کد خبر : 263469
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

“لیه” اولین روستا با نیروگاه خورشیدی در مازندران

“لیه” اولین روستا با نیروگاه خورشیدی در مازندران

طبق آمارها همه ساله بیشترین مصرف برق در فصل تابستان و در مردادماه انجام می‌شود که ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف انرژی توسط مشترکین احساس می‌شود.

به گزارش عصرقائم، در طول تاریخ نظر انسان‌ها در مورد خورشید متفاوت بوده است. گاهی خورشید مورد ترس بوده و گاهی حتی مورد پرستش قرار گرفته است. با این حال  نیاکان ما نیز از این موضوع آگاه بودند که خورشید یک عنصر حیاتی برای زندگی بشر روی زمین است. بدون انرژی تأمین شده از طریق نور خورشید پوشش گیاهی نمی‌تواند رشد کند و بدون پوشش گیاهی حیوانات منبع تغذیه ندارند.

نمی‌توان انکار کرد که خورشید یکی از فراوان‌ترین منابع انرژی را ارائه می‌دهد. برآوردها نشان می‌دهد که زمین حدود ۱۲۰ هزار تراوات انرژی از تابش خورشیدی دریافت می‌کند که این میزان ۲۰ هزار برابر بیشتر از آنچه جهان واقعاً نیاز دارد، است.

انرژی خورشیدی چه فوایدی دارد؟

انرژی خورشیدی دو مزیت بزرگ نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد. اول اینکه اگر چه می‌توان هنوز از سوخت‌های فسیلی با منابع محدود استفاده کرد، اما یک منبع بی‌پایان از نور خورشید که منبع انرژی خورشیدی است وجود دارد.

دومین مزیت انرژی خورشیدی این است که این انرژی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی آلودگی ایجاد نمی‌کند. با این وجود تجهیزات مورد نیاز برای جمع‌آوری و استفاده از انرژی خورشیدی گران است به همین دلیل استفاده از آن را محدود کرده است.

سرانه مصرف برق در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی

طبق آمارها همه ساله بیشترین مصرف برق در فصل تابستان و در مردادماه انجام می‌شود که ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت در مصرف انرژی توسط مشترکین احساس خواهد شد. براساس آمار آژانس بین‌المللی انرژی، سرانه مصرف برق در ایران ۲ برابر میانگین مصرف جهانی برق تخمین زده شده است که بر این اساس لزوم اصلاح در سبک زندگی و مصرف انرژی در کشورمان بیش از پیش مورد انتظار است.

این مساله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم تولید هر کیلووات برق نیروگاهی نیازمند ۱۰۰۰ دلار سرمایه‌گذاری است و طبق اعلام کارشناسان صنعت برق، خاموش کردن تنها یک لامپ اضافی توسط هر مشترک بیش از ۲.۵ میلیارد کیلووات انرژی صرفه‌جویی خواهد داشت.

ایران شانزدهمین کشور تولید کننده برق در جهان
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در گفت‌وگویی اعلام کرد: صنعت برق ایران در سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۶۵ میلیارد کیلووات ساعت برق، رتبه شانزدهم تولید برق در دنیا و رتبه دوم منطقه پس از عربستان سعودی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹  کشورمان با ۲۲۱ میلیارد کیلووات ساعت، رتبه هجدهم مصرف برق را به خود اختصاص داده است که تدابیر ویژه مدیریت مصرف برق در همه سطوح مصرفی از قبیل بخش‌های صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی در استمرار تامین برق مطمئن و پایدار کارساز است.

تولید برق از انرژی خورشیدی در ایران کمتر از یک درصد است

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در رابطه با انرژی‌های تجدیدپذیر و شرایط توسعه‌ آن‌ها با توجه به فصل تابستان، کم آبی و فرسودگی موجود در تجهیزات برق گفت: پتانسیل انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران بسیار بالا است. اما فرصت‌های زیادی در این خصوص از دست داده می‌شود.

وی افزود: وجود ظرفیت حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار مگاوات امکان نصب نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در کشور نشان از این می‌دهد که ظرفیت تشعشع خورشیدی ما روزانه بالای ۵ ساعت است، در واقع ۳۰۰ روز آفتابی را می‌گذرانیم که این موضوع در دنیا بی‌نظیر است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ادامه داد: در ارتفاعات، شرایط مناسبی برای ایجاد نیروگاه‌ها وجود دارد و خوشبختانه خیلی از مناطق در کشور ارتفاعشان بالای هزار متر است که بسیار برای ساخت و احداث نیرو‌های تجدیدپذیر آماده‌اند و می‌توانند بازده و راندمان خوبی داشته باشند، اما تاکنون از این شرایط هم به خوبی استفاده نشده است.

