته اند به شکل اصولی آن را به نمایش بگذارند.
مسابقات وزنه برداری علاوه بر اهمیت داشتن رکوردهای ثبت شده، یک روی دیگر هم دارد و آن هم  شکل وزنه زدن است. زیبا وزنه زدن و اجرای دقیق تکنیک ها نیز بسیار اهمیت دارد و همین باعث شده بسیاری از وزنه برداران در سراسر جهان به خوش تکنیک بودن معروف شوند. در واقع اگر از ابتدا یک وزنه‌بردار تکنیک وزنه زدن را درست آموزش نبیند، به بیراهه خواهد رفت و موفقیت چشمگیری در انتظار او نخواهد بود.
پس از قهرمانی آسیا نکته ای که در مورد تیم وزنه برداری زنان مطرح شد این است که با وجود افزایش رکورد دختران ایران، هنوز از لحاظ تکنیکی  جای کار زیادی دارند و این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

*سلیمی: ضعف تکنیکی در دختران وزنه بردار زیاد بود
بهداد سلیمی قهرمان سابق جهان و المپیک  در  مورد تکنیک دختران وزنه بردار ایران به ایسنا گفت: در مسابقات قهرمانی آسیا ایراد تکنیکی مشاهده شد، زیاد هم بود و باید خیلی روی این مسئله کار شود چون اکثر دختران وزنه بردار ما ایراد تکنیکی دارند. البته نمی توان خیلی هم خرده  گرفت چون وزنه برداری بانوان ایران حدود سه سال است که راه اندازی شده و این مدت زمان برای اینکه بخواهیم بی نقص وزنه بزنند، کافی نیست. از طرفی در اکثر شهرستان ها مربی خانم نداریم و دختران وزنه بردار هم نمی توانند با مربی مرد تمرین کنند و مجبور هستند خودشان کار کنند که یکی از دلایل عمده این ضعف تکنیکی، همین مسئله است.

توکلی: نیاز به مربی زن خارجی داریم 
حسین توکلی قهرمان المپیک سیدنی نیز در این مورد به ایسنا گفت: به نظرم مسئله این است که کسی نیست که به دختران وزنه بردار ما آموزش اصولی بدهد. آناتومی بدن خانم ها متفاوت با مردان است و باید یک مربی خانم از کشور دیگر بیاوریم تا آموزش لازم را به دختران وزنه بردار ایران بدهد. شرایط بدنی خانم ها متفاوت است و حتی کسی که برادر و پدرش هم وزنه بردار است، آشنایی کامل با ساختار بدنی خانم ها ندارد بنابراین نیاز به استفاده از مربیان خانم خارجی متخصص احساس می شود تا در این زمینه آموزش‌های لازم را ارائه کند. البته افراد حال حاضر هم زحمت می کشند و دارند مسیر را برای  نسل های بعد هموار می کنند اما به نظرم باید وزنه برداری بانوان در ایران جدی‌تر گرفته شود چون ساختار اصولی آن هنوز در ایران شکل نگرفته است.

*خورشیدی: نسل جدید وزنه برداری زنان از لحاظ تکنیکی بهتر هستند 

اکبر خورشیدی مشاور فنی تیم ملی وزنه برداری بانوان نیز در گفتگو با ایسنا در مورد ضعف تکنیکی دختران وزنه‌بردار تاکید کرد: من این مسئله را قبول دارم اما در مسابقات هم دقت کنید در بعضی از کشورهای دیگر هم این شرایط وجود دارد. به طوری که در بین وزنه برداران آنها، برخی ها تکنیک خوبی دارند و برخی دیگر قدرت زیادی دارند و از قدرتشان استفاده می کنند.
او ادامه داد: وزنه برداری زنان ایران نو پا است و نسل اول، خودشان چیزهایی را یاد گرفته اند. از این رو مقداری مشکل است تا  آنچه اوایل یاد گرفتند را تغییر دهیم. با این وجود  در حال کار کردن هستیم و دارند بهتر می شوند. البته کسانی هم هستند که تکنیک خوبی دارند مثل الناز باجلانی. الان کلاس ها و فیلم های آموزشی هم بیشتر شده است و به مرور زمان وضعیت بهتر خواهد شد.

خورشیدی در پاسخ به این پرسش که چقدر در اردوها تلاش می شود که این مشکل برطرف شود، گفت: کلاس عملی و تئوری می گذاریم که مفید واقع شده است و مطمئن باشید نوجوانان و جوانان از لحاظ تکنیک خیلی بهتر هستند. به هر حال اوایل که وزنه برداری بانوان راه اندازی شده بود، آموزش ضعیف تر بود و این مسئله طبیعی است اما نسل نوجوان و جوان ما از لحاظ تکنیکی و اصول وزنه برداری بهتر هستند و این را در همین سال ۲۰۲۱ مشاهده خواهید کرد. از طرفی در یکی، دو سال گذشته کلاس های آموزشی برای مربیان برگزار شده که در شهرستان ها تاثیر مثبت گذاشته است و این مربیان نسبت به گذشته دارند وزنه برداران را با تکنیک بهتری آموزش می دهند.

*نمونه ای از رقابت دختران ایران

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 5 =