کد خبر : 263261
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸:۰۵
-

رنج برنج‌ به وقت گرانی!

رنج برنج‌ به وقت گرانی!

تولید برنج همچنان با وجود مکانیزه شدن با سختی‌هایی همراه است که رغبت نسل آینده و امروز را از این شغل بومی کمرنگ کرده است و هر ساله شاهد آن هستیم که کشاورزان برای تولید این محصول از زمان کاشت، داشت، برداشت و همچنین در مواقع فروش با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند.

به گزارش عصرقائم، استان مازندران بیش از ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که به شرط شرایط مساعد آبی، تمامی این اراضی امکان کشت برنج را دارا هستند.

در حالی فصل نشا آرام در آرام در گوشه و کنار استان آغاز شده است که شالیکاران امسال علاوه بر گرانی دستمزد نشاکاران شاهد بالا رفتن هزینه تأمین بیشتر نهاده‌های کشاورزی نظیر سموم، پلاستیک، بذر، قطعات یدکی تیلر و تراکتور و دستمزد کارگری برای شخم و شیار و آب تخت کردن نیز بودند.

به گفته شاليكاران قيمت نهاده‌های كشاورزی، سموم، سایر هزینه‌های جاری و دستمزد کارگران نسبت به سال قبل تقریبا دو برابر شده است كه به طور قطع، چنین افزایشی در خصوص نرخ برنج در بازار رخ نخواهد داد.

رضا سیفایی یکی از کشاورزان فریدونکناری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص هزینه‌های کلی یک کشاورز از ابتدای فصل کار تا زمان برداشت محصول طی سال جاری، اظهار کرد: هر ساله کار و فعالیت شالیکاران مازندرانی از نیمه اسفندماه آغاز و تا نیمه مردادماه نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: طی این مدت، یک کشاورز از آغاز تا پایان، هزینه‌هایش مربوط به مراحل گوناگون کار تعیین می‌شود و به طور کلی هر کشاورز، هزینه‌هایش به مراحل شش‌گانه خزانه، نشا، برداشت، خرید کود و نهاده‌ها، تراکتور و کارخانه مربوط می‌شود.

این شالیکار فریدونکناری، با اشاره به هزینه ۶۰۰ هزار تومانی دستمزد تراکتور برای آماده سازی زمین زراعی در هر هکتار، خاطرنشان کرد: هر کشاورز برای هر هکتار زمین شالیزاری برای آماده سازی خزانه و تولید نشای شالی، می‌بایست ۶ تا ۷ کیلو برنج، ۲٫۵ کیلو اوره، یک کیلو تریپ، نایلون و میله‌گرد خریداری کند.

این کشاورز مازندرانی ادامه داد: به طور متوسط طی سال جاری با احتساب قیمت ۱۵۰ هزار تومانی ۶ کیلو برنج، ۲۰ هزار تومانی ۴ کیلو کود، ۲۵۰ هزار تومانی نایلون و حدود ۳۰۰ هزار تومانی میله گرد برای یک خزانه متناسب با تهیه نشای شالی برای یک هکتار، یک کشاورز در این بخش متحمل هزینه‌ای بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومانی می‌شود.

سیفایی بیان کرد: در گام بعدی نوبت به نشای شالی می‌رسد که می‌تواند هم به صورت دستی و سنتی و هم به صورت دستگاه نشاکار و مکانیزه انجام گیرد.

وی عنوان کرد: اگر نشا دستی صورت گیرد برای هر هکتار نیاز به ۱۰ نشاکار و ۳ کارگر جهت تیم کن یا به زبان عامیانه تیم وج است که با احتساب نرخ روزانه ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومانی دستمزد کارگر در فریدونکنار برای هر کشاورز بین ۵ تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بدون هزینه ایاب و ذهاب کارگر و صبحانه و عصرانه هزینه بر می‌دارد.

این شالیکار فریدونکناری، اعلام کرد: اگر نشا توسط دستگاه نشاکار صورت گیرد شرایط به نحوی دیگر رقم می‌خورد و بسته به اینکه بذر توسط کشاورز تامین شود و یا توسط خود دارنده دستگاه، نرخ‌ها متفاوت است؛ البته برای هر هکتار زمین شالیزاری در این شیوه نیاز به سینی نشا، ۱۰ کیلو بذر، ۵ کیلو کود و نایلون است.

این کشاورز مازندرانی، اضافه کرد: به هر منظور در این شیوه با احتساب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هزینه دستمزد دستگاه نشاکار برای هر هکتار و نیاز به خرید ۲۵۰ سینی نشای ۱۱ تا ۱۴ هزار تومانی برای هر هکتار با ذکر این نکته که در نشای با دستگاه مکانیزه ۳۰۰ کیلو ازفایش محصول در هر هکتار به نسبت روش نشای دستی وجود دارد؛ در مجموع در این شیوه هزینه‌ای ۴ میلیونی برای کشاورز بدنیال دارد.