وی اذعان کرد: طی سالهای اخیر بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه داشته است، اما حجم توسعه نسبت به آن سقف انتظاری که ما داشته‌ایم نبوده است. ما ۸۲ هزار مگابایت نیروی درج شده داریم شامل نیروی بخاری، حرارتی، آبی و همچنین نیروگاه‌های اتمی، اما حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار مگابایت یعنی در حدود ۱ درصد نیروگاه تجدیدپذیر داریم که این آمار زیبنده‌ای برای کشور ما نیست.

انرژی خورشیدی؛ بهترین گزینه تامین برق در نقاط صعب العبور و مناطق بالادست مازندران

در بهمن ماه سال ۹۹ روستاي سخت گذر”ليه” از توابع بخش مركزي شهرستان تنكابن با دارا بودن ۵ خانوار، از طريق سلول هاي خورشيدي برق‌دار شد. خبری که در نوع خود درخور توجه بوده و این روستا عنوان “اولین روستای برق خورشیدی مازندران” را به خود اختصاص داد.

به گفته مسئولان شركت توزيع نيروي برق غرب مازندران، در این روستا به علت نامناسب بودن راه جنگلی و در برخي نقاط وضعیت نامساعد جاده‌ و همچنین رانش بخش‌هايي از مسير، شرايط براي احداث خط هوايی برق ميسر نبوده از اين رو احداث نيروگاه خورشيدی در دستور كار قرار گرفت که با صرف هزينه ۵ ميليارد ريال و از محل اعتبارات برق‌رسانی روستايی و با احداث نيروگاه خورشيدي ۵ كيلوواتی برق‌دار شد.

در همین راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز با اعلام اینکه برای نخستین بار در غرب مازندران برق رسانی با استفاده از سلول های خورشیدی انجام شد، گفت: این اقدام ارزشمند با ریسک زیادی همراه بود که با موفقیت به سرانجام رسید و باید از این تکنولوژی بیش از پیش استفاده گردد.

رازجویان با بیان اینکه امروزه ارتباط صنعت برق با زندگی مردم بسیار زیاد شده و باید همه توان را برای برقراری برق پایدار در استان به کار گیریم، گفت: باید برق‌رسانی با کیفیت بالا صورت گیرد تا به لوازم الکتریکی مردم آسیبی نرسد و زندگی مطلوب‌تری را شاهد باشیم.

تشویق وزارت نیرو برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های خورشیدی

رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز سال گذشته در حاشیه افتتاح و بهره‌برداری از ۱۴ پروژه شرکت برق منطقه‌ای استان یزد با اعلام اینکه نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از عرصه رو به رشد در کشور هستند، گفت: با توجه به روزهای آفتابی فراوان و شدت تابش بالایی که در برخی استان‌هاست، همواره وزارت نیرو به این نوع فعالیت‌ها توجه کرده است و مجلس هم حمایت می‌کند تا سازوکارهای قانونی مناسب‌تر برای تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به فعالیت در این زمینه‌ها ایجاد شود.

وی اضافه کرد: تونل‌های بادی مطالعه‌شده و تعیین‌شده‌ای داریم که ظرفیت تولید بالای چند ده‌هزار مگاوات انرژی بادی در کشور دارند و فعالیت در این مجموعه‌ها فرصتی برای اشتغال است و به سرمایه‌گذاران این بخش مجوز‌های لازم برای صادرات انرژی تجدیدپذیر، تسهیلات و راه‌های انتقال انرژی داده می‌شود.

به گزارش بلاغ، در واقع این منبع تجدیدپذیر و پایدار و در دسترس بودن آن موجب شده بسیاری از کشورها استفاده قابل‌توجهی از این انرژی ببرند و دلیل آن استقبال عمومی مردم و دولت آن کشور از این انرژی پاک برای رفع وابستگی‌ها و تامین آینده‌ای بهتر است که از جمله آن می‌توان به پدافند غیرعامل که از اهمیت بالایی برخوردار است اشاره کرد. چراکه با توزیع نیروگاه‌های کوچک خورشیدی، می‌توان انتظار داشت که در هر شرایطی برق بصورت پایدار بخصوص برای مراکز حساس قابل تامین است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × دو =