کد خبر : 263539
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
-

رتبه دوم بیتومین کشور، اما جزو صدرنشینان در آمار بیکاری!

رتبه دوم بیتومین کشور، اما جزو صدرنشینان در آمار بیکاری!

در حالی که استان ایلام رتبه دوم بیتومین کشور را به خود اختصاص داده که جزو صدرنشینان در آمار بیکاری است و می‌توان با حمایت‌ها از آن استفاده صنعتی کرد و ارزآوری را چند برابر افزایش داد.

به گزارش عصرقائم، ایران با داشتن منابع عمده قیر طبیعی از غنی‌ترین کشورهای دارای ماده معدنی در جهان محسوب می‌شود، ماده‌ای که در بازارهای کشور به عنوان بیتومین، آسفالت معدنی، قیر طبیعی و  گیلسونیت شناخته شده است، طلایی سیاه که در کشورهای آمریکا، کانادا، روسیه، عراق، استرالیا و ایران حرف اول را می‌زند.

صدای بیل‌های مکانیکی در دل کوه‌های زاگرس حکایت چشمانی است که به زمین سخاوتمندی که طلای سیاه از آن به دست می‌آید، اشاره دارد، چشمانی که تمام امیدشان کندن قیر طبیعی برای گسترش شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها است کلیدی که قفلش توسط دستان سیاه همین کارآفرینان و کارگران ایوانی محقق می‌شود.

بیتومین یا گیلسونیت ماده‌ای معدنی که توانسته منجر به اشتغال و توسعه استان محروم ایلام شود اما باید گفت می‌توان به خوبی از ظرفیت‌های معادن استان برای اشتغال استفاده کرد اشتغالی پایدار که نتیجه‌اش برداشتن موانع باشد، راهی که می‌تواند ما را از وابستگی به دیگر کشورها برهاند.

بر اساس آمار موجود میزان استخراج سالیانه بیتومین در استان حدود ۲۵ هزار تن است که در صورت راه اندازی واحد فرآوری می‌توان از این ظرفیت در راستای اشتغال و توسعه استان بهره گرفت.

اشتغالزایی برای ۲۵۰ نفر

حسن طهماسبی مدیر عامل معدن گیلانه زرنه شهرستان ایوان در گفت‌وگو ، در ایلام اظهار داشت: در این معادن برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است.

وی افزود: سالانه بیش از ۴ الی ۵ هزار تن قیر طبیعی از این معادن استخراج می‌شود و به استان‌های همجوار، شیراز، تهران، اصفهان صادر می‌شود.

مدیر عامل معدن گیلانه زرنه شهرستان ایوان تصریح کرد: در حال حاضر موانعی برای تولید وجود دارد و آن مشکل ماشین آلات بوده هزینه‌ها سرسام آور است و تقاضا داریم از وزیر صمت که به مشکلات ما تولید کنندگان توجه و آنها را مرتفع کند.

بیش از ۱۶۰ استفاده صنعتی از بیتومین

محمد سلیمان‌بیگی عضو هیات‌ علمی دانشگاه ایلام نیز بیان کرد: بیش از ۱۶۰ استفاده صنعتی از این ماده گزارش‌ شده است که در صنایع چسب، رنگ، لاستیک‌سازی، آسفالت، در قیرهای پالایشگاهی و در ایزوگام استفاده می‌شود.

 وی افزود: این ماده به نام بیدسوتای در بازارهای بین‌المللی شناخته می‌شود که به آن اصطلاحا قیر طبیعی یا آسفالت، قیر معدنی، بیتومین گفته می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه ایلام بیان کرد: به لحاظ جغرافیایی اولین بار در منطقه یوتای آمریکا و همچنین در غرب ایران در استان کرمانشاه و ایلام این ماده با ارزش و کاربردی کشف شده و دوام آن بیشتر از قیرهای نفتی است.

بزرگترین معدن در استان ایلام

امیدعلی سبزی فرماندار ایوان نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: بزرگ‌ترین معدنی که در خاورمیانه شناخته‌ شده در ایران و در استان ایلام قرار گرفته است.

 وی افزود: سال گذشته حدود ۲ هزار تن قیر از معدن استخراج شد که امسال به ۳ الی ۵ هزار تن قیر معدنی رسیده و این یعنی وضعیت تولید دو برابر شده است.

فرماندار ایوان ادامه داد: نزدیک به ۲ میلیارد تومان بر روی این معدن سرمایه‌گذاری ثابت انجام‌ شده و توانسته اشتغال‌زایی خوبی را ایجادکند.

وجود ۳ معدن فعال بیتومین در ایوان

علی آقابابایی رئیس صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز بیان کرد: در حال حاضر در شهرستان ایوان ۳معدن فعال بیتومین وجود دارد که سالانه حدود ۱۵ هزار تن قیر طبیعی از معادن استخراج می‌شود.

وی تاکید کرد: باید موانع را از سر راه برداشت، پیگیری مطالبات و خواسته‌های معدن داران باید در اولویت قرار گیرد در غیر اینصورت با عدم تولید و مسدود شدن دریچه‌های تولید در کشور رو برو خواهیم بود.

مسوولین باید موانع را از سر راه بردارند

رستمی یکی از شهروندان ایوانی گفت: مسوولین باید حضوری وارد میدان شوند، ببینند و کارشناسی کنند، کارگرانی که در سیاه چال‌ها کار می‌کنند را ببینند و در نهایت موانع را از سر راه بردارند.

وی خاطر نشان کرد: مشکل در حال حاضر استان ایلام عدم پیگیری مطالبات کارگران و تولید کنندگان  است هر کی رابطه بازی داشته باشد در اولویت است، فاکتوری نقض که همیشه مسوولین به وجود می‌آورند.

دولت باید به ما اهمیت دهد

محمدی یکی از کارگران معدن گیلانه زرنه در شهرستان ایوان گفت: بایستی مشکل ماشین آلات حل شود اینطوری علاوه بر تولید بیشتر می‌توانیم اشتغال پایدار بیشتری را برای جوانان بومی منطقه ایجاد کنیم دولت باید به ما اهمیت بدهد.

وی افزود: سه سالی است در اینجا کار می‌کنم سختی خودش را دارد اما چشمان و دستان ما به برکت زمین سخاوتمندی دوخته شده که لقمه حلالی بر سر سفره‌هایمان می‌بریم.

از ۱۷ معدن بیتومین در استان ایلام هفت معدن فعال است که سالانه بیش از ۲۲ هزار تن بیتومین یا قیر طبیعی از آن‌ها استخراج می‌شود این در حالی است ارزش معادن بیتومین در استان ایلام هزار میلیارد تومان بوده و استان ایلام رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

گیلسونیت ماده‌ای ارزشمند که در قطب کوه‌های زاگرس در استان ایلام همچنان به صورت خام صادر می‌شود این در حالی است با حمایت‌های بیشتر می‌توان ارز آوری این محصول در زمین پرسخاوت که چشمان زیادی به آن دوخته شده است را به چند برابر افزایش داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 17 =