کد خبر : 263345
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
-

آموزش و پرورش نیازمند «رجایی‌»ها و «باهنر»هاست

آموزش و پرورش نیازمند «رجایی‌»ها و «باهنر»هاست

در بیانیه کانون تربیت اسلامی در آستانه هفته معلم آمده است: امروز آموزش و پرورش ما نیازمند رجایی و باهنرهایی است که با تلفیق ایمان به خدا با باور و عشق معلمی، باردیگر معلم و شغل معلمی را در صدر امور بنشانند و جایگاه این مسند عظیم و این قشر فرهیخته را بیش از گذشته ارتقا داده و به جایگاه واقعی خویش برسانند.

به گزارش عصرقائم، در بیانیه کانون تربیت اسلامی فرهنگیان در آستانه هفته معلم آمده است: « نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست. انبیا هم معلم بشر هستند. نقش بسیار حساس و مهمی است؛ و مسئولیت بسیار زیاد دارد. نقش مهمی است که همان نقش تربیت است که إخراج مِنَ الظلمات إلی النور آنهایی که اللّه‏ وَلیُّ الَّذیِنَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ همین سِمَت معلمی است. خدای تبارک و تعالی این سِمَت را به خودش نسبت می دهد که خدای تبارک و تعالی ولیّ مؤمنین است؛ … » امام خمینی (ره)

هفته بزرگداشت مقام معلم فرصتی است تا همه ساله مجموعه عظیم  تعلیم و تربیت کشور در کانون توجه افکار عمومی و نخبگان جامعه قرار گیرد و در این فرصت از قشر فرهیخته‌ای که نقش‌شان در جامعه بنا به تعبیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از جنس نقش انبیاست، تجلیل شود. کانون تربیت اسلامی ضمن بزرگداشت مقام ارزشمند معلم و اعلام درود و سلام‌های خود بر این قشر نجیب و صبور که با وجود برخی کاستی ها عاشقانه در سنگر تعلیم و تربیت برای تربیت نسل آینده تلاش می‌کنند و با گرامیداشت نام و یاد معلم بزرگ انقلاب اسلامی، شهید راه مبارزه با جهل، استاد شهید مرتضی مطهری که نام ایشان زینت بخش هفته گرامیداشت مقام معلم است، نکاتی را به این مناسبت متذکر می گردد:

انقلاب اسلامی ایران که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران بیش از همه ماهیت فرهنگی داشت، سرآغاز تحولی بزرگ در نوع نگاه انسان معاصر به حیات اجتماعی شد و منجر به احیا تفکر الهی شد که با بعثت نبی مکرم اسلام به جهانیان عرضه شد و نقش مهم انسان آخرالزمانی برای ایفای نقش نهایی خود را که همانا بستر سازی جهت برقراری حاکمیت الهی در جهان بود ترسیم نمود. این انقلاب با همه فراز و فرودها بیش از چهل سال در این مسیر حرکت کرده و به فضل الهی و به تعبیر مقام معظم رهبری «راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود». تحولات فرهنگی اتفاق افتاده در مبانی نظری تعلیم و تربیت بعد از انقلاب اسلامی آنچنان عمیق و قابل توجه است که هر از گاهی ناله حامیان مکاتب فکری غربی که نگاه صرفا مادی به خلقت دارند با عنوان ایدئولوژیک بودن آموزش و پرورش کشور بلند می شود. بگذریم از اینکه همان مکاتب مدعی ایدئولوژی زدایی از آموزش و پرورش، ایدئولوژیک‌تر از هر مکتب فکری دیگری هستند و ورود به حریم ایدئولوژی خود را به هیچ عنوان بر نمی تابند.

در کنار این توفیق بزرگ در نهادینه کردن مبانی الهی-اسلامی در مبادی فکری ورودی نظام تعلیم و تربیت که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بخشی از آن است باید اذعان نمود که در اجرایی کردن این مبانی در عرصه عمل و نهادینه کردن ارزش و جایگاه معلم در جامعه توفیق کمی حاصل شده است. این که چرا چنین شده است و به عنوان مثال چرا سند تحول بنیادین بعد از نزدیک ۱۰ سال هنوز فاقد زیرنظام‌های اجرایی است نیازمند آسیب شناسی جدی است که انتظار می رود در گام دوم انقلاب اسلامی به جد مورد توجه قرار گیرد. از همه‌ مسؤولین و مراجع تأثیرگذار انتظار می‌رود ضمن توجه به این خواسته به حق جامعه فرهنگیان کشور؛ جایگاه رفیع آموزش پرورش را در عمل و رفتار به سان گفتار پاس داشته و از هر حرکتی که حریم تعلیم و تربیت را خدشه دار نماید، پرهیز نمایند. در این بین معلم به عنوان قلب تپنده تعلیم و تربیت شایسته تکریم و توجه ویژه است، بر مسئولین است که با درک حساسیت بیش از پیش موضوع تکریم واقعی مقام معلم از هیچ کوششی در این راه دریغ ننمایند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تربیت نسل جوان با ایمان و معتقد، سرشار از عشق به خدمت به همنوعان و هموطنان و علاقمند آبادانی ایران عزیز نیازمند توجه جدی به موضوع تربیت معلم بوده و ضرورت دارد در کانون توجه و مورد حمایت دلسوزان کشور قرار گیرد. تاکید بر جایگاه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تأمین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش تاکیدی عالمانه و برخاسته از حس مسؤولیت در قبال نسل آینده و حساسیت شغل معلمی است. این تاکید بر حمایت مسؤولانه و دلسوزانه هیج منافاتی با نقد منصفانه عملکرد این دو دانشگاه و سیاست‌های کلان جذب و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش ندارد.

