کد خبر : 263284
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۰۰
-

برخواه: آسیب دیدگی ها بزرگنمایی می شود

برخواه: آسیب دیدگی ها بزرگنمایی می شود

سرمربی تیم ملی وزنه برداری عملکرد ملی پوشان در قهرمانی آسیا را تشریح کرد و گفت: مقداری آسیب دیدگی های جزیی دارد بزرگنمایی می شود و برخی ها اینکه به هدفشان نرسیده اند را با آسیب دیدگی توجیه می کنند.

به گزارش عصرقائم، محمد حسین برخواه در گفتگو ، درباره ی عملکرد وزنه برداران ایران در مسابقات قهرمانی آسیا بیان کرد: خیلی از صحبت هایی که در مورد تیم انجام شد، منصفانه نبود و ۹ نفری که به مسابقات اعزام کردیم، عملکرد نسبتا موفقی داشتند.
در این مسابقات، امتیازات هشت وزنه بردار ما محاسبه شد و اگر یک وزنه بردار دیگر داشتیم که حتی در رده هفتم قرار می گرفت، قهرمان می شدیم. قطعا تیم ما از ازبکستان و قزاقستان بهتر بود و یکی  از منسجم ترین تیم های ملی در چند سال اخیر بود و از عملکرد وزنه بردارانی که اعزام کردیم راضی بودم.

*۱۸۷ کیلوگرم وزنه ای نبود که بخواهد جوادی را متوقف کند
برخواه در تشریح عملکرد وزنه برداران گفت: در دسته ۷۳ کیلوگرم، مصطفی جوادی در یک ضرب خیلی خوب بود و در دوضرب اگر وزنه ۱۸۷ کیلوگرم را می زد، می توانست مدال نقره مجموع بگیرد. او در تمرینات بارها بیشتر از این وزنه زده بود و ما حتی فکر می کردیم، رکورد بالاتری ثبت کند.  اما فکر می کنم چون ۲۴ ساعت قبل از مسابقه رسید و تاخیر ناخواسته ای  هم هنگام اعزام برایمان به وجود آمد، که همه خسته شدیم باعث شد جوادی وزنه را نزد وگرنه وزنه ۱۸۷ کیلوگرم، وزنه ای نبود که بخواهد او را متوقف کند.

*مصدومیت آرنج سلطانی یک حادثه ورزشی بود
او در مورد  دسته ۸۱ کیلوگرم بیان کرد: حسین سلطانی واقعا آماده بود و پشت صحنه هم خیلی خوب کار کرد. اتفاقی که برای او افتاد از حوادث ورزش است و هیچ کسی تقصیر ندارد. او اصلا مشکلی از ناحیه آرنج نداشت و حالا صحبت هایی می شود که می خواهند من را مقصر جلوه بدهند، اما واقعا این یک حادثه بود. امیدوارم  سلطانی دوره نقاهت را به خوبی سپری کند و هر چه زودتر به صحنه مسابقات برگردد و دوست دارم او را روی سکوی قهرمانی ببینم.

*به میری گفتم لازم نیست در حرکت سوم دوضرب روی تخته برود
برخواه در مورد دسته ۸۹ کیلوگرم گفت:  کیانوش رستمی که قهرمان شد و علی میری هم در یک ضرب عملکرد خوبی داشت. اگر در حرکت دوم یک ضرب وزنه ۱۶۵ کیلوگرم را می زد، می توانست در حرکت بعدی مدال طلا را بگیرد و در حرکت سوم یک ضرب ۱۶۵ کیلوگرم را راحت زد. در دوضرب، با وزنه ۲۰۴ کیلوگرم مدالش را تثبیت می کرد اما گفت هنگام لیفت از پا احساس درد داشته است.
او افزود:  ما به او گفتیم لازم نیست برای حرکت سوم روی تخته برود  اما خودش خواست که برود از این رو وزنه را به ۲۰۵ کیلوگرم  تغییر دادیم تا وقت بیشتری داشته باشد اما وزنه را روی سینه کشید و انداخت. تخصص او دوضرب است از این رو وقتی در مسابقه ۱۶۵ در یک ضرب بزند، اینکه در دوضرب ۲۰۷ -۲۰۸ کیلوگرم را ثبت کند دور از دسترس نبود و شاید در وزنی که رکورد بیشتری انتظار داشتیم ثبت شود، دوضرب علی میری بود.
*مشکل سهراب مرادی در کندن وزنه از زمین در قهرمانی آسیا
سرمربی تیم ملی در مورد رقابت حساس سهراب مرادی در دسته ۹۶ کیلوگرم تاکید کرد: شاید اوج حساسیت کار ما در این وزن بود. سهراب مرادی حدود ۹ روز قبل از اعزام که مسئولان کمیته ملی المپیک هم در سالن حضور داشتند، تمرین سنگین انجام داد و از ناحیه پشت ران پا احساس درد داشت. روز مسابقه هم مجبور شد کندن وزنه از زمین را آرامتر انجام دهد که این مسئله روی تکنیکش تاثیر گذاشته بود و کار را برایش سخت کرد زیرا وقتی وزنه سنگین است، وزنه بردار باید با تمام قدرت وزنه  را از زمین جدا کند  اما سهراب مرادی مجبور بود به آرامی این کار را انجام دهد تا درد پشت پای او تشدید نشود و  خدایی نکرده مسابقه را از دست ندهد. البته کسی نمی تواند بگوید رکوردهای سهراب مرادی کم بود.
او افزود: در دوضرب وزنه ۲۲۰ کیلوگرم  را بالا زد  اما چون وزنه پشت سرش بود و داشت به کتفش فشار می آورد، مجبور شد آن را رها کند. اگر  وزنه ۲۲۰ کیلوگرم را می زد، هم رکورد عالی بود و هم  امتیاز خوبی می گرفت. مطمئنم در مسابقات کلمبیا و ان شاءالله المپیک می تواند رکوردهای بهتری را ثبت کند.

