کد خبر : 263576
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
-

«بوشهر»، دروازه فوتبال ایران+عکس

«بوشهر»، دروازه فوتبال ایران+عکس

کارشناسان و صاحب نظران فوتبال بر این اعتقاد هستند که حضور انگلیسی‌ها پیش از اکتشاف نفت در ایران و حضورشان در بوشهر ورزش فوتبال به عنوان سرگرمی رایج بوده است.

به گزارش عصرقائم، بیشتر مردم بوشهر مدعی هستند اولین چاه نفت در شهر دالکی استان بوشهر حفاری شد ولی چون نتیجه خوبی نداشت شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان برای حفاری انتخاب شد.

بنا به تحقیق کارشناسان و تاریخ نگاران فوتبال در سال هزار و ۹۰۸ و قبل از پیدایش صنعت نفت توسط انگلیسی‌ها به ایران و شهر بوشهر آمده است. در این میان برخی محققین بر این باورند که با فوران اولین چاه نفت خاورمیانه در مسجد سلیمان و شعله‌ور شدن جنگ خانمانسوز اول جهانی در سال هزار ۹۱۴ میلادی فوتبال نیز به مسجد سلیمان آورده می‌شود.

برای بهتر روشن شدن این موضوع نظر و گذری به اظهارات برخی صاحب نظران این امر خواهیم داشت که در ادامه گزارش می‌خوانیم.

استارت فوتبال  ایران توسط انگلیسی‌ها در بوشهر خورد
کتاب «خوزستان، قلب فوتبال ایران» اثر سید هاشم شبیبی در این خصوص می‌گوید: اولین توپ فوتبال در بوشهر توسط انگلیسی‌ها به زمین خورده است و بعد از اکتشاف نفت در مسجد سلیمان فوتبال از بوشهر به این شهر نفتی می‌رود و در آنجا نظام‌مند می‌شود و شکل و انسجامی حقیقی به خود می‌گیرد.

شبیبی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: فوتبال پس از بنادر کشور در تهران نیز اولین بار توسط انگلیسی‌های مقیم ایران راه انداخته شد که در سال هزار و ۹۰۷ وزیر مختار انگلیس به منظور ایجاد حس رقابت بازیکنان و رسمیت بخشیدن به بازی‌های فوتبال شهر تهران، کاپی تهیه کرد و اولین دوره رسمی رقابت‌های فوتبال در همان سال نیز انجام شد.

بازی کارخانه اعتمادیه با تیم انگلیسی سند مشهور پیدایش فوتبال در بوشهر
سید محمد سیدزاده که در بین سالهای ۶۹ تا ۷۱ عهده دار ریاست هیات فوتبال بوشهر بوده در خصوص پیدایش این ورزش برای اولین بار در ایران و بوشهر به خبرنگار فارس گفت: درخصوص پیدایش فوتبال بوشهر اسناد معتبری به غیر از بیان نقل‌ها سینه به سینه وجود ندارد و آنچه در نوشتارهای که به رشته تحریر در آمده همان به اسناد تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه فوتبال بوشهر تاریخ پر فراز و نشیبی دارد بیان داشت: زمانی که برای اولین بار دو تیم در بوشهر روبروی هم قرار گرفتند به عنوان سند فوتبال در ایران مشهور است که دو تیم کارخانه اعتمادیه بوشهر و کارکنان کشتی انگلیسی است که در محله بهمنی به مصاف هم رفتند که بچه‌های کارخانه اعتمادیه موفق به شکست حریف انگلیسی خود شدند و جالب اینکه توپ مربوط به بازی توسط انگلیسی‌ها به بوشهر آمد تا تبدیل به کلید وازه‌ای برای فوتبال بوشهرشود.

سیدزاده با اشاره به اینکه در خصوص پیدایش فوتبال برای اولین بار در بوشهر یا مسجد سلیمان اسنادی وجود ندارد بیان کرد: اسناد معتبری که بتوان ادعا کرد بازی تیم‌های کارخانه اعتمادیه و تیم کارکنان کشتی زودتر از بازی انگلیسی‌ها در مسجد سلیمان انجام شده نداریم و همانطور که ادعا داریم اولین توپ فوتبال در مسجد سلیمان به زمین خورده هیچ سندی در این خصوص وجود ندارد.

سید محمد سیدزاده در خصوص اولین باشگاه ایرانی هم به خبرنگار فارس گفت: افرادی بر این عقیده هستند که باشگاه نادری محله امامزاده بوشهر اولین باشگاه ایران است که البته به شواهد اسناد از طریق فردی ورزش دوست به نام آرام شکل گرفت که البته ابتدا تیمی مدرسه‌ای بنام اخوت و سپس به نام خایج و در نهایت از ابتدای دهه هزار و ۳۰۰ به نام نادری بوجود می‌آید.

پیدایش فوتبال قبل از اکتشاف نفت در بوشهر رایج بوده است
حمید چاهیبخش از پیشکسوتان قدیمی و به نام باشگاه ایران جوان بوشهر در خصوص پیدایش این ورزش برای اولین بار در بوشهر به خبرنگار فارس گفت: همانطور که مستحضرید منشأ فوتبال در دنیا خود انگلیسی‌ها هستند و حضور اینها در بوشهر بواسطه دریا و تجارت با کشتی به قبل از اکتشاف نفت در ایران بر می‌گردد و ورزش‌های فوتبال و گلف سرگرمی آن‌ها بوده است.

وی در ادامه افزود: انگلیسی‌ها سال‌های بعد برای اکتشاف نفت به مسجد سلیمان رفتند و گفته می‌شود این ورزش در آن شهر شکل و شمایل رسمی به خود گرفت و از آنجا به پایتخت و دیگر شهرهای ایران انتقال یافت ولی به گواه قدیمی‌های فوتبال بوشهر مثل مرحوم پوربهی، کبگانیان و غیره این ورزش از شهر بوشهر سر گرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، با شنیدن اظهارات برخی صاحب نظران امر در خصوص پیدایش فوتبال و همچنین تاریخ کشورمان می‌توان پی برد که حضور انگلیسی‌ها در ایران و شهر بوشهر بوده است و آن‌ها برای سرگرمی خود به این ورزش می‌پرداختند و قاعدتاً برای اولین بار توپ فوتبال در بوشهر به زمین خورد گرچه قدیمی‌ها و پیشکسوتان فوتبال ادعا دارند که این ورزش در مسجد سلیمان رسمی‌تر و شکیل‌تر ادامه پیدا کرد تا از آنجا به دیگر شهرهای ایران برده شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 + 11 =