امروز آموزش و پرورش ما نیازمند رجایی و باهنرهایی است که با تلفیق ایمان به خدا با باور و عشق معلمی، باردیگر معلم و شغل معلمی را در صدر امور بنشانند و جایگاه این مسند عظیم و این قشر فرهیخته را بیش از گذشته ارتقا داده و به جایگاه واقعی خویش برسانند.

کانون تربیت اسلامی بر این اعتقاد است که اعتقاد راسخ به اولویت تربیت اسلامی در همه مراتب آموزشی از آموزش در مدارس گرفته تا تربیت معلم که برخاسته از جهان بینی الهی خویش است هیج تضادی با علم و پژوهش و بهره مندی از یافته های علمی محققان حتی کشورهای دیگر و تجارب مفید و ثابت شده دیگران برای ارتقا جایگاه “آموزش” و “پرورش” در نظام تعلیم و تربیت کشور ندارد.

معلمان همیشه در عرصه های سرنوشت این کشور ایفاگر نقش بوده اند و در همه برهه های حساس از انقلاب اسلامی گرفته تا دوران جنگ و … و اکنون در دوره کرونا در صف مقدم ایفای وظیفه در قبال هموطنان و کشور خویش هستند. این معلمان بودند که بدون توجه به کمبودها از همه امکانات حتی امکانات شخصی خود استفاده کردند و لحظه های نابی از حماسه سازی آنها در برگ برگ تاریخ تعلیم و تربیت در این دوره منحصر به فرد حک شد.

از دیدگاه ناظران منصف اینکه بخشی از جامعه دانش‌آموزی کشور در شرایط کرونا از نظر تحصیلی دچار عقب ماندگی شدند بدون شک ناشی از مشکلات زیرساختی و مشکلات اقتصادی خانواده ها بود و اگر فداکاری معلمان نبود چه بسا عقب ماندگی‌ها بیش از این می بود. شایسته است اولا به نحو مقتضی از ایثار و فداکاری معلمان عزیز در شرایط کرونا که اجازه ندادند آموزش تعطیل شود قدردانی شود و ثانیا دولت و مجلس با انجام حمایت کافی از آموزش و پرورش و موظف کردن آن به فراهم کردن تمهیدات لازم جبران عقب ماندگی های تحصیلی تحمیل شده بر دانش آموزان در شرایط ویژه پیش آمده، از خسارت‌های احتمالی این موضوع در سال‌های آتی جلوگیری نمایند.

در پایان این بیانیه تصریح شده است: خرداد سال جاری فصل مهمی از حیات سیاسی کشور را رقم خواهد زد و بی شک مسیر سرنوشت آینده کشور حداقل در دهه پیش رو به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال جاری برمی گردد. حضور پر شور و شعور و انتخاب آگاهانه و مسؤولانه آحاد مردم می تواند و باید منجر به تحول اساسی در شرایط موجود در کشور از جنبه های مختلف فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و مدیریتی شود.

اکنون که در میدان عمل ثابت شده است امید به خارج از مرزها برای تحولات مثبت در کشور انتظاری بیهوده است، انتظار می رود قاطبه ملت با مدنظر قرار دادن درس های خود از این تجربه عبرت آموز، همت نمایند اراده هایی را که تحول را در درون مرزها جستجو می کنند بر مسند امور بنشانند و در این بین معلمان عزیز نقشی بسیار مهم دارند. مطمئن هستیم جامعه بزرگ فرهنگیان کشور همچون سالهای گذشته با احساس وظیفه در قبال سرنوشت سیاسی کشور وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن ادا خواهند نمود و صحنه انتخابات را به صحنه نمایش عزت و اقتدار ملی بدل خواهند نمود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 5 =