کد خبر : 263769
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
-

زیست‌فناوری و ویروس کرونا

زیست‌فناوری و ویروس کرونا

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی با محورهایی از جمله “زیست‌فناوری و ویروس کرونا”، “زیست‌فناوری پزشکی، واکسن و داروهای نوترکیب” و “اقتصاد و تجاری‌سازی زیست‌فناوری” برگزار می‌شود.

به گزارش عصرقائم،  با پیشرفت مهندسی ژنتیک و ظهور و توسعه تکنیک‌های برش هدفمند و برنامه ریزی شده DNA، امکان مهندسی و ویرایش ژنوم در یک سلول و حتی یک موجود کامل برای دانشمندان فراهم شده است. ویرایش ژنومی برای کاهش عوارض نقص‌های ژنتیکی در حیوانات استفاده شده و انتظار می‌رود به زودی برای درمان بیماری‌ها در انسان از جمله برای درمان سرطان، برخی بیماری‌های چشم و بیماری‌های خونی از آن استفاده شود.

علاوه‌بر کاربردهای ویرایش ژنومی در پزشکی، این سیستم برای تسریع اصلاح گیاهان زراعی و دام، تولید مواد ضد میکروبی جدید و کنترل حشرات ناقل بیماری نیز استفاده می‌شود. همچنین می‌توان گیاهان را به شیوه‌ای هدفمند مهندسی کرد که حداقل تغییرات در ژنوم گیاه ایجاد و از وقوع رخدادهای ناخواسته نیز جلوگیری شود.

امروزه معرفی فناوری CRISPR-Cas۹ و سهولت و هزینه‌های اندک ویرایش ژنوم با آن باعث گسترش سریع این تکنیک و محبوبیت آن در بین محققان شده است. اصلاح ژنوم محصولات اقتصادی مهم در کشاورزی با فناوری کریسپر، منجر به بهبود عملکرد محصول، افزایش صفات تغذیه‌ای، تحمل به تنش‌های زیستی و غیر زیستی، بهبود عملکرد گیاه و تولید محصولات با کیفیت و پایدار شده است.

به علاوه در پی شیوع کرونا با عملکرد سریع شرکت‌های داخلی در زمینه تولید کیت‌های تشخیصی، علی‌رغم وجود شدیدترین تحریم‌ها و کمبود تامین کنندگان داخلی مواد و ملزومات مورد نیاز، به سرعت نیاز کشور در زمینه تهیه مواد و ملزومات آزمایش‌ها و کیت‌های تشخیصی تامین شد. به رغم تحریم‌های شدید چند دهه اخیر، با تلاش متخصصان بیوتکنولوژی کشور، پنج پروژه واکسن نیز در زمینه ویروس کرونا به مرحله کارآزمایی بالینی رسیده یا به زودی می‌رسد. در این میان بخش خصوصی رشد بسیار خوبی در بیوتکنولوژی داشته و با سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مناسب، درآمد این صنعت و شرکت‌های فعال در این عرصه به چند هزار میلیارد تومان در سال رسیده است.

تاکنون شرکت‌های دانش بنیان در زمینه بیوتکنولوژی در ایران، سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش درآمد داشته‌اند. درواقع ارزش افزوده‌ای که به واسطه ورود زیست فناوری در امنیت غذایی ایجاد می‌شود، می‌تواند زمینه شکوفایی هرچه بیشتر در حوزه‌هایی نظیر زیست فناوری صنعتی، اصلاح گیاهان، زراعت و باغبانی، صنایع غذایی، دام و طیور و آبزیان را فراهم کند.

در همین راستا و به منظور آشنایی پژوهشگران و تولیدکنندگان داخلی با جدیدترین دستاوردهای ایران و جهان، همایش‌های بین‌المللی و ملی بیوتکنولوژی ایران به همت انجمن بیوتکنولوژی ایران هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. هم‌اکنون چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران، به منظور تاکید بر اهمیت زیست فناوری در حوزه امنیت غذایی و تبیین این مهم با شعار «سده ۱۴۰۰: زیست فناوری برای امنیت غذایی و سلامت» از ۳۱ مرداد تا دوم شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ریاست چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برعهده دکتر سیروس زنیلی، رئیس انجمن بیوتکنولوژی ایران است و
دکتر بهزاد قره یاضی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران، دبیر علمی همایش و دکتر سیدابراهیم سیفتی، عضو هیات علمی بیوتکنولوژی دانشگاه یزد،‌ دبیر اجرایی این همایش هستند.

“زیست‌فناوری و ویروس کرونا”، “زیست‌فناوری پزشکی، واکسن و داروهای نوترکیب”، “زیست‌فناوری گیاهی”، “محصولات تراریخته، ویرایش ژنی و ایمنی زیستی”، “زیست‌فناوری جانوری”، “زیست‌فناوری میکروبی، غذایی، صنعتی و محیط‌زیست”، “متابولومیکس، پروتئومیکس و ژنومیکس”، “زیست‌فناوری سامانه‌ها و زیست‌شناسی مصنوعی”، “بیوانفورماتیک”، “اخلاق، فقه و حقوق زیست‌فناوری”، “اقتصاد و تجاری‌سازی زیست‌فناوری” و “سیاست‌گذاری و مدیریت زیست‌فناوری” از جمله محورهای این همایش علمی محسوب می‌شوند.

به گفته دبیر اجرایی چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی، مهلت ارسال مقالات به این همایش تا پایان اردیبهشت ماه جاری تمدید شده است.

دکتر سیدابراهیم سیفتی در این باره اظهار کرد: با توجه به درخواست‌های مکرر همکاران و علاقه‌مندان به ارسال مقاله به همایش و نظر به مکاتبات و تماس‌های زیادی که از سوی مراکز علمی – تحقیقاتی کشور به دبیرخانه همایش واصل شده، مهلت ارسال مقالات چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین کنگره ملی بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران بدون احتساب هزینه ثبت نام با تاخیر تا پایان اردیبهشت ماه جاری تمدید شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست − چهار =