کد خبر : 263609
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۰
-

اقدام ارزشمند فدراسیون در اعتماد به مربیان ایران

اقدام ارزشمند فدراسیون در اعتماد به مربیان ایران

بهروز عطایی در حالی هدایت تیم ملی والیبال ایران را در مسابقات آسیایی برعهده گرفته که چشمان بسیاری به عملکرد او دوخته شده است.

به گزارش عصرقائم، تیم ملی بزرگسالان والیبال ایران در حالی برای مسابقات المپیک و لیگ ملت های والیبال آماده می شود که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بعد از این رقابت‌ها تیم ملی ایران پوست اندازی خواهد کرد. قطعا پس از برگزاری المپیک بسیاری از چهره های شناخته شد و با تجربه جای خود را به جوانان می دهند. همچنین طبق اعلام ولادیمیر آلکنو، سرمربی جدید روسی والیبال ایران، او بعد از المپیک از والیبال خداحافظی خواهد کرد.

اخیرا فدراسیون والیبال در یک تصمیم گیری اعلام کرده که بهروز عطایی هدایت تیم ملی والیبال ایران را در رقابت‌های قهرمانی آسیا را برعهده خواهد گرفت. این تصمیم در حالی گرفته شده که عطایی از مربیان بادانش ایرانی بوده که اکنون هدایت تیم ملی جوانان را برعهده دارد. شاید این تصمیم گیری نقطه عطفی برای حضور مربی ایرانی بر روی نیمکت تیم ملی والیبال ایران در بازی های بزرگ و حتی المپیک های بعدی باشد.

بهروز عطایی با روزمه‌ای بسیار پربار طی یکدهه گذشته همواره در تیم‌های ملی و باشگاهی ایران حضور موفقی را در عرصه بین المللی تجربه کرده است. سابقه حضور او در کادر فنی تیم ملی کنار مرحوم حسین معدنی و همچنین هدایت تیم ملی نوجوانان و جوانان در رویدادهای مختلف موجب شده تا عطایی از باتجربه ترین مربیان حال حاضر ایران باشد. حالا سرمربی باشگاهی آمل که بسیاری از ستاره‌های والیبال را در ادوار مختلف در ترکیب تیم خود داشته، پا در مسیری گذاشته که می تواند آینده والیبال ایران را با مربیان وطنی گره بزند.

عطایی که خود بازیکن سابق تیم ملی بوده شاگردان زیادی را به والیبال ایران معرفی کرده است. عطایی  والیبال را از سال ۱۳۶۴ آغاز کرد و دو سال بعد به مدت هشت سال متوالی در تیم‌های ملی رده‌های مختلف نوجوانان جوانان و بزرگسالان عضویت داشته‌است.

عطایی در دوران بازی کارنامه بسیار قوی را برای خود جمع کرد اما نکته ای که باعث شده اکنون خانواده والیبال به او اعتماد کند کارنامه درخشان او در عرصه مربیگری است.

عطایی از سال ۱۳۸۶ پا به دنیای مربیگری گذاشت و در سال ۱۳۸۷ با تیم کاله قهرمان لیگ دسته یک کشور شد و این تیم را به سوپر لیگ آورد. این نقطه عطفی برای عطایی در عرصه مربیگری بود. عطایی در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ با این تیم مقام سوم لیگ برتر را کسب کرد. در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ در دوران اوج خود کاله را به قهرمانی لیگ برتر رساند. کاله با بهروز عطایی در جام باشگاه‌های آسیا یک بار مقام سوم و در سال ۲۰۱۳ به مقام قهرمانی دست یافت و در لیگ برتر ۱۳۹۲ آخرین دستاورد خود را با عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر با کاله به ارمغان آورد.

او از سال ۱۳۸۹ به مدت سه سال در تیم ملی دستیار حسین معدنی بوده و این مربی در مسابقات نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۱ هم سرمربی تیم ملی ایران بود. عطایی در سال ۲۰۱۹ به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان والیبال ایران توانست قهرمان مسابقات زیر ۲۱ سال قهرمانی جهان در کشور بحرین شود.

شاید اگر کارنامه چند مربی مطرح ایرانی نظیر عطایی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم می بینم که مربیگری عطایی درخشان تر از دوران بازی او بوده است. این مربی بازیکنان بسیار بزرگی را به جامعه والیبال معرفی کرد و همچنان بسیاری از بزرگان والیبال اکنون شاگرد او هستند.  قهرمانی عطایی در سال ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال قهرمانی جهان نشان داد که مربی ایرانی می تواند در عرصه جهانی درخشان تر از مربی خارجی عمل کند.

اگر نگاهی به کارنامه مربیان خارجی در هدایت تیم ملی ایران بیندازیم شاهد خواهیم بود که ایران هم آنچنان با گزینه های خارجی موفق نبوده است و اگر مربیان ایرانی میدان داده شود، بی شک می‌توانند همچون بازیکنان در عرصه های بین المللی بدرخشند. قطعا اگر به مربیان ایرانی همانند  مربیان خارجی فرصت و امکانات داده شود چه بسا شاهد عملکرد بهتری از آنان نسبت به مربیان خارجی خواهیم بود.

باید این نکته را بپذیریم که تیم ملی ایران با اینکه در رده هشتم رنکینگ جهان قرار دارد، تاکنون نتوانسته آنطور که باید در سکو های جهانی بایستد. شاید باید مربی ایرانی سنت شکنی کرده و با حضور یک مربی بومی بتوانیم قله های والیبال را یکی پس از دیگری فتح کنیم.

باید گفت که عطایی هم در یک مسیر بسیار سخت پا گذاشته چرا که فدراسیون تاکنون به مربی ایرانی اعتقادی نداشته و عطایی باید برای جلب رضایت و اعتماد فدراسیون در مسابقات قهرمانی آسیا بدرخشد تا بگوید که مربی ایرانی هم می تواند شگفتی ساز باشد. شاید چشمان بسیاری از مربیان ایرانی به عطایی بوده که او مسیر را برای دیگران مربیان وطنی باز کند. عطایی که پیش از این با تیم ملی والیبال جوانان ایران ارزشمندترین مدال تاریخ این ورزش را برای کشور رقم زده و به مقام قهرمانی جوانان جهان رسیده است، حالا باید توانایی‌ خود و مربیان والیبال ایرانی را در عرصه بزرگسالان نشان دهد و عیار والیبال بومی ایران را به رخ حریفان آسیایی بکشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده + 8 =