کد خبر : 263424
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
-

رونمایی از سند تحول شورای عالی استانها بزودی

رونمایی از سند تحول شورای عالی استانها بزودی

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به اینکه باید تخلف افراد و اعضای شوراها در مراجع قضایی مورد بررسی قرار گیرد و پس از اثبات اعلام شود تاکید کرد: کارگزار متخلف باید به مردم معرفی شود.

به گزارش عصرقائم، علیرضا احمدی در نشست خبری امروز چهارشنبه ضمن تبریک نهم اردیبهشت روز شوراها گفت: قطعا نباید نسبت به موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا غفلت کنیم این شوراها مدیران اجرایی شهرها و روستاها را انتخاب می کنند و هر اتفاقی که در شهرها و روستاها رقم می خورد عامل اصلی آن ، مدیران اجرایی هستند که توسط شوراها انتخاب می شوند.

وی افزود: امروز یک شهردار در شهر انواع خدمات را ارائه می دهد این در حالی است که همیشه نگاه به سمت دولتها بوده اما از خدمات شهرداران و دهداران که مسقیما مردم با آنها ارتباط هستند غافل بوده ایم. قطعا نباید نقش شهرداران و دهداران و شوراها نادیده گرفته شود در این راستا باید هر روز مدیران اجرایی توسط رسانه ها مورد سوال قرار گیرند تا این مدیران خدماتی که در شهرها و روستاها ارائه می کنند را به مردم گزارش کنند.

وی ادامه داد: اجزای تشکیل دهنده کشور ما شهرها و روستاها هستند. لذا باید به جای برسیم که طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری و روستایی هر چه سریعتر به سرانجام برسد که با تحقق آن مدیریت یکپارچه ای در سراسر کشور رقم می خورد و در کنار آن دولت نیز بخشی از اختیارات خود را به مدیریت شهری که توسط مردم انتخاب می شود واگذار کند.

وی تاکید کرد: در چندین دوره شوراها ، آزمون و خطاها انجام شده و تجربه های خوبی به دست آمده قطعا هدف اصلی خدمت رسانی صادقانه به مردم است. باید فضا را به گونه ای فراهم کنیم که خدمت رسانی به مردم تسهیل شود و این امر با تعامل و تفاهم دستگاه های خدمت رسان محقق خواهد شد.

رئیس شورای عالی استانها در بخش دیگری از صحبتهای خود در خصوص اتفاقاتی که در شهرهای کشور رخ داده از جمله موضوع واکسیناسیون پاکبانها در شهر آبادان گفت: شورای عالی استانها نسبت به هر اتفاقی در حوزه شوراها و شهرداریها و دهیاری ها واکنش نشان می دهد و این موضوع نیز پیگیری و پاسخ آن داده شد. قطعا در خصوص موارد حوزه شوراها بی تفاوت نیستیم. در مورد واکسیناسیون پاکبانها در شهر آبادان نیز الزام کردیم اگر آقایان تخلف کردند ما پیگیری خواهیم کرد که بررسی تخلف آنها هر چه زودتر انجام شود.

وی در بخش دیگری ازصحبتهای خود به موضوع سامانه ثبت تخلفات اشاره کرد و افزود: در این سامانه هر روز به شکایات ارسالی رسیدگی می کنیم و تا کنون بسیاری از پرونده ها حل کرده ایم. قطعا با هر تخلفی حتی در روستای کوچکی محکم و برخورد و پیگیری خواهیم کرد در این راستا  تفاهم نامه های بسیاری با دستگاه های مختلف داشته ایم.

احمدی در پاسخ به سوالی در خصوص کاندیداتوری خود در شورای شهر تهران گفت: قانون این اجازه را داده که فرد در هر نقطه ای از کشور می تواند به عنوان کاندیدا ثبت نام کند و در مرحله بعد در معرض رای مردم قرار می گیرد و بی تردید انتخاب با مردم است براین اساس بنده نیز تصور می کنم که در این مقطع می توانم به شهر تهران به عنوان یک کاندیدا خدمت کنم.

احمدی در خصوص تغییر وضعیت نیروهای شهرداریها نیز گفت: قطعا نمی توانیم نسبت به اموارات پرسنل شهرداریها و دهیاری ها بی تفاوت باشیم. تغییر وضعیت  باید در شهرداریها حل شود. اما حل شدن این موضوع باید به گونه ای باشد که حق کسی تضییع نشود. ما صرفا برای این موضوع طرحی را آماده کردیم و به مجلس ارسال شد اما  در حال حاضر وزارت کشور راهی را پیدا کرده تا تبدیل وضعیتها در شهرداریها انجام شود. البته تبدیل وضعیت در شهرداری تهران متفاوت است.

همچنان منافذ تخلف و فساد در آیین نامه حفظ باغات وجود دارد

وی به اصلاح آیین نامه حفظ باغات و فضای سبز شهرها اشاره کردو  افزود: این آیین نامه یکبار اصلاح شد اما مشاهده شد که همچنان منافذ تخلف و فساد وجود دارد. لذا بار دیگر افراد خبره را جمع کردیم و توانستیم منافذ فساد را ببندیم. تا کسی نتواند باغات شهر تهران را غیر باغ اعلام کند.

وی ادامه داد: ۶۰ پرونده باغات در شورای اسلامی شهر تهران در دست اقدام بود که ما ثبت شکایاتی در این حوزه داشتیم مثلا فردی اعلام می کرد که سند من باغ نیست اما زمین من باغ اعلام شده و مواردی مشابه این. حتی در کمیسیون ماده ۷ نیز یک نفر قاضی را به عنوان عضو اضافه کردیم تا از بعد قضایی نیز مسائل مورد بررسی قرار گیرد. این اصلاح آیین نامه مسیر را شفاف می کند.

