کد خبر : 263311
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
-

دیدار و گفت و گوی ظریف با نیچروان بارزانی

دیدار و گفت و گوی ظریف با نیچروان بارزانی

نیچروان بارزانی در دیدار ظریف با اشاره به روابط عمیق منطقه کردستان عراق با ایران، بر گسترش همکاری ها و برطرف کردن برخی موانع موجود بر سر راه توسعه همکاری ها تأکید کرد.

به گزارش عصرقائم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در منطقه کردستان عراق به سر می برد، با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار و گفتگو و در ضیافت افطاری وی شرکت کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار روابط کشورمان با عراق و همچنین منطقه کردستان عراق را روابطی مستحکم و مبتنی بر منافع مشترک خواند و بر اهمیت ثبات و امنیت عراق و منطقه کردستان عراق تاکید کرد.

نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار با تاکید بر روابط عمیق منطقه کردستان با کشورمان گسترش همکاری ها و برطرف سازی برخی موانع موجود برای توسعه همکاری ها را مورد تاکید قرار داد.

ظریف پیش از این با مسعود بارزانی و مسرور بارزانی هم دیدار کرده بود.

به گزارش فارس، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز پیش از این در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: اجازه نمی‌دهیم منطقه کردستان عراق محلی برای تهدید و ناامنی مرزی برای ایران باشد.

* دیدار با هیأت اتحادیه کردستان عراق

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با هیأت اتحادیه کردستان عراق به ریاست مشترک لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی از  اتحادیه میهنی دیدار و در خصوص روابط کشورمان با عراق و منطقه کردستان عراق به بحث و‌تبادل نظر پرداخت.

 ظریف در این دیدار با یادآوری نقش برجسته مرحوم طالبانی به عنوان یکی از چهره های تاثیرگذار کردی و عراقی، دیدگاه کشورمان را در دیدارهای انجام شده با مقامات و شخصیت های عراقی در بغداد ارائه و بر خواست و نظر جمهوری اسلامی ایران برای وحدت و همبستگی تمامی جریانات، اقوام و طوایف عراق برای ساختن عراقی آباد، آزاد، قوی و مستقل تاکید کرد.

ظریف در ادامه به برخی ظرفیت های موجود برای گسترش همکاری‌های فیمابین اشاره و زمینه های ارتقای همکاری بین منطقه کردستان عراق و کشورمان را مثبت ارزیابی کرد.

لاهور شیخ جنگی و بافل طالبانی ریاست مشترک اتحادیه کردستان عراق نیز در این دیدار به جایگاه رفیع جمهوری اسلامی ایران نزد مردم منطقه کردستان عراق تاکید کردند و خواستار گسترش همکاری های فیمابین شدند.

آنان با اشاره به رابطه مستحکم اتحادیه و مرحوم طالبانی با ایران گفتند هیچگاه نقش و حمایت ایران از عراق در مقاطع مختلف را فراموش نمی کنند.

وزیر امور خارجه در سفری هم که به بغداد داشت با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. وی همچنین با برخی شخصیت‌های و رهبران جریان‌های سیاسی عراق دیدار کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از سفرش به بغداد و دیدارهای انجام شده، نوشت: در این دیدارها تأکید شد که همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارند و از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می‌کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از این هم در سفر به دوحه با امیر و وزیر خارجه قطر دیدار و به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

وی قرار است در ادامه این سفر به مسقط برود و با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − یازده =