سیفایی گفت: در گام بعدی و در مرحله نشا نیاز به خرید برخی کودها متناسب با نیاز شالیزار وجود دارد که برای هر هکتار به طور متوسط نیاز به ۳۰۰ کیلو گرم کود شامل ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم کود پتاس، ۱۰۰ کیلوگرم اوره و ۱۰۰ کیلوگرم تریپ است که در مجموع هزینه‌ای نزدیک به یک میلیون تومانی را شامل می‌شود.

وی، برداشت را گام بعدی در فصل کشاورزی برای شالیکار نام برد و افزود: در این مرحله هرچند غالبا کشاورز پولی را نقدا پرداخت نمی‌کند اما طبق عرف و روال همیشگی، هر دستگاه کمباین در زمان برداشت به ازای هر ۲۰ کیسه، یک کیسه به عنوان کرایه یا دستمزد برداشت دریافت می‌کند.

این شالیکار فریدونکناری، تصریح کرد: در واقع، هر هکتار زمین شالیزاری نزدیک به ۸۰ کیسه برنج می‌دهد که از این تعداد، ۴ کیسه برنج ۷۵ کیلویی هزینه دستمزد کمباین می‌شود که به عبارتی ۳۰۰ کیلوگرم برنج به ازای هر کیلو ۲۵ هزار تومان فعلی بازار، هزینه‌ای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را برای کشاورز در پی خواهد داشت.

این کشاورز مازندرانی، ادامه داد: در گام آخر نوبت به تبدیل شالی به برنج در کارخانجات شالیکوبی می‌رسد که با توجه به نرخ ۱۲۰۰ تومانی دستمزد به ازای هر کیلو در مجموع برای کشاورز هزینه‌ فرآوری بین ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود.

سیفایی با بیان اینکه معمولا در هر هکتار زمین آبی، تقریبا ۳ تن برنج حاصل می‌شود که با احتساب کیلویی ۲۵ هزار تومانی، دریافتی یک کشاورز بدون احتساب هزینه‌ها از ابتدا تا پایان حدود ۷۵ میلیون تومان در هر هکتار می‌باشد.

وی ادامه داد: با جمع هزینه‌های شش گانه خزانه، نشا، برداشت، خرید کود و نهاده‌ها، تراکتور و کارخانه طی یک فصل زراعی در مجموع حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه برای کشاورز در بر خواهد داشت که هزینه بسیار بالایی است.

این شالیکار فریدونکناری،  تاکید کرد: این میزان بیش از ۲۰ درصد از کل درآمد کشاورز طی یک فصل زراعی را شامل می‌شود که میزان بالایی است و باید هزینه‌ها حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

این کشاورز مازندرانی، یادآور شد: متاسفانه با عدم حمایت دولت از بخش کشاورزی و افزایش بی رویه نرخ دستمزد و انواع لوازم مصرفی و مورد نیاز کشاوزان از کود و سم گرفته تا سینی نشا، کار کشاورزی دیگر برای شالیکاران، مقرون به صرفه نیست.

سیفایی گفت: ادامه این روند می‌تواند نقش بسزایی در کاهش رغبت کشاورزان و فرزندان‌شان برای ادامه فعالیت در این حوزه که نماد استان مازندران است، داشته باشد و مسئولان استانی و کشوری می‌بایست برای ایجاد انگیزه و کنترل وضعیت نامطلوب قیمت‌ها و هزینه‌ها در بخش کشاورزی، ضمن تدوین سیاست‌های حمایتی ویژه، تمهیدات اثرگذاری را اتخاذ کنند.

کشت نشا در ۳۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو ، با بیان اینکه با تعیین نرخ مصوب مقرر کردیم که بانک نشاداران طی فصل زراعی جدید برای هر هکتار از صفر تا صد کار بدون بذر دستمزد ۵ میلیون و ۵۹۰ هزار تومانی جهت کشت نشا دریافت کنند؛ گفت: تاکنون در نزدیک به ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت نشا انجام شده است.

علی‌محمد رمضانی در خصوص گلایه شالیکاران از گرانی چند برابری هزینه‌ها اعم از نرخ کود و سم و همچنین دستمزد خدمات کشاورزی طی سال‌جاری، اظهار کرد: در ابتدای این بحث لازم به اشاره این نکته است که ما قبل از آغاز فصل کشاورزی در استان و در نیمه زمستان، اقدام به برگزاری نشست دو روزه با تمامی فعالان بانک نشا در استان کردیم.

وی افزود: در این جلسه با تعیین نرخ مصوب مقرر کردیم که بانک نشاداران طی فصل زراعی جدید برای هر هکتار از صفر تا صد کار بدون بذر دستمزد ۵ میلیون و ۵۹۰ هزار تومانی جهت کشت نشا دریافت کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا بذر با بانک نشاداران نباشد و تامین بذر و کرایه حمل با خود کشاورز باشد.

این مسئول ادامه داد: در رصدی هم که اخیرا در سطح استان انجام دادیم این نرخ مصوب در تمامی استان در حال اجرا است.

رمضانی گفت: البته در همین رصد مشخص شد که کشاورزانی که به شیوه سنتی در حال نشای اراضی آبی خود هستند از نرخ دستمزد بالای ۵۰۰ تا ۶۰۰ روزانه کارگر گلایه مندند.

