کد خبر : 263480
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
-

لزوم به کارگیری هنر فاخر، امیدآفرین و متعهد در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

لزوم به کارگیری هنر فاخر، امیدآفرین و متعهد در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: برنامه‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها به وسیله مجموعه های دانشجویی اجرا می‌شود، می بایست در پیوست با هنر به معنای هنر فاخر، امیدآفرین و متعهد، داشته باشد.

به گزارش عصرقائم، محمدهادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو ، ضمن بیان این مطلب، به شرح و تفصیل نگاه معاونت فرهنگی و اجتماعی  به فعالیت فرهنگی و اساسا مقوله هنر و همچنین فعالیت های فرهنگی در دوران شیوع بیماری کوید ۱۹ پرداخت و درخصوص تعریف کار فرهنگی در دانشگاه‌ها و فعالیت‌هایی که اداره کل فرهنگی وزارت علوم بر اساس این تعریف از آن‌ها حمایت می‌کند، گفت: هر فعالیتی که بر اساس تقویت باورها و اعتقادات، تقویت هویت ملی و هویت دینی و حفظ انسجام اجتماعی و مبتنی بر توانمند سازی دانشجویان در دانشگاه‌ها صورت گیرد می‌تواند در زمره کارهایی قلمداد شود که ارتباط مستقیم با حوزه فرهنگ دارد و ما موظف هستیم از فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی  دانشگاهیان حمایت کنیم.

وی در این رابطه ادامه داد: عرصه‌های مختلفی برای مشارکت و حضور دانشجویان در انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی هنری، نشریات دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، گروه‌های صنفی، مسابقات فرهنگی، جشنواره قرآن و عترت، رویدادهای هنری و … در دانشگاه ها وجود دارند که این امکان را برای دانشجویان مهیا می‌کند تا دانشجویان بتوانند در کنار آموختن علم، به تقویت ابعاد مختلف روحی و جسمی خود کمک کنند، و اینها در زمره کارهایی قرار می‌گیرد که ما بر اساس آیین‌نامه‌ها موظف هستیم از آن‌ها حمایت کنیم.

عسکری درباره برنامه‌ها و سیاست‌هایی که اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سال جدید تحصیلی ترتیب داده است، گفت: ما بر اساس ضرورت‌های موجود مانند حفظ دانشجویان در کانون دانشگاه، تلاش کردیم ساختارهایی را برای به بکار بردن وضعیت‌هایی جهت فعال نگه داشتن کنشگری دانشجویان در حوزه‌های غیرحضوری، تنظیم کنیم. با توجه به شیوع ویروس کرونا اکثر فعالیت‌های زندگی بشر از حوزه واقعی به حوزه مجازی منتقل شده است اما این به معنای تعطیل شدن آن نبوده است. همه ما الزام داریم، ضمن اینکه کارهای روزمره خود را انجام می‌دهیم، با رعایت دستورالعمل بهداشتی به یک زیست توام با احتیاط کمک کنیم. زندگی در جریان است و همه موظف هستیم مراقب باشیم که درگیر این بیماری نشویم.

وی در ادامه افزود: به همین دلیل و ازآنجایی‌که زیست وهویت دانشجویی ایجاب می‌کند که دانشجو به عنوان عنصری فعال، جوان و تلاشگر برای ابراز کنش خودش به محیط مناسب دسترسی داشته باشد، ما سعی کردیم که زمینه کنش دانشجویان را در فعالیت‌های مختلف و در محیط غنی‌شده با فناوری، فراهم آوریم. در حال حاضر می‌توانم با قاطعیت اعلام کنم که هیچ‌کدام از برنامه‌های سیاست‌گذاری ‌شده ما در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها که مربوط به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده‌ است تعطیل نشده و ما الزام داشتیم که حتما برنامه‌ها را دراین شرایط و با مختصات جدید برگزار کنیم و جالب است که شاهد اقبال دانشجویان هم در این زمینه بودیم.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم تصریح کرد: به نظرمی رسد دوران قرنطینه و ضرورت حفظ فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی برای حفظ هویت اجتماعی، شرایطی را پیش روی شهروندان وجامعه دانشجویی قرار داد تا در ابعاد و چشم اندازهای فرهنگی که خود گرفتار قرنطینه هستند تامل نمایند و به همین دلیل دانشجویان بیشتر به تولیدات فرهنگی و هنری خلاقانه  روی می‌آورند و ما در جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود شاهد آن هستیم. اگر شما به سایت معاونت یا خبرهایی که منتشر می‌شود مراجعه کنید، مشاهده خواهید کرد که همه برنامه‌ها در موعد مقرر و با رعایت الزامات و دستور العمل های  بهداشتی برگزار شده است.

عسکری درباره نگاه اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به هنر و فعالیت‌های هنری و جایگاه هنر در برنامه‌های فرهنگی این وزارت خانه گفت:  فرهنگ و هنر با هم ممزوج هستند و همیشه برنامه‌هایی در ذهن مخاطبان  ضریب نفوذ بالایی داشته‌اند که از ظرفیت هنر استفاده کرده باشند. ما تا جایی که امکان داشته‌ است به دنبال این بوده‌ایم که برنامه‌هایی که در سطح دانشگاه‌ها و به وسیله گروه‌های دانشجویی برگزار می‌شود پیوستی با هنر به معنای هنر فاخر، امیدآفرین و متعهد، داشته باشد. چراکه یک دانشگاه متعهد نیازمند آن است تا ذیل مسئولیت اجتماعی خود، پژوهش ها و تولیدات متعهدانه داشته وبه تربیت  دانشجویان متعهد بپردازد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره اینکه بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها تا چه حد هزینه فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌تواند پوشش دهد و دانشگاه‌ها تا چه حد باید خود را موظف بدانند که از فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و انجمن‌های علمی و درمجموع فعالیت‌های دانشجویی حمایت کنند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم، چون موافقت‌نامه دانشگاه‌ها با سازمان برنامه‌ و بودجه به صورت مستقل منعقد می‌شود و در برنامه‌های خود سرفصل‌های فرهنگی مشخصی دارند، اکثر آن‌ها در زمینه هزینه‌های برنامه‌های فرهنگی و فراهم کردن امکان فعالیت برای گروه های دانشجویی مضایقه‌ای ندارند و حتی گاهی بیشتر از سرفصل‌ها هم هزینه می‌کنند. یعنی کلیه دانشگاه‌های کشور از یک قاعده پیروی می‌کنند و رؤسای محترم دانشگاه ها عنایت ویژه‌ای دارند که از فعالیت‌های دانشجویی در حوزه‌های مختلف حمایت کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 + 18 =