کد خبر : 263468
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۰
-

ابداع نخستین پلتفرم برای بررسی آلزایمر زودرس

ابداع نخستین پلتفرم برای بررسی آلزایمر زودرس

پژوهشگران آمریکایی با ارائه یک مدل موش مهندسی شده ژنتیکی، نخستین پلتفرم را برای بررسی آلزایمر ارائه داده‌اند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از وب‌سایت رسمی دانشگاه کالیفرنیا، ارواین، زیست‌شناسان، یک مدل موش جدید ارائه داده‌اند که از نظر ژنتیکی مهندسی شده و برخلاف نمونه‌های پیشین، مبتنی بر رایج‌ترین شکل بیماری آلزایمر است. این پیشرفت، نویدبخش گام‌های جدیدی برای مقابله با آلزایمر است.

اگرچه از سال ۱۹۹۰ تاکنون، بیش از ۱۷۰ نوع موش مبتلا به آلزایمر مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما این مدل‌ها، “آلزایمر زودرس” یا “آلزایمر فامیلی”(familial AD) را تقلید می‌کنند که کمتر از پنج درصد همه موارد ابتلا به آلزایمر را تشکیل می‌دهد. دانشمندان تا همین اواخر، جهش‌های موجود در ژن‌های انسانی با خطر خانوادگی را به ژنوم موش‌ها وارد می‌کردند تا موش‌های مبتلا به این نوع از آلزایمر را ارائه دهند. پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، ارواین” (UCI) تصمیم گرفتند تا با ابداع یک مدل موش برای بررسی دلایل آلزایمر زودرس، روش جدیدی را در پیش بگیرند. این مدل جدید موسوم به “sporadic AD” علاوه بر این نوع آلزایمر، ۹۵ درصد موارد باقیمانده را نیز شامل می‌شود.

“فرانک لافرلا”(Frank LaFerla)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما باور داشتیم که مدل‌های ابداع شده در مورد نوع نادر فامیلی آلزایمر می‌توانند دلیل ناموفق بودن درمان‌ها در آزمایش‌های بالینی باشند. ما تصمیم گرفتیم مدلی را ابداع کنیم که شکل متداول‌تر آلزایمر فامیلی را نشان دهد.

“دیوید باگلیتو-وارگاس”(David Baglietto-Vargas)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مدل‌های کنونی آلزایمر برای کمک به درک بیماری‌زایی آن ارزشمند هستند اما بسیاری از این مدل‌ها، تغییرات منحصر به فردی را شامل می‌شوند که دانشمندان را به برداشت اشتباه از برخی یافته‌های تجربی سوق داده است.

پژوهشگران به جای این که جهش‌ها را از ژن‌هایی با خطر آلزایمر فامیلی به موش‌ها وارد کنند، مدل جدیدی را با استفاده از مهندسی ژنتیک ابداع کردند تا سه آمینواسید موجود در بدن موش‌ها را به همتای آنها در بدن انسان نزدیک کنند. نتیجه این کار، ابداع مدلی موسوم به “مدل پلتفرم” (platform model) برای آلزایمر زودرس است.

این مدل جدید، شرایط مرتبط با آلزایمر را نشان می‌دهد که آسیب‌شناسی پیشرفته‌تری را مشخص می‌کند. این شرایط، تغییرات ناشی از سن در شناخت، التهاب، حجم مغز و موارد دیگر را در بر دارد که مطابق با تغییرات انسانی است.

“کیم گرین”(Kim Green)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این مدل را می‌توان برای درک رخدادهای زودرس در مغز که شاید با آلزایمر مرتبط باشند، به کار برد. ما می‌توانیم از عوامل محیطی و ژنتیکی استفاده کنیم تا جنبه‌های افزایش سن را که در آغاز آلزایمر زودرس مهم هستند، مورد بررسی قرار دهیم.

“گرنت مک‌گرگور”(Grant MacGregor)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ارائه این مدل موش، یک گام اساسی به سوی مدل‌سازی آلزایمر زودرس به همراه ویژگی‌های بارز آن به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری در مورد آلزایمر زودرس و تغییرات ژنتیکی وابسته به آن، زمان زیادی خواهد برد اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم و ممکن است که رویکرد ما مثمر ثمر باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 1 =