وی بیان کنید: پیش‌بینی ما برای سال جاری بهبود میزان نشای اراضی کشاورزی توسط دستگاه‌های مکانیزه در استان به نسبت سال گذشته است و بنا بر تخمین‌ها، امسال میزان نشای راضی شالیزاری توسط دستگاه‌های مکانیزه به بیش از ۱۴۰ هزار هکتار خواهد رسید.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: میزان کل اراضی شالیزاری مازندران حدود ۲۱۵ هزار هکتار است که از این میزان تاکنون، نزدیک به ۱۹۳ هزار و ۵۵۱ هکتار تقریبا شخم و شیار شده است.

این مسئول اضافه کرد: از این میزان نزدیک به ۳۰ هزار هکتار نشا شده است که از این میزان، ۱۷ هزار هکتار به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی، نشا شده است.

رمضانی اعلام کرد: طی سال گذشته نزدیک به ۴۵۰ دستگاه به ناوگان مکانیزه استان اضافه شده است.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها در خصوص کم‌آبی در برخی از نقاط استان پاسخ داد: بنا بر پیش بینی هواشناسی احتمال اینکه امسال شاهد هوای گرمی باشیم وجود دارد و لذا باید با مدیریت مصرف به ویژه در شرق استان با توجه به تعدد بالای آب بندان‌ها از خطر کم آبی پیشگیری کنیم.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، افزود: تاکنون گزارشی مبنی بر کم آبی که موجب شده باشد کار شخم و شیار کشاورزان با مشکل مواجه شده باشد، نداشتیم.

این مسئول در خصوص بهبود اوضاع قیمتی و شرایط مطلوب عرضه کود و سموم مورد نیاز شالیکاران، اذعان کرد: در حال حاضر نیاز کشاورزان غالبا به سمت کودهای پایه است به نحوی که کودهای فسفات باید قبل از نشا مصرف شود، کودهای اوره سه تقسیم می‌شود که یک قسمت قبل از نشا، قسمت دوم ۳۰ روز پس از نشا و قسمت سوم نیز قبل از ظهور خوشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رمضانی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو کود اوره حدود ۷۰ هزار تومان و پتاس ۹۰ هزار تومان است.

وی در خصوص نسبت نشای رقم طارم به سایر ارقام پرمحصول در استان، تصریح کرد: طی سالیان اخیر استقبال از ارقام پرمحصول با توجه به افزایش قیمت این ارقام در بازار نظیر فجر، شیرودی و ندا افزایش یافته است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، متذکر شد: بنا بر آخرین رصد انجام شده قیمت حال حاضر هر کیلو شیرودی در بازار ۲۳ هزار تومان، ندا ۲۲ هزار تومان و فجر ۲۴ هزار تومان است که تفاوت چندانی با رقم طارم ندارد.

رمضانی یادآور شد: طی سال گذشته نزدیک به ۴۶ هزار و ۷۰۲ هکتار کشت ارقام پرمحصول در استان داشتیم که تقریبا یک چهارم کل اراضی شالیزاری استان را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: مابقی اراضی شالیزاری استان که حدود سه چهارم اراضی استان را شامل می‌شود غالبا به کشت طارم اختصاص داشت.

به گفته رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران، هنوز نرخ جدید کارخانه‌های شالیکوبی جهت تعیین دستمزد تبدیل شالی به برنج طی سال جاری اعلام نشده است و بنا است این موضوع طی جلسه‌ای که در آینده نزدیک با شالیکوبی‌داران برگزار می‌شود، تعیین تکلیف شود.

به گزارش بلاغ، بازار برنج، هر ساله با تنش‌هایی از واردات و تخصیص ارز دولتی گرفته تا افزایش قیمت کود و سم و هزینه‌های جانبی تولید برای کشاورز و از افزایش نرخ شالیکوبی‌ها گرفته تا سودجویی و تخلیط برنج، دچار آسیب‌های جدی و کهنه‌ای است که با عقب نشینی دولت و دستگاه‌های نظارتی، راه به جایی نبرده است و دود این پا پس کشیدن‌ها و پا پیش گذاشتن سودجویان، تنها به چشم کشاورزی می‌رود که هر ساله، رنج در زمین، نشا می‌کنند.

تولید برنج همچنان با وجود مکانیزه شدن با سختی‌هایی همراه است که رغبت نسل آینده و امروز را از این شغل بومی کمرنگ کرده است و هر ساله شاهد آن هستیم که کشاورزان برای تولید این محصول از زمان کاشت، داشت، برداشت و همچنین در مواقع فروش با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند.

سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی به ویژه در تولید برنج، سال‌ها است که می‌لنگد و واقعا با این پای لنگ، نمی‌شود به بقای پر نشاط این بخش، امیدوار بود.

در هر صورت، عدم حمایت دولت و دستگاه‌های متولی از کشاورزان که هم به نقایص تخصیص کود و سموم یارانه‌ای بر می‌گردد و هم به عدم حمایت از بازار فروش و فقدان نرخ مصوب خدمات بخش کشاورزی، دست کشاورزان را در حنایی گذاشته که با هیچ آبی، پاک نمی‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × سه =