کد خبر : 263203
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
-

ساخت دستگاه پالایش هوا با فیلترهای بومی سازی شده

ساخت دستگاه پالایش هوا با فیلترهای بومی سازی شده

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه گروهی از دانشجویان پژوهشگر این دانشگاه با طراحی، ساخت و بومی سازی ۵ مدل از فیلترهای تخصصی، دستگاه پیشرفته پالایش هوا تولید کردند.

به گزارش عصرقائم، دکتر علی اشرفی، سرپرست تیم سازنده به همراه دانشجویانی از دانشکده های مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی و ساخت دستگاهی با استاندارد دستگاه های مشابه خارجی و مطابق با آخرین یافته های علمی پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمریکا شدند.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به ویژگی‌های این محصول کاربردی گفت: بحران آلودگی هوا و شیوع ویروس کرونا، نگرانی هایی در خصوص تصفیه هوا در محیط های بسته را به همراه داشت و این موضوع جمعی از دانشجویان فعال این دانشگاه را برآن داشت تا ضمن مطالعه بر روی دستگاه‌های معتبر بین‌المللی، نمونه‌ای منحصربه‌فرد در کشور را تولید کنند.

اشرفی با بیان اینکه ۵ نوع از فیلترهای تخصصی به کار رفته در این دستگاه در آزمایشگاه دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی، ساخته و بومی سازی شده است، افزود: برای افزایش راندمان این دستگاه، علاوه بر فیلترهای G4، هپا، جاذب آلاینده های گازی و فوتوکاتالیست، فیلتر های آنتی باکتریال از نوع نانو با هدف جذب و غیرفعال‌سازی باکتری‌ها و ویروس‌ها و همچنین فیلتر ضدویروس با توانایی غیرفعال‌سازی حرارتی ویروس SARS_COV_2 به کار گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا در کلانشهرها نیاز به استفاده از دستگاه های پالایش هوا با برخورداری از فیلترهای جاذب آلاینده گازی، در محیط خانه ها، اداره ها و مراکز درمانی بسیار ضروری است.

اشرفی اضافه کرد: فیلترهای ساخته شده از مواد جاذب قوی با توانایی جذب گازهای مضری چون فرمالدئید، NOx ،Sox و فیلترهای فتوکاتالیست با توانایی اکسیدکنندگی بالا در برابر ترکیبات شیمیایی و میکروارگانیسم ها، کارکرد این دستگاه را در مبارزه با بیماری های ویروسی افزایش می دهد.

دانشیار دانشکده مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان توجه به اثرات زیست محیطی را در طراحی این دستگاه مهم دانست و تصریح کرد: با استفاده از لامپ ماورای بنفش فاقد اوزون، راندمان پالایش هوا افزایش یافته است و بدون انتشار گاز اوزون به محیط، شرایط برای تنفس سالم فراهم می شود.

وی با اشاره به توانایی دستگاه ساخته شده در جذب ریزگردها تأکید کرد: بهره گیری از فیلتر اولیه G4 و فیلترهایHEPA ، امکان جذب ذرات بین ۱ تا ۳ میکرون مانند گرد و غبار و جذب ذرات ۳ دهم میکرون با راندمان بالای ۹۹ درصد را به وجود آورده است.

به نقل از وزارت علوم، این دستاورد حاصل فعالیت پژوهشی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان سجاد خلیلی از دانشکده مهندسی مواد، محمد حسین شاه سنایی و محمد صادق رفیعی از دانشکده مهندسی مکانیک و حامد منزوی زاده از دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر به سرپرستی دکتر علی اشرفی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مواد است که در مدت زمان ۶ ماه به ثبت رسیده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − شش =