برخواه در مورد دیگر نفرات نیز گفت: در دسته ۱۰۲ کیلوگرم  وزنه برداران ما خوب کار کردند. رسول معتمدی  و رضا دهدار خوب ظاهر شدند.
در دسته ۱۰۹ کیلوگرم، کیا قدمی وزنه های با ارزشی ثبت کرد. درست است که وزنه برداران ازبک با وزنه برداران ما فاصله دارند  اما  کیا قدمی وزنه های با ارزشی زد.  در دسته فوق سنگین علی داودی  سه مدال طلا گرفت و طبیعی است که بعد از قطعی شدن مدال طلا افت داشته باشد اما مطمئنم در المپیک رکوردهای بالاتری ثبت می کند.

*انتخاب وزنه ۲۲۰ کیلوگرم به پیشنهاد خود سهراب مرادی بود

سرمربی تیم ملی  مورد اینکه شاید مهار وزنه ۲۲۰ برای سهراب مرادی لازم نبود تا فشاری هم به کتفش وارد نکند، تاکید کرد: سهراب مرادی وزنه ۲۱۰ کیلوگرم را راحت بالا برد و مقداری از لحاظ ذهنی آرامش پیدا کرد من برای حرکت دوم پیشنهاد وزنی ۲۱۷ -۲۱۸  کیلوگرم را دادم اما خودش گفت که ۲۲۰ کیلوگرم را راحت می‌زند و با پیشنهاد خود ورزشکار بود که ۲۲۰ کیلوگرم را انتخاب کردیم. در چنین شرایطی نیز من سعی می‌کنم به ورزشکار اعتماد کنم و اعتماد به نفس را به او منتقل کنم که توانایی مهار وزنه را دارد. سهراب ۲۲۰ کیلوگرم را هم سبک کشید اما هنگام بالا زدن پرتابش زیاد بود و همین باعث شد که وزنه از مرکز ثقل بدن خارج شود و به پشت سر برود. سهراب وزنه ۲۲۰ را می زد و توانایی مهار وزنه‌ بالاتری  را هم داشت.

*پاسخ به آسیب دیدگی های زیاد 
برخواه درباره ی علت آسیب دیدگی زیاد وزنه برداران ایران نیز گفت: آسیب دیدگی کاملا در وزنه برداری طبیعی است و از برخی صحبت ها که مطرح می شود تعجب می کنم. نبرد انسان با فولاد است و آسیب دیدن بدن جزئی از وزنه برداری است. البته آسیب دیدگی فقط مختص کشور ما نبود و در مسابقات قهرمانی آسیا شاهد بودیم که وزنه برداران چین آسیب دیدگی داشتند. فارس الباخ قطری نیز از ناحیه زانو مصدوم بود و دو وزنه بردار کره جنوبی نیز فقط در صحنه مسابقه مصدوم شدند بنابراین آسیب دیدگی جز طبیعت وزنه برداری است.

او ادامه داد: من نمی خواستم این را بگویم اما یک مقدار هم آسیب دیدگی های جزئی دارد  از سوی وزنه برداران بزرگنمایی می‌شود و برخی از وزنه برداران ما اینکه به هدفشان نرسیده اند را دارند با آسیب دیدگی توجیه می کنند.  واقعیت این است که آسیب دیدگی جزئی از وزنه برداری بوده و خواهد بود.
ما می خواهیم هم وزنه برداری پاک داشته باشیم و هم در بالاترین سطح باشیم و در این شرایط آسیب دیدگی طبیعی است.

*کتف سهراب مرادی مشکل خاصی ندارد
برخواه در پاسخ به این پرسش که گفته می شود وزنه ۲۲۰ کیلوگرم فشاری را به کتف سهراب مرادی وارد کرده است و این مسئله جای نگرانی دارد یا خیر، گفت: سهراب مرادی روز مسابقه استرس خیلی بالایی داشت ما رضا دهدار را به دسته ۱۰۲ کیلوگرم فرستادیم تا بیشتر روی سهراب مرادی متمرکز شویم. وزنه ۲۲۰ کیلوگرم مقداری از مرکز ثقل بدن خارج شد و فشاری را به کتف او وارد کرد اما جای نگرانی نیست و ان شاء الله سهراب مرادی در کلمبیا روی تخته می رود  و فکر می‌کنم در مسابقات کلمبیا از لحاظ ذهنی با آرامش  بهتری وزنه بزند.

