کد خبر : 263536
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
-

یک بام و دو هوای مدیریت بنفش مدیران در شرایط قرمز کرونا

یک بام و دو هوای مدیریت بنفش مدیران در شرایط قرمز کرونا

درحالی‌که بر اساس اعلام نرم‌افزار ماسک وضعیت دو شهر خراسان رضوی یعنی سبزوار و قوچان به رنگ قرمز تیره درآمده است اما اوضاع نظارت و توجه به دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرستان قوچان همانند وضعیت زرد و حتی آبی هست.

به گزارش عصرقائم، مجید جعفری مقدم فعال رسانه‌ای طی یادداشتی به نقد مساله عادی انگاری و عدم توجه به قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا برای کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا پرداخت و نوشت:

اسفند ۹۸ میهمان ناخوانده‌ای اوضاع‌ و احوال کشور را مورد تحول قرار داد و تا امروز با خوردن کنگر در جای‌جای زندگی مردم لنگر انداخته و از پیر و جوان گرفته تا زن و مرد را با گرفتاری‌ها و مشکلات فراوان جسمی، روحی، معیشتی و اقتصادی مواجه کرده است.

میزان شیوع کرونا در هر منطقه و به‌تبع نُرم بستری بیماران مثبت کرونا و فوتی‌های ناشی از این ویروس توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نرم‌افزاری به نام ماسک با رنگ‌بندی‌های گوناگون اعلام می‌شود و تاکنون ۴ رنگ آبی، زرد، نارنجی و قرمز به این امر اختصاص داده‌شده است.

این رنگ‌بندی‌ها نشان از مدیریت هوشمند بیماری کرونا و مقابله با آن دارد و بر اساس آن محدودیت‌هایی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا وضع می‌شود تا با رعایت دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های متناسب با هر رنگ به کاهش میزان ابتلا و شیوع این ویروس کمک شود.

ابتدای سال ۱۴۰۰ وضعیت کشور در این نرم‌افزار بارنگ‌های آبی و زرد تزئین شده بود و نشان از مدیریت و کنترل این بیماری و کاهش شیوع و بستری‌های ناشی از آن در جای‌جای ایران اسلامی داشت اما تدبیر بنفش برخی مدیران باعث شد هنوز تعطیلات نوروزی به پایان نرسیده رنگ نقشه ایران بپرد و نارنجی و قرمز سریع جای زرد و آبی را اشغال کنند.

شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان هم اسیر همین تدبیر بنفش قرار گرفت و به‌یک‌باره با تغییر رنگ اساسی قرمز شد و این نشان از آن داشت که میزان فوتی‌های ناشی از کرونا و سرایت آن افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین باید بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا برخی محدودیت‌ها ازجمله کاهش میزان حضور کارکنان دستگاه‌ها، تعطیلی همه مشاغل جزء گروه اول، ممنوعیت تردد و غیره در آن اعمال شود.

شاید حدود ۱۴ روز این مقررات به‌صورت کم یا زیاد در سطح این شهرستان اعمال شد اما به‌یک‌باره در جلسه‌ای و اتفاقی نادر تصمیم‌گیری می‌شود که مشاغل گروه ۲ در قوچان همچون آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، بنگاه‌های املاک، پارک‌ها و بوستان‌ها، بازارچه‌های سربسته و سرباز، مراکز فروش پوشاک، لوازم‌التحریر و غیره بازگشایی شوند.

نکته قابل‌ تأمل در این میان این است که این بازگشایی با شرط بوده و شرط آن این است که برخی از مشاغل ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه و برخی دیگر ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه باید تعطیل باشند یعنی روزها هیچ ویروس کرونایی در شهر وجود ندارد و تنها شب این ویروس همچون دزدان شبگرد در کوچه‌ پس‌کوچه‌ها با قیافه‌هایی جدیدتر قدم می‌زند.

البته این مسئله نیز حائز اهمیت است که تردد به قوچان به‌عنوان یک شهر با خطرپذیری بالا در گسترش ویروس کرونا بدون اعمال محدودیت همچنان در جریان بوده و کسی در مبادی ممانعت از ورود و خروج نمی‌کند و حتی ممنوعیت تردد شبانه که باید از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد اعمال شود هم تنها در ساعات اولیه اجرایی می‌شود و بعد از یک تا دو ساعت به حالت خواب می‌رود.

به‌طور قطع کسبه و بازاریان در این دو سال شیوع ویروس کرونا با اعمال محدودیت‌های فراوان دچار خسارت‌های جبران‌ناپذیری شده‌اند و متأسفانه هیچ‌گونه حمایتی نیز از آنان صورت نگرفته و برخی نیز تا ورطه ورشکستی و آوارگی پیشرفته‌اند اما آیا بازگشایی مشاغل گروه دوم برخلاف مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در قوچانی که امروز وضعیت آن به قرمز تیره تبدیل‌شده است کاری درست و حساب‌شده به شمار می‌آید؟

تغییر رنگ قوچان حکایت از آن دارد که نظارت بر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در برخی ادارات، بانک‌ها، برگزاری جلسات و حتی برخی مشاغل قابل‌قبول نبوده و عملکردها به گونه است که انگار این شهرستان در وضعیت زرد یا آبی قرار دارد نه قرمز تیره!

باید از برخی تصمیم گیران پرسید که مگر آمار بستری‌ها و فوتی‌های روزانه کرونا در بیمارستان موسی بن جعفر(ع) قوچان را نمی‌بینید که دستور به بازگشایی پارک‌ها و مراکز تفریحی داده‌اید، پارک‌هایی که شب‌ها مملو از جمعیت بوده و متأسفانه بسیاری از جوانان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کرده‌اند.

ضرورت استفاده از هوای پاک و گذران چند ساعت از وقت در محیطی سرسبز آن‌هم در شرایطی که کرونا بسیاری از مردم را دچار افسردگی کرده بر کسی پوشیده نیست اما چه میزان نسبت به حضور افراد در بوستان‌ها و پارک‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت می‌شود؟

اوضاع‌و احوال این روزهای قوچان و تصمیم‌گیری‌ها در آن آدمی را یاد این ضرب‌المثل می‌اندازد که «یا از این لب بام می‌افتد یا از آن لب بام» و ای‌کاش به‌جای برخی تصمیم‌گیری‌های احساسی به دنبال نظارت و مدیریت درست بر وضعیت موجود باشیم تا همانند روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ روند ابتلا و گسترش کاهش یابد نه گسترش افسارگسیخته آن!.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − هفت =