کد خبر : 263448
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
-

بررسی تاثیر آب اکسیژنه بر سلول های سرطانی

بررسی تاثیر آب اکسیژنه بر سلول های سرطانی

آب‌اکسیژنه ماده ای قوی و نافذ است و غلظت بالای آن می‌تواند به بافت سلول‌ها آسیب برساند و سبب رشد غیرقابل کنترل سلول‌های سرطانی شود اما بنابر یافته جدید متخصصان آلمانی، مقدار کم این ماده می‌تواند سلول‌ها را از تخریب محافظت کند.

به گزارش عصرقائم، آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید معمولا به عنوان ماده‌ای سرطان‌زا شناخته می شود ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مقدار کم آن می‌تواند در درمان سرطان موثرواقع شود.

تیمی مرکب از فیزیولوژیست‌ها به سرپرستی “کاترین شرودر” از دانشگاه فرانکفورت آلمان روی آنزیمی به نام Nox4 کار کرده است که مقادیر کمی از هیدروژن پراکسید یا آب اکسیژنه (H۲O۲) در سلول‌های بدن ایجاد می‌کند.

این ترکیب متعلق به گونه‌هایی از اکسیژن است که در غلظت‌های زیاد به بافت سلول‌ها آسیب می‌رساند و در عین حال می‌تواند ضد میکروب و عفونت هم باشد.

شرودر و تیم او موش‌هایی را آزمایش کردند که به دلیل نقص ژنتیکی قادر به تولید Nox4 نبودند. وقتی این حیوانات در یک محیط سرطان‌زا قرار گرفتند دو برابر بیشتر از موش‌های دارای آنزیم Nox4 غده‌های سرطانی تولید کردند. با توجه به تنوع غدد ایجادشده این گمانه مطرح شده است که آنزیم یادشده تاثیری اساسی در حفظ سلامت سلول‌ها دارد.

آزمایش‌های مولکولی بیشتر نشان داده‌اند که آب اکسیژنه، هسته سلول‌ها را از رسیدن برخی پروتئین‌های واسط میان سلول‌ها که می‌توانند آنها را در ساختن دی ان ای متناسب به اشتباه بیاندازند و در نتیجه تکثیر سرطانی سلول‌ها را موجب شوند، مصون می‌دارد.

به گزارش دویچه وله، تاکنون نتیجه حاصل از آزمایشات شرودر و همکارانش این است که حفظ تعادل در مقدار موجود آب اکسیژنه در سلول‌ها آنها را از انحطاط و تکثیر سرطانی محافظت می‌کند. هرچند انجام مطالعات دقیقتر در این زمینه ضروریست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × سه =