*رسیدن سهراب به سهمیه در رکورد ۳۸۹ کیلوگرم است
سرمربی تیم ملی در مورد در مورد اینکه سهراب مرادی با فاصله کمی نسبت به قهرمانی آسیا قرار است در مسابقات کلمبیا وزنه بزند و فکر می کند بتواند به رکورد مورد نظر برای کسب سهمیه برسد، تصریح کرد: چاره ای نیست. رکورد ۳۸۹ کیلوگرم قابل دسترس است و گرفتن کسب سهمیه المپیک  در گرو رسیدن به این رکورد است. سهراب مرادی در همان ازبکستان تمریناتش را شروع کرد. فکر می‌کنم که بتواند به این رکورد برسد چون رکورد خیلی زیادی برای سهراب نیست.

*در مورد اعزام علی هاشمی تصمیم گیری می شود
او در مورد اعزام وزنه برداران به مسابقات گزینشی المپیک کلمبیا گفت: سهراب و کیانوش حتماً اعزام می شوند اما قرار است هفته آینده جلسه ای تشکیل شود و در مورد علی هاشمی تصمیم گیری کنیم. هاشمی باید توضیح بدهد در ماه های اسفند و فروردین که در اردوی تیم ملی حضور نداشت تمریناتش چگونه بوده است و در چه سطح آمادگی قرار دارد. فاصله زیادی تا المپیک نداریم و باید بدانیم برنامه‌اش چه چیزی است.

*قشقایی خودش به مربی تیم ملی گفته بود قصد دارد اردو را ترک کند
برخواه در مورد گلایه حافظ قشقایی نسبت به مصدومیت خود و از دست دادن مسابقات قهرمانی آسیا داشت تصریح کرد: عارف خاکی و حافظ قشقایی نفرات ذخیره تیم بودند که هیچ بازدهی برای ما نداشتند. وقتی قرار شد حافظ قشقایی تیم را همراهی کند به ما اعلام کرد که اسپاسم کمر دارد. ما حدود سه روز تمرینات را قطع کردیم و او استراحت مطلق داشت و فقط به طور خیلی مختصر بدنسازی انجام داد. یک هفته مانده به مسابقه بود که عنوان کرد هنوز اسپاسم کمر دارد در حالی که گرفتگی عضلات مسئله عجیبی نیست. نمی‌دانم واقعاً آسیب دیدگی محسوب می شود یا خیر.

او افزود: قشقایی به مربی تیم ملی، ماساژور و چند نفر از ملی پوشان (اگر لازم باشد اسامی آنها را خواهم گفت) گفته بود که قصد دارد اردو را ترک کند و نمی‌خواهد به مسابقات قهرمانی آسیا برود. ما هم وقتی دیدیم دلش با تیم نیست به او گفتیم به خانه برود اما بعداً طوری وانمود کرد که انگار ما مقصر بودیم و نمی‌خواستیم که او در مسابقات شرکت کند در حالی که ما می دانستیم حذف قشقایی تیم را ناقص می کند؛ آن هم تیمی که این همه مدت برایش زحمت کشیدیم و وضعیت خوبی داشت. واقعا حرف هایی مطرح می کنند که آدم را ناراحت می‌کند. قشقایی در ناقص شدن تیم قطعاً مقصر بود و برای اردوهای بعدی نیز من او را در اختیار فدراسیون قرار می دهم تا در موردش تصمیم گیری کند.

*رکورد علی داودی در این مقطع زمانی قابل قبول بود
برخواه در مورد علت پایین بودن رکورد علی داوودی در فاصله حدود سه ماه تا با بازیهای المپیک گفت: وزنه هایی که علی داوودی زد در این مقطع زمانی قابل قبول بود. شاید برخی ها او را با تالاخادزه مقایسه می‌کنند که قیاس اشتباهی است. مطمئنم داوودی در المپیک رکورد های بالاتری ثبت می کند و اگر در همین قهرمانی آسیا هم رقیب جدی داشت وزنه های بالاتری می زد.

سرمربی تیم ملی در پایان گفت: ما چندین ماه درگیر آماده شدن برای قهرمانی آسیا بودیم و ملی‌پوشان هم زحمت زیادی کشیدند. فدراسیون هم تمام درخواست هایی که داشتیم را انجام می داد و بهترین تدارکات چند سال اخیر را داشتیم اما بعد از اعزام، برخی ها شروع به بد اخلاقی و سیاه نمایی کردند. حرفهای آنها خیلی روی من تاثیر نگذاشت اما بر روی روحیه و ذهن ملی پوشان تاثیر مخربی گذاشته بود. با توجه به اینکه در ماه رمضان هستیم و توصیه شده که در این ماه خلق خود را نیکو کنیم نمی‌دانم برخی ها چگونه می توانند با وجدان خود کنار بیایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − هشت =