رئیس شورای عالی استانها در خصوص مقابله با سوءاستفاده از بیت المال برای تبلیغات انتخاباتی نیز اظهار کرد: برای عدم استفاده از بیت المال در جهت تبلیغات انتخاباتی برابر قانون هیچ فردی حق ندارد از این اموال استفاده کند. در صورت بروز تخلف حتی صلاحیت فرد می تواند زیر سوال برود. ما نیز در شورای عالی استانها در صورت ارسال گزارش مردمی مبنی بر بروز چنین تخلفاتی به صورت مستند پیگیری و رسیدگی لازم را انجام می دهیم.

وی تاکید کرد: عدول از قانون موجب تضعیف شوراها می شود. اگر افرادی که سکانهای مدیریت را به دست دارند قوی و توانمند باشند و براساس قانون حرکت کنند شوراها روز به روز تقویت خواهند شد. در حال حاضر قوانینی در حوزه شوراها داریم هر چند که خلا در آن وجود دارد و باید این خلاها رفع شود. بی تردید رفتارهای پوپولیستی مناسب نیست و باید صادقانه به مردم خدمت کرد. در حوزه رسیدگی به تخلفات اعضای شوراها موضوع باید در مراجع قضایی مورد بررسی قرار گیرد و پس از بررسی و اثبات جرم این تخلف اعلام عمومی شود.

احمدی در بخش دیگری از صحبتهای خود به سند تحول شورا عالی استانها گفت: همه دستگاه ها باید سند تحول داشته باشند و در این راستا دستگاهی همچون شورای عالی استانها نمی تواند نسبت به این سند بی تفاوت باشد. این سند تدوین شده و به زودی رونمایی خواهد شد و توضیحات آن نیز تشریح می شود.

ثبت روزی ۱۰-۱۵ شکایت در سامانه تخلفات شوراها

وی درباره آمار سامانه ثبت تخلفات شورای عالی استانها گفت: این سامانه ملی روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ شکایت را به ثبت می رساند که به محض ثبت سریعا رسیدگی به آنها آغاز می شود در میان این شکایات موضوعاتی مانند رشوه، تخلفات کارمندان شهرداری و اعضای شورا وجود دارد قطعا تا تخلفی به اثبات نرسیده نباید آن را در اذهان عمومی عنوان کرد. باید ابتدا این تخلف ثابت شود که اثبات آن نیاز به رسیدگی در مرجع قضایی دارد و هنگامی که تخلف ثابت شد باید کارگزار متخلف به مردم معرفی شود.

وی در خصوص بروز تخلف در سنوات گذشته شورای عالی استانها گفت: اگر تخلفی در دستگاهی که من در آن خدمت می کنم در گذشته انجام شده قطعا من نمی توانم آن را در معرض عمومی اعلام کنم و این موضوع باید در دستگاه قضایی بررسی شود. یک سری کاستیها وجود داشته که ما تا جایی که توانسته ایم سعی کردیم در جهت حل آنها حرکت کنیم. در گذشته برای نمایندگان موضوع حقوق نامتعارف وجود نداشته اما برای کارمندان چنین موضوعی وجود داشته که سازمان بازرسی ورود پیدا کرده و یکسری از پولها بازگشته قطعا این موضوع توسط ما تا انتها پیگیری خواهد شد.

وی در خصوص پیگیری به سرانجام رسیدن طرح جامع مدیریت یکپارچه شهری گفت: در این طرح همه موارد مدیریت شهری و روستایی به صورت ریز دیده شده که قطعا با تصمیم آن تحول قابل توجهی در مدیریت شهری و روستایی رقم می خورد.

وی در خصوص روال بررسی صلاحیتهای کاندیداهای شوراهای شهر و روستا برای دوره ششم گفت: در این دوره بررسی صلاحیتها متفاوت شده و صلاحیتها با شیوه بهتری مورد بررسی قرار می گیرند لذا امیدواریم افراد توانمند و کارآمدتری به عرصه شوراهای کشور ورود پیدا کند.

وی در خصوص اقدامات شوراها و شهرداریها در حوزه مقابله با ویروس کرونا نیز گفت: در ایام شیوع کرونا ، مراکزی در اختیار شهرداریها بوده و اجاره داده می شد شامل مراکز ورزشی، غرفه های میادین میوه و تره بار، سعی شده با افرادی که اجاره می دهند مدارا شود. بیشترین نقش را در این موضوع شهرداریها در حوزه ارائه خدمات همچون آرامستانها داشتند ولی این نقش باید از طریق رسانه ها به مردم معرفی و تکلیف شود. اتفاقات بسیار خوبی در حوزه مبارزه با کرونا توسط شوراها ، شهرداریها و دهیاریها رقم خورد.

رئیس شورای عالی استانها با اشاره به ثبت اعتراض توسط برخی مهندسین در سامانه ثبت تخلفات شورای عالی استانها درباره انتخابات زودهنگام هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: این انتخابات از طریق وزارت راه ابلاغ شده که مورد اعتراض برخی مهندسین قرار گرفته است،  افراد فعلی تا یکم آبان ماه امسال حضور دارند و انتخابات باید مهر ماه برگزار می شد اما ظاهرا می خواهند این انتخابات را در مرداد ماه امسال برگزار کند و در شهریور ماه نیز اعتبارنامه افراد جدید را برای سه سال بدهند. این در شرایطی است که مردم با سازمان نظام مهندسی رابطه مستقیم دارند. اعتراض مهندسین در سامانه ثبت شده تا دلیل برگزاری زودهنگام با توجه به شرایط کرونایی و همچنین شیوه و روش برگزاری اعلام شود. جا دارد رسانه ها این موضوع را پیگیری